آثار بلند مدت جنگ اوکراین بر اقتصاد و بانکداری ایران/ اکوسیستم اعتبار و سامانه پل/ آینده اینجاست

پنجاه و ششمین شماره نشریه بانکداری آینده منتشر شد

پنجاه و ششمین شماره از نشریه بانکداری آینده با موضوع آثار بلند مدت جنگ اوکراین بر اقتصاد و بانکداری ایران و جهان، همچنین اکوسیستم اعتباری ایران، آخرین وضعیت پرداخت لحظه ای(پل)، خدمات مالی تعبیه شده و ظرفیت های بلاکچینی توسعه تجارت، در پنج پرونده به سردبیری محمود فراهانی و با قیمت 250 هزار تومان منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جدیدترین شماره از نشریه بانکداری آینده در حالی منتشر شد که در این شماره به موضوعات مختلف داخلی و خارجی اعم از آثار بلندمدت جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر ایران و جهان، بررسی تغییرات در اکوسیستم اعتبار در کشور، بررسی سامانه ملی پرداخت لحظه ای(پل)، آینده نوآوری باز و خدمات مالی تعبیه شده و مبادلات بین الملل در بستر بلاکچین پرداخته شده است.

بخش ورودی این شماره با یادداشتی از محمود فراهانی؛ سردبیر نشریه بانکداری آینده با عنوان ” تغییر مأموریت بانک ها درپسا نوآوری باز ” شروع می شود.

نگارنده در این یادداشت معتقد است هر نوآوری باید با محوریت مشتری پیش برود؛ بانک های ما هم اکنون در نقطه پیش از دیجیتال هستند و هنوز تحول دیجیتال در رفتار اکوسیستم بانکداری ما چندان جاری نشده اما آینده چیزی نیست که نتوانیم آن را ببینیم.

بنظر نگارنده، اگر هنوز بانک هایی وجود دارند که تنفس در فضای سنتی را ترجیح می دهند یا اولویت کسب و کارشان است طبیعتاً باید نسبت به بقایشان در آینده تردید کرد.

همچنین در یادداشتی به قلم حسین غیوری، وضعیت بحرانی موجود اقتصاد کشور با تیتر ” پایان 401 ” بررسی شده است.

در نوشتار قصد بر پاسخ به این سؤال است که آیا می توانیم ایران را در یک بازه کوتاه مدت کمتر از یک سال بر اساس اکوسیستم های چهارگانه غالب یعنی روابط بین الملل، سیاست، اقتصاد و پولی و مالی صورت بندی و سناریوهای پیش رو و نتایج آن را پیش بینی کنیم؟

به اعتقاد وی هر چه این شرایط طولانی تر شود شاهد منفی تر شدن حاصل جمعی جامعه هستیم و تداوم بیش از اندازه می تواند سیستم را به مخاطره انداخته و هزینه های جبران ناپذیری به جامعه بزند.

بخش مقالات این شماره نیز با قلم دکتر اسماعیل للگانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران با عنوان ” روایت ویل دورانت از ربا ” به پایان می رسد.

 

سایه های کش دار

اولین پرونده از این شماره به مضنون آثار بلندمدت جنگ اوکراین بر اقتصاد ایران، منطقه و جهان که میتواند ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی داشته باشد و با گفتگوی دو نفر از صاحبنظران حوزه اقتصاد کشور حسین عبده تبریزی و احمدرضا جلالی نائینی گشوده شد.

تحولات بیرونی و از جمله تحریم ها در دوره های مختلف در سالهای گذشته کم آثار مخرب بر اقتصاد ایران نداشته اند. حالا در شرایطی که گفتگوهای وین برای حل و فصل پرونده هسته ای در بلاتکلیفی به سر می برد، سخن از تبعات منفی یک تحول بیرونی دیگر بر اقتصاد ایران و معیشت مردم است.

جنگ روسیه و اوکراین که حالا نزدیک به سه ماه از وقوع آن می گذرد؛ البته تأثیرات این جنگ محدود به ایران و حتی منطقه خاورمیانه نیست و همه جهان را درگیر کرده است؛ چرا که هر دو کشور یکی از تأمین کنندگان اصلی غله در جهان هستند.

در گفتگو با حسین عبده تبریزی و احمدرضا جلالی نائینی، دو صاحبنظر حوزه اقتصادی، آثار بلندمدت این جنگ بر اقتصاد ایران و جهان را مرور کرده ایم و در ادامه به الگو یا ایده نگاه به شرق در سیاست خارجی و آثار آن پرداخته شده است.

سپس در دو گزارش به تعریف نابرابری اجتماعی و تاثیر آن بر کسب و کارها پرداخت شده است. در نهایت این پرونده با نگاهی به ترکش های حمله روسیه به اوکراین بسته شد.

 

اکوسیستم اعتبار

پرونده دوم از این شماره به مبحث مفهوم اکوسیستم اعتباری و تسهیلات پرداخته شده است.

در جهان پساالکترونیک و در زمانی که دیجیتال دچار تحولات بنیادین شده، با توجه به گسترش خدمات مالی تعبیه شده، بسیاری از خدمات بانکی از انحصار بانک ها خارج خواهد شد.

تنها مأموریتی که برای آنها باقی می‌ماند آن است که اکوسیستم تسهیلات و اعتبارات را به درستی شناسایی و سپس آن را در مسیر توسعة شبکه سازی، تقویت کنند.

در گفتگو با ولی الله فاطمی روی مفهوم اکوسیستم اعتباری و تسهیلات تمرکز شده است. فاطمی از پیشکسوتان کسب و کار بانکداری و پرداخت است که تلاش کرده در این حوزه ها نوآور ظاهر شود.

غالب بانک ها در کشور ما با استفاده از مدل های سنتی به اعطای تسهیلات می پردازند و این روش در حال حاضر به پاشنه آشیل بانک ها در عرصة کسب و کار تبدیل شده است.

سپس در دو گزارش به بررسی درآمد تسهیلات و هزینه سپرده بانک ها در سال 1400 و همچنین بررسی روند تامین و تخصیص منابع بانک ها در سال گذشته پرداخته شده است.

در نهایت این پرونده با گزارشی درباره اکوسیستم وام دهی؛ از بانک ها تا موسسات غیربانکی بسته شد.

 

فراتر از سامانه

پرونده سوم از این شماره از این شماره حول محور عملکرد سامانه ملی پرداخت لحظه ای (پل) در میزگردی با حضور حمیدرضا نوروزی، مسئول پروژه پل در بانك مركزی؛ محمد میرزاآقایی، مدیر سامانه های ملی پرداخت شرکت خدمات انفورماتیک؛ علیرضا جلال، معاون اداره مهندسی نرم افزار بانک پاسارگاد؛ محمد ضیایی فر، معاون اداره کل مبادلات الکترونیک و خزانه داری بانک کشاورزی؛ امید صمدی، رئیس اداره پشتیبانی نرم افزار مدیریت فناوری اطلاعات بانک سامان؛ جمشید حامد، مدیر بخش خدمات غیر حضوری شرکت بهسازان ملت و سرکارخانم رادا علیجانی، کارشناس ارشد نرم افزار بانک آینده گشوده شد.

در این میزگرد مرور وضع موجود پروژه پل از منظر فنی، اجرایی و بیزینسی، مرور وظایف، فرصت‌ها و چالش‌های تا اکنون ذینفعان شامل نهاد ناظر (بانک مرکزی)، مجری پروژه (شرکت خدمات انفورماتيك)، بانک‌ها (ارائه‌دهندگان خدمت) و مشتریان (دریافت‌کننده نهایی خدمت)، با تاکید بر ارائه راهکار برای رفع چالش‌ها و موانع و نگاه به آینده، دستاوردها و فرصت‌های پیش رو مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

سپس در یک گزارش آماری میزان عملکرد سامانه ملی پل مورد تفسیر قرار گرفت. در نهایت این پرونده با نگاهی به آینده سامانه پرداخت لحظه ای بسته شد.

 

خروج از انحصار بانک ها

در پرونده چهارم از این شماره به این پرسش پاسخ داده شده که نوآوری های مالی، صنعت بانکداری را به کدام سو خواهد برد؟

زمانی معتقد بودیم بانک از بین می رود؛ اما بانکداری باقی می ماند؛ اما حالا دیگر نمی توانیم، بگوییم بانکداری دقیقاً چیست.

خدمات مالی به مرور از انحصار بانک ها خارج شده و مؤسسات غیر بانکی در کنار دیگر خدماتشان به ارائه خدمات مالی هم می پردازند.

در چنین هنگامه ای اما تجربه ها در سیستم بانکداری در کشور ما تفاوت هایی دارد.

بانک ها معمولاً مالکیت استارت اپ ها و فینتک ها را از آن خود میکنند و به نوعی خدمات مالی اگرچه توسط یک فینتک یا مؤسسه غیر بانکی ارائه میشود؛ اما ذیل اکوسیستم بانک حرکت خواهد کرد و به نوعی خدمات مالی در انحصار بانک ها باقی می ماند؛ اما این روند آیا قابل ادامه است یا رقبای بزرگی چون دجی پی و اسنپ این فضا را تغییر خواهند داد؟

در گفتگو با یاسر قلیشلی، معاون کسب و کار شرکت داده ورزی سداد و کاوه رعدی، مدیرعامل همراه کارت به تحلیل سه محور: آخرین روندهای نوآوری باز در ایران درتعامل با اکوسیستم داخلی و جهانی، مرور خدمات مالی تعبیه شده در عملکرد جامعه نوآوران مالی و نگاه به آینده و چشم انداز نوآوری باز پرداخته شده است.

همچنین در گزارشی به بررسی عملکرد شرکت های پرداخت از منظر درآمد و هزینه پرداخته شده است.

سپس در گزارش دیگری تغییر پارادایم در اکوسیستم مالی و غیر مالی به تصویر کشیده شده و در نهایت این پرونده با گزارشی درباره روندهای کلیدی فناوری و پرداخت بسته شده است.

 

آینده اینجاست

پرونده فینوپیا و آخرین پرونده از این شماره به مبادلات بین المللی در بستر بلاکچین پرداخته است.

استفاده از ظرفیت های نوآوری و فناوری در عرصه بلاکچین و رمزارز همواره خالق رویدادها، فضاها و پلتفرم های منحصر به فردی است که می تواند به مردم کمک کند امن تر و سریع تر مبادلات خود را مدیریت کنند.

فینوپیا یکی از همین زیست بوم هاست.

امیرعباس امامی، مدیرعامل فینوپیا معتقد است کسب و کارها در همه جای دنیا از حاکمیت ها جلوترند و اگر گفتمان بین حاکمیت و کسب و کار با استقبال و رویکرد باز از سوی حاکمیت اتفاق بیفتد، می تواند به بلوغ رگولاتوری کمک کند.

همچنین آرش فروزان دیگر هم بنیانگذار فینوپیا نیز معتقد است؛ اولین کاری که می توان کرد تا رگولاتوری قانون گذاری را سرعت ببخشد این است که از خود اکوسیستم و از منابع انسانی ای که در حوزة بلاکچین در کشور فعالیت دارند استفاده کنیم.

سپس در دو گزارش مجزا به صنعت امور مالی مبادلات تجاری و بازار رو به بلوغ NFT پرداخته شده است.

و در نهایت این پرونده نیز با گزارشی درباره عملکرد سه ماهه بازار کریپتوکارنسی در جهان بسته شد.

 

درباره ماهنامه

ماهنامه بانکداری آینده به صاحب امتیاز و مدیرمسئول و سردبیری محمود فراهانی منتشر می شود و نویسندگان این شماره را حسن خضوعی، احسان خدیو، حسین عابدی و مسعود اسکندری تشکیل می دهند.

مهدی قربانی تبار دبیر هنری و حسین غیوری نیز دبیر اجرایی است و مسئولیت عکاسی و تصویربردای بر عهده سعید عامری و زهرا رمضانی قرار دارد.

ویراستاری ماهنامه را فاطمه غریبی ابر و ویرایش تصاویر را علیرضا تاجیک عهده دار هستند.

مسئول روابط عمومی، بازرگانی و امور مشترکین نیز لادن قناد با شماره 88674742 است.

نشانی سایت: ebinews.com

ایمیل: bankdariayande@gmail.com

شماره 88644304 نیز جهت سفارش محتوا، آگهی رپرتاژ، تبلیغات و همچنین اشتراک ماهنامه پیش بینی شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄    =  2