کنترل صنعت بانکداری با اپلیکیشن ردیاب پیام های خصوصی کارمندان

دویچه بانک اعلام کرد اپلیکیشنی را روی تلفن‌های بانکداران خود برای ردیابی کلیه ارتباطات آنها با مشتریان نصب و به واسطه این برنامه بررسی‌های نظارتی را در رابطه با پیام‌های نامناسبی که صنعت بانکداری را متزلزل می‌کند، آغاز کرده است. شبکه این بانک فعال در ۵۸ کشور با حضور گسترده در اروپا، آمریکا و آسیا است. تا سال ۲۰۲۰، دویچه بانک بیست و یکمین بانک بزرگ جهان از نظر کل دارایی‌ها و شصت و سومین بانک در جهان از نظر ارزش بازار بود. این شرکت یک بانک جهانی با چهار بخش اصلی است که شامل بانک سرمایه‌گذاری، بانک شرکتی، بانک خصوصی و مدیریت دارایی (DWS) هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،به گفته افرادی که از این سیاست آگاه هستند، این موسسه مالی آلمانی برخی بانک‌ها را ملزم کرده تا برنامه Movius را دانلود کرده و روی تلفن همراه خود نصب کنند، این اپلیکیشن آمریکایی به دویچه بانک اجازه می‌دهد بر تماس‌ها، پیام‌های متنی و مکالمات واتس‌اپی کارکنان نظارت داشته باشد. برنامه موویوس که با شرکت‌های مخابراتی مانند اسپرینت، بلک‌بری، تلسترا و تلفونیکا شراکت دارد، در طول پاندمی ‌ویروس کرونا توسط چندین بانک به کار گرفته شد تا به کارکنان اجازه کار از راه دور را در بخش‌های بسیار نظارتی مانند بخش تجارت بدهد. این در حالی است که جی‌پی مورگان چیس، UBS شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی، جولیوس بائر گروه بانکداری خصوصی سوئیسی، گروه جفریز شرکت خدمات مالی آمریکایی و کانتور فیتزجرالد شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی همگی از این نرم‌افزار در سال‌های اخیر استفاده کرده‌اند. بانک‌ها به طور فزاینده‌ای به دنبال ابزارهایی برای کمک به نظارت بر تماس کارمندان خود با مشتریان هستند، این اقدامات به دنبال چندین بررسی نظارتی صورت می‌پذیرد که بعضا منجر به تخلف بانکداران شده است.

از طرف دیگر دولت ایالات متحده در حال بررسی شیوه‌های ثبت سوابق در سراسر وال‌استریت است، در حالی که اداره رفتار مالی بریتانیا و سازمان BaFin در آلمان اطلاعاتی را از بانک‌ها در مورد نحوه نظارت بر ارتباطات شخصی کارکنان خود درخواست کرده‌اند. دویچه چندین هفته است که نرم‌افزار Movius را روی تلفن‌های کارمندان نصب کرده است، اگرچه به گفته افرادی که از این رویکرد مطلع هستند، این اقدام نظارتی به جای دستگاه‌های خصوصی روی تلفن‌های کار متمرکز شده است. آیین‌نامه رفتار ارتباطات الکترونیکی شرکت‌ها، رابطه کاری با مشتریان و شرکای تجاری را از طریق کانال‌هایی که بر آنها امکان نظارت نیست ممنوع می‌کند. این بانک از اظهار نظر در خصوص استفاده از Movius خودداری کرد.یکی از مدیران سابق بخش مدیریت دارایی دویچه، DWS، ادعای استفاده گسترده از واتس‌اپ توسط آسوکا ورمن و دیگر مدیران اجرایی DWS را در یک شکایت افشاگرانه  نهاد ناظر مالی آلمان BaFin اعلام کرده است. فایننشال تایمز همچنین در سال جاری گزارش داد که کریستین سونینگ، مدیر اجرایی دویچه، پیام‌های دوستانه واتس‌اپ را با یک تاجر آلمانی رد و بدل کرد که پس از پرداخت‌های مشکوک، بانک آن را به‌عنوان مشتری کنار گذاشته بود. به گفته افراد نزدیک به بانک، امسال BaFin با دویچه تماس گرفته است تا اطلاعاتی در مورد نحوه استفاده کارکنان از برنامه‌های پیام‌رسانی ارائه دهد.

بلومبرگ نیز قبلا گزارش داده بود که دویچه بانک در حال آزمایش تغییرات و اصلاحات فنی برای بهبود نظارت بر ارتباطات کارمندان خود است. این در حالی است که گاهی اوقات بررسی‌های نظارتی منجر به عواقب جدی برای کارکنان فردی می‌شود. فایننشال تایمز این هفته گزارش داد که کردیت سوئیس یک بانکدار برجسته فعال در بخش سرمایه‌گذاری خود را امسال پس از اینکه مشخص شد از برنامه‌های پیام‌رسانی تایید نشده با مشتریان خود استفاده کرده است، از سمت خود برکنار کرد. در نمونه‌ای دیگر تیم انطباق HSBC مستقر در لندن در سال جاری تحقیقی در مورد پیام‌های شخصی انجام داد که منجر به اخراج یک بازرگان ارز خارجی ناشناس از این بانک شد. تحقیقات صورت پذیرفته پیغامی ‌را روی تلفن این فرد فاش کرد که نشان می‌داد یک دلال در حال خرید بلیت یک معامله‌گر برای یک رویداد ورزشی است. در ماه دسامبر، جی‌پی مورگان موافقت کرد که ۲۰۰ میلیون دلار جریمه به SEC و کمیسیون معاملات آتی کامودیتی‌ها، به دلیل عدم نگهداری سوابق ارتباطات کارکنان در دستگاه‌های شخصی بپردازد، اقدامی‌که بسیاری از بانک‌های وال‌استریت را به وحشت انداخت.

اکثر بانک‌ها سیاست‌هایی دارند که به کارمندان خود دیکته می‌کنند ارتباط با مشتریان باید از طریق کانال‌های رسمی ‌انجام شود، مانند ایمیل شرکتی یا خطوط تلفن ضبط‌شده، که می‌تواند توسط بخش انطباق، تحت نظارت قرار گیرد. اما بانکداران اغلب متوجه می‌شوند که مشتریانشان ترجیح می‌دهند با اپلیکیشن‌های موبایل شخصی خود ارتباط برقرار کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

13  −    =  6