روزهای نفس گیر بورس

تلنگر روزهای اخیر محرک قوی برای رشد سهام نیست

در حالی‌که به‌نظر می‌رسید‌ رشد ۵۵/ ۲‌‌‌‌‌‌‌‌درصدی شاخص در ۲۳خرداد بتواند شوک جدیدی به اهالی بازار بورس بدهد، اما این اتفاق رخ نداد؛ این در حالی است که در دوشنبه مزبور تا حدود زیادی از جو منفی حاکم بر تالارهای شیشه‌ای کاسته شده بود، اما چرا این عامل که به‌تنهایی می‌توانست بستر جدیدی از رشد و صعود به ارتفاعات بالاتر را درمیان فعالان بورسی فراهم کند، اثربخشی لازم برای تحقق این مهم را نداشت؟ همان‌طور که بارها شاهد فراز و فرودهای نماگر این بازار بوده‌ایم، عوامل متعددی در مسیریابی سهام دخیلند. بر همین اساس سرمایه‌گذاران هرگز قادر به عبور کامل از مرز احتیاطی به‌دنبال یک محرک قوی نیستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،هفته معاملاتی گذشته بورس با اینکه شاخص ۳روز بر مدار سبزپوشی حرکت کرد اما درنهایت نتوانست در این مسیر دوام آورد. شواهد نشان می‌دهد که بازار سهام تا چه میزان تحت‌تاثیر عوامل خارجی وارد افت و خیز می‌شود. افت و خیزی که خارج از دایره تحلیل است و بیشتر با هیجانات همراه می‌شود. این استراتژی از سوی سهامداران که در سال‌های اخیر به کرات مورد‌استفاده قرار گرفته، قیمت‌ها در این بازار پرحاشیه را به غیرمنطقی‌ترین شکل ممکن هدایت‌کرده به‌طوری‌که هیچ چشم‌انداز معینی برای سرمایه‌گذاران قابل‌ترسیم نیست. اثرپذیری بازار سهام از عوامل و متغیرهای اثرگذار خارجی به میزانی است که در روزی که روند صعودی قیمت سهام بورس‌بازان را غافلگیر می‌کند، ۲۴‌ساعت بعد و تنها تحت‌تاثیر عواملی همچون نوسان قیمت ارز و تحرکات بازارهای جهانی در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد.

تکرار این اتفاق در هفته‌های گذشته وضعیت نامطلوبی را در این بازار رقم زد، در حالی‌که شاخص‌‌‌‌‌‌‌‌کل بازار سهام سایه‌به‌سایه رقبای خود درحال پیشروی بود و حتی به‌‌‌‌‌‌‌‌صورت مقطعی موفق به فتح ابرکانال ۶/ ۱‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون واحد شد؛ با اینکه توانست بورسی‌ها را به عبور از ارزش معاملات روزانه سهام تا مرز ۸هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌تومان نیز امیدوارتر کند، توانایی ادامه مسیر در روزها و هفته‌های بعد را نداشت و ترمز دادوستدهای آن در خرداد کشیده شد. این اتفاقات از اثرپذیری سریع فعالان بورسی نسبت به عوامل منفی حکایت می‌کند، اما برخی فرضیه‌ها از نسبت مساوی اثرپذیری بازار در مقابل عوامل مثبت و منفی اظهاراتی به‌میان می‌‌‌‌‌‌‌‌آورد که بررسی هفته‌های قبل این موضوع را رد می‌کند. افزایش انتظارات تورمی، افزایش قیمت تمام‌شده کالاها در شرایطی که اقتصاد کشور با تورمی‌‌‌‌‌‌‌‌ترین حالت ممکن درگیر است، بورس بی‌تفاوت به این موضوع راه خود را می‌رود.

وضعیت تورمی که اقتصاد در آن قرار گرفته و اظهارات چندی قبل رئیس‌جمهور مبنی‌بر قرارگرفتن در دایره سیاستگذاری‌ها و تصمیمات سخت از امکان رشد انتظارات تورمی حکایت می‌کند. با این اوصاف کمترین اثرپذیری از این موضوع در بازارسرمایه را شاهد هستیم. در پشت‌پرده این موضوع مهم دلایل مختلفی پنهان است. از بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به اظهارات حمایتی دولتمردان گرفته تا ابهامات سیاست خارجی کشور در مورد توافق‌های بین‌المللی بر سر احیای برجام. عدم‌سیاستگذاری درست از سوی متولیان بورسی نیز تاثیر مهمی در به‌وجود آمدن این وضعیت اسفبار ایفا و ادامه این راه پر دست‌‌‌‌‌‌‌‌انداز را برای هواداران به مسیری صعب مبدل می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  −    =  55