جذب سرمایه گذار با ورود استارتاپ ها به بورس

یکی از فعالان حوزه استارتاپ معتقد است ورود پرچمداران حوزه استارتاپ به بورس به عنوان یک تست موفقیت می‌تواند موثرترین عامل در جذب سرمایه‌گذاران به این حوزه باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،علیرضا کلاهی معتقد است در حال حاضر وضعیت سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ های ایران مطلوب نیست. او در این باره گفت: میزان پولی که در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه در کشور ما در حال گردش است حتی با ترکیه و امارات هم قابل مقایسه نیست.

عضو هیات مدیره دیجی‌کالا این موضوع را معلول سه دلیل عمده دانست و ادامه داد: یکی از مهمترین دلایل این موضوع عدم ورود پرچمداران حوزه استارتاپ به بورس است. اگر چه ارزش بزرگان حوزه استارتاپ در ایران‌ یک چندم ارزش نمونه‌های مشابه بین‌المللی هم نیست، اما ورود همین نمونه‌ها به بورس تست موفقیتی برای جامعه سرمایه‌گذاری بود و آنها را برای ورود به این حوزه تشویق می‌کرد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران اقتصاد ملک‌بنیان را یک واقعیت تلخ برای حوزه سرمایه‌گذاری کشور دانست و گفت: بخش خصوصی ما مکان مولد و امنی برای سرمایه خود نمی‌بیند و همیشه پول خود را به حوزه ساختمان برده. خروجی این اتفاق قیمت‌هایی است که هیچ ارتباطی با تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور ندارد و نسبت ارزش صندوق مستغلات به GDP ایران تقریبا ۶ به ۱ است اما در آمریکا این نسبت ۲ به ۱ است.

کلاهی افزود: مثال دیگر اتفاق اخیری است که در صندوق امانات بانک ملی افتاده است. مردم مقدار زیادی طلا و ارز را در این صندوق‌ها و بسیار بیشتر را در خانه های خود انباشته‌اند اما سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. ما نیاز به تست موفقیتی داریم تا سرمایه‌گذاران را برای ورود به حوزه شاید دیربازده استارتاپ‌ها تشویق کند اما از آن جلوگیری می‌شود.

او نداشتن چشم‌انداز بلندمدت و میان‌مدت را مشکل بعدی دانست و گفت: امروز این موضوع حتی خود را در سرمایه‌گذاری های سنتی مثل صنعت هم نشان می‌دهد و باعث شده نرخ تشکیل سرمایه صنعت منفی شده و به نرخ استهلاک برسد.

کلاهی چالش‌ها و ناپایداری و بی‌ثباتی در اقتصاد کشور را سومین عامل مهم در وضعیت نامطلوب سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های کشور دانست و گفت: در نهایت همه این موارد دست به دست هم داده و رغبت را برای سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش داده‌ است. طبیعتا حجم پولی که به این حوزه وارد شده اصلا با رقبای منطقه‌ای قابل مقایسه نیست.

وی در خصوص حوزه‌های خوش‌اقبال‌تر برای سرمایه‌گذاری در بین استارت‌آپ‌ها گفت: ما در صندوق‌های جسورانه یک رده‌بندی داریم و اولویت ترجیحمان بیزینس‌های پلتفرمی و خدماتی است و در این بین مواردی که در این شرایط قابلیت بین‌المللی شدن داشته باشند وضعیت بهتری دارند.

عضو هیات مدیره دیجی‌کالا ادامه داد: ایران در مقایسه با مقیاس جهانی آنچنان بازار بزرگی نیست. ما در محدوده یک درصد جمعیت جهانیم اما نسبت کل اقتصاد ایران به اقتصاد دنیا خیلی کمتر از این عدد است و اگر کسب‌وکاری بخواهد موفق باشد باید بتواند حداقل در حد چند کشور همسایه رد پایی از خود به جای بگذارد. در این بین پلتفرم‌ها چون سرمایه سنگینی نمی‌خواهند و در بین کسب‌وکارهای نوین جایگاه خوبی دارند برای سرمایه‌گذاران جذاب‌ترند.

او با اشاره به اینکه هنوز در مارکتینگ جا برای کار زیاد داریم، ادامه داد: حوزه منابع انسانی، خدمات پزشکی، هوش مصنوعی و Data Science که از فناوری‌های تعیین‌کننده آینده است نیز از حوزه‌های جذاب و آینده‌داری برای سرمایه‌گذاری در بین استارت‌آپ‌هاست.

کلاهی با اشاره به اینکه لجستیک از ستون‌های کلیدی اقتصاد است، ورود به حوزه «حمل‌ونقل خودران» را ضروری دانست و گفت: انقلاب صنعتی قرن هجدهم تعادل اقتصادی، امنیتی و نظامی دنیا را دگرگون کرد اما عقب ماندن از انقلاب هوش مصنوعی وحشتناک‌تر است و یکی از نگرانی‌های من نیز همین است. پس باید به حوزه حمل‌ونقل خودران ورود کنیم.

او به حوزه سخت‌افزارها به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها اشاره و عنوان کرد: نمی‌خواهم بگویم سخت‌افزار جذاب نداریم چون من فکر می‌کنم با برخی سیاست‌های حمایتی وزارت صمت و دولت حوزه سخت‌افزار می‌تواند حوزه جذابی باشد. در حال حاضر یکی از دلایلی که سخت‌افزار و کالا آنطور که باید جذاب نیست کوچک بودن بازار ایران است.

این فعال و سرمایه‌گذار در حوزه استارتاپ‌ها در ادامه حوزه تکنولوژی منابع انسانی را یکی از حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: در حال حاضر موضوع نیروی انسانی به یکی از چالش‌های کشور در بخش‌های مختلف و به خصوص تخصصی‌تر تبدیل شده و نیازمند سرمایه‌گذاری است.

او افزود: معتقدم حوزه HR TECH برای ورود سرمایه‌‌گذاران حوزه بسیار مناسبی است. در حال حاضر این حوزه در دنیا به شدت در حال توسعه است اما در ایران هنوز زیاد مورد توجه نیست اما با توجه به مشکلاتی که در حوزه تامین نیروی انسانی وجود دارد احتمالا در آینده نزدیک مورد توجه مدیران قرار خواهد گرفت.

کلاهی گفت: در این بین معاونت فناوری تا به امروز نقش خود را خوب بازی کرده و مشوق‌های خوبی برای ورود به حوزه سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها گذاشته اما برخی تنگ‌نظری‌ها و جلوگیری از ورود پرچمداران بورس به این حوزه باعث شده آنطور که باید وضعیت مطلوب نباشد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄    =  28