بیشترین واردات از کدام کشورهاست؟

واردات و صادرات دو بخش مهم اقتصاد هر کشور هستند. در دنیای اقتصاد و کسب و کار برای سرمایه گذاران اهمیت دارد که بدانند چه کالاهایی از چه کشورهایی وارد ایران می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، واردات و صادرات دو بخش مهم اقتصاد هر کشور هستند. در دنیای اقتصاد و کسب و کار برای سرمایه گذاران اهمیت دارد که بدانند چه کالاهایی از چه کشورهایی وارد ایران می شوند تا با داشتن اطلاعات درست و دقیق در این زمینه بتوانند برای واردات کالا یا تولید کالا سرمایه گذاری کنند.

ایران در سال های اخیر معمولا جز 50 کشور اول وارد کننده کالا بوده است. در این میان کشورهایی هستند که واردات از آن ها بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. راه تشخیص این که کدام کالایی که الان در دست دارید وارداتی است و کدام یک وارداتی نیست لیبلی است که روی کالا قرار دارد. ذیل این لیبل کشور تولید کننده آن ذکر شده است. در مطلبی که پیش روی شماست قصد داریم به بررسی این موضوع که بیشترین واردات کالا به ایران از کدام کشورها انجام می گیرد صحبت کنیم.

انواع محصولات وارداتی به ایران

ایران تقریبا در همه زمینه ها بخشی از نیازهایش را با واردات کالا تامین می کند. البته این موضوع به آن معنی نیست که ما توانایی تولید این کالاها را نداریم بلکه خیلی از کالاها صرفا به خاطر ایجاد تنوع در بازار و وجود بازار رقابتی به علاوه تقویت ظرفیت آن محصول به کشور وارد می شوند.

از جمله محصولات وارداتی به ایران می توان به گوشی های هوشمند، لوازم الکترونیکی، خانگی و اداری، ماشین و ابزار آلات صنعتی، برخی مواد غذایی، دارو، تجهیزات بیمارستانی و ده ها مورد دیگر اشاره کرد.

بیشترین واردات از کجا صورت می گیرد؟

بعد از مقدمه هایی که مطرح کردیم حال نوبت می رسد به این که بیشترین حجم از واردات به کدام کشورها اختصاص دارد. واردات از چین و ترکیه، ژاپن، امارات، آلمان و روسیه به ایران بیشتر از کشورهای دیگر صورت می گیرد. در ادامه به بررسی جزئی این موضوع می پردازیم.

واردات

واردات از ترکیه

یکی از کشورهای همسایه ایران که با ایران روابط حسنه ای دارد ترکیه است. روابط دوستانه ایران و ترکیه تاثیر بسیار زیادی روی روابط تجاری این دو کشور دارد و به همین دلیل بخش زیادی از واردات ایران از طریق این کشور صورت می گیرد.

از جمله مواردی که از کشور ترکیه به ایران وارد می شود دارو، پوشاک، کالاهای الکتریکی، لوازم یدکی، پارچه، مواد و ظروف پلاستیکی، درب های ضد سرقت، انواع چرخ ها، وسایل روشنایی، لوازم خانگی و ظروف هستند.

واردات از چین

چین یکی از کشورهایی است که به سبب روابط دوستانه و اقتصادی حجم زیادی از کالاها از آن به ایران وارد می شود. آسان بودن شرایط واردات کالا از چین یکی از مواردی است که باعث می شود وارد کنندگان ایرانی برای واردات کالا به سراغ این کشور بروند.

از سودبخش ترین کالاهایی که از چین به ایران وارد شده اند می توان به شارژرهای تلفن بی سیم، ساعت های هوشمند ورزشی، آیفون تصویری، دوربین های امنیتی، دوربین های دیجیتال، چراغ های LED، اسپیکرهای هوشمند، لوازم جانبی موبایل، لوازم الکترونیکی و سوزن دستگاه نساجی اشاره کرد.

گوشی های هوشمند بیشترین حجم واردات کالا از چین را به خود اختصاص داده اند. قهوه و پیراهن مشکی مردانه نیز کالاهای دیگری هستند که از کشور چین به ایران وارد می شوند. لیست واردات کالای ایران از چین البته از این سه قلم کالا بسیار گسترده تر است.

واردات از ژاپن

ژاپن یکی از کشورهای پیشرفته در حوزه صنعت و تکنولوژی است. ژاپن در زمینه صادرات تجهیزات وسایل حمل و نقل، خودرو و ماشین آلات، مواد شیمیایی، فلزات، پلاستیک و لاستیک، کفش و کلاه، قطعات و… بسیار پر قدرت عمل می کند.

واردات از آلمان

آلمان یک قدرت اقتصادی بلامنازع در دنیاست و دومین کشور صادرکننده دنیا به حساب می آید. واردات کالا از این کشور به ایران آسان است و به همین دلیل خیلی ها به سراغ واردات کالاها از آلمان می روند.

محصولات فلزی، خودرو، پوشاک، محصولات کشاورزی، گندم، سیمان، لاستیک و مواد پلاستیکی از جمله کالاهایی هستند که از کشور آلمان به ایران وارد می شوند.

واردات از روسیه

روسیه یکی از کشورهایی است که با ایران از طریق دریای خزر مرز آبی دارد. روسیه یکی از کشورهای تولید کننده گازهای مختلف و سوخت در دنیاست. با این وجود عمده کالاهایی که از روسیه به ایران وارد می شوند ذرت، جو، محصولات دامی، قطعات مهم نیروگاهی و لوله زن حفاری هستند. علاوه بر این پتاسیم مخصوص چاه نفت و دی اکسید تیتانیوم نیز مواردی هستند که از روسیه به ایران وارد می شوند.

واردات از امارات

امارات یکی از کشورهایی است که به خاطر وجود تحریم ها درصد مهمی از واردات به ایران را از آن خود کرده است. از آنجایی که واردات خیلی از کالاها به خاطر تحریم ها به صورت مستقیم به ایران وارد نمی شوند دبی در این میان نقش واسطه ای را ایفا می کند و به دلیل نزدیکی مرزهای آبی دو کشور این کار خیلی سریع انجام می شود.

واردات

نگاهی به آمار وارداتی ایران در سال 1400

ایران در سال 1400، 46 میلیارد دلار واردات داشته است که 35 درصد نسبت به سال 99 افزایش داشت. در این میان کشورهای امارات متحده عربی با 14.5 میلیارد دلار در صدر لیست قرار دارد. بعد از امارات، چین با 11، ترکیه با 4.6، عمان با 1.6 و سوییس با 1.4 میلیارد دلار در رتبه های بعدی قرار دارند.

واردات کالا از کشورهای مختلف توسط افراد حرفه ای در امر واردات و معمولا با کمک گرفتن از یک سایت کارگو صورت می گیرد. واردات کالا همیشه برای نیازهای ضروری نیست و بعضی اوقات صرفا جهت ایجاد تنوع در بازارهاست.

در نظر گرفتن نکات زیادی می تواند روی سود حاصل از واردات تاثیرگذار باشد. مثلا این که سایت کارگو از شما چه مقدار هزینه دریافت کند یا این که بیمه کالاها چگونه محاسبه شود و مهم تر از همه این که واردات از کدام کشور صورت بگیرد. همه این ها در کنار یکدیگر می توانند باعث شوند یک معامله سود بخش یا زیان بخش باشد.

سایت جوانه کارگو بار

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  ⁄    =  16