صادرات نفت روسیه از ۲۰ میلیارد دلار عبور کرد

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد درآمد روسیه از صادرات نفت با وجود فروش کمتر، در ماه مه به حدود ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود برآورد کرد درآمد صادرات نفت روسیه ماه مه در مقایسه با آوریل، ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد و با وجود افت حدود سه درصدی صادرات، مجموع درآمد روسیه از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی به سطح پیش از جنگ در اوکراین رسید.

کاهش کلی حجم صادرات روسیه، عمدتا به دلیل عرضه کمتر فرآورده‌های نفتی بود؛ در حالی که صادرات نفت روسیه در ماه مه تحت تاثیر فروش بیشتر به آسیا، به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد.

چین و هند که هر دو خرید نفت از روسیه را به میزان چشمگیری افزایش داده‌اند، صادرکنندگان بزرگ فرآورده‌های نفتی هستند و نیازی به خرید فرآورده‌های روسی ندارند.

فروش نفت و گاز، بزرگترین منبع درآمد برای کرملین است و از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه، کشورهای غربی و متحدانشان، تحریم‌هایی را علیه مسکو با هدف مسدود کردن این جریان درآمد اعمال کرده‌اند که می گویند به تامین هزینه های جنگ در اوکراین کمک می کند.

آمریکا واردات فرآورده‌های نفتی از روسیه را ممنوع کرده و اتحادیه اروپا و انگلیس در حال زمینه سازی خاتمه تدریجی واردات دریابرد نفت و فرآورده‌های نفتی از روسیه هستند.

با این حال تولیدکنندگان روسی موفق شده اند خریداران جدیدی در آسیا پیدا کرده و آنها را جایگزین مشتریان قدیمی خود کنند.

خریداران آسیایی، محموله‌های نفتی روسیه را که حدود ۳۰ درصد ارزان‌تر از قیمت نفت برنت هستند، خریداری می‌کنند.

با این حال قیمت نفت برنت امسال حدود ۶۰ درصد رشد کرده که تا حدودی تاثیر افت قیمت نفت روسیه را جبران می‌کند.

اورال که گرید نفتی صادراتی اصلی روسیه است، در ماه مه به ۷۸ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه رسید که تقریبا ۱۲ درصد بالاتر از آوریل بود.

آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته پیش بینی کرده بود درآمد نفتی روسیه با وجود این که بسیاری از پالایشگاه ها پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین، از خرید نفت این کشور خودداری کردند، امسال ۵۰ درصد بالاتر می‌رود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق محاسبات انجام شده بر مبنای آمار وزارت دارایی روسیه، در نتیجه درآمد نفت و گاز بودجه روسیه در ماه مه به ۸۷۱ میلیارد روبل (۱۵.۵ میلیارد دلار) رسید که افت چشمگیری در مقایسه با ۱.۸۱ تریلیون روبل در آوریل داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  69  =  72