شروع روند کاهشی نرخ غیر رسمی ارز

رئیس سابق کانون صرافان گفت: خوشبختانه عرضه ارز حاصل از صادرات بر تقاضای آن پیشی گرفت و روند کاهش ارز در بازار غیررسمی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،احمد لواسانی در مورد وضعیت بازار ارز به‌ویژه نرخ دلار در بازار غیرمتشکل گفت: با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده و مدیریت بانک مرکزی و بخشنامه‌ای که از دیروز صادر شده است، در زمان حاضر شرکت‌های صرافی با توجه به توانمندی خود در مورد تهیه و خرید ارز به‌صورت اسکناس از صادرکننده اقدام می‌کنند.

وی گفت: بانک مرکزی از روز گذشته به صرافی‌ها اجازه داده است که بر اساس توانمندی خود بتوانند ارز صادرکنندگان را به‌صورت اسکناس و با نرخ توافقی خریداری کنند و همان ارز را در باجه فروش خود به متقاضیان و بر اساس سرفصل سایر به‌صورت عمومی به‌ازای هر نفر حداکثر 2 هزار دلار یا 2 هزار یورو عرضه کنند.

لواسانی همچنین در مورد قیمت دلار گفت‌: در زمان حاضر قیمت دلار در بازار آزاد 32400 تا 32450 تومان است البته برخی از صرافی‌ها به‌صورت خودجوش به 32300 تومان هم می‌فروشند.

رئیس سابق کانون صرافان ابراز کرد: بررسی روند بازار نشان می‌دهد عرضه ارز بر تقاضای آن پیشی گرفته است و در ساعت‌های آینده نتایج بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

لواسانی در ادامه در مورد جلسه صرافان با بانک مرکزی تأکید کرد: با توجه به اینکه مدیریت بازار ارز با بانک مرکزی است، استفاده از نقطه‌نظرات فعالان بازار ارز و صرافان قطعاً می‌تواند راهگشا باشد، کما اینکه در گذشته هم این گونه بوده است.

وی افزود: با توجه به حضور میدانی رئیس‌کل بانک مرکزی در صرافی‌ها، قطعاً نقطه‌نظرات فعالان بازار و صرافی‌ها مورد استفاده رئیس‌کل قرار می‌گیرد.

رئیس سابق کانون صرافان در مورد مداخله بانک مرکزی در بازار ارز هم گفت:‌ به‌هرحال تکلیف بانک مرکزی است که در شرایط عدم‌تعادل مداخله کند، هر زمان که بازار رو به پایین است و از تعادل خارج می‌شود، بازارساز ورود پیدا می‌کند و ارز را از بازار خریداری می‌کند، بنابراین با توجه به افزایش اختیارات بانک مرکزی قطعاً این مداخله تأثیرگذار است.

لواسانی در عین حال تصریح کرد: دستگاه‌های دیگر هم باید وظایف ذاتی خود را انجام دهند، به‌عنوان مثال اطلاع‌رسانی در صداوسیما باید شفاف باشد و مردم را از نظر ذهنی به آرامش برساند.

وی در مورد اثر تکانه‌های ارزی در سال‌های گذشته گفت: تکانه‌های ارزی طی سال‌های گذشته در دو بخش اقتصادی و غیراقتصادی اثر داشته است، در بخش اقتصادی عواملی مانند نقدینگی و تورم در بازار ارز تأثیر داشته است و در بخش غیراقتصادی هم عوامل بیرونی مانند مسائلی که در مذاکرات ردوبدل می‌شود به‌هرحال بی‌تأثیر نیست و قطعاً تأثیرگذار است.

این فعال بازار صرافی‌ها در مورد بخشنامه بانک مرکزی گفت: در این بخشنامه به صرافی‌ها اجازه داده شده است که ارز صادرکنندگان را به‌صورت اسکناس و به‌نرخ توافقی خریداری کنند، بنابراین باید به‌رقمی خریداری کنند که بتوانند آن را در بازار عرضه کنند و نمی‌توانند مازاد بر نرخ بازار خریداری کنند.

رئیس سابق کانون صرافان گفت:‌ همین خبر باعث می‌شود که صادرکنندگان تشویق شوند که ارز حاصل از صادرات خود را به‌سرعت وارد شبکه مجاز خریدوفروش در صرافی‌ها کنند و مردم و متقاضیان هم می‌توانند از طریق شبکه صرافی ارز مورد نیاز را تهیه کنند.

لواسانی این نکته را هم گفت:‌ البته قیمت ارز آزاد در هیچ نهاد قانونی مورد استناد قرار نمی‌گیرد و قیمت بازار غیررسمی ارز به‌رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی همچنین در مورد عمق بازار آزاد ارز گفت:‌ بازار آزاد ارز نسبت به بازار نیمایی بسیار بسیار کوچک‌تر است، اما نکته این است که فضای رسانه‌ای و کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی و معاملات شبه‌قمار که در بازار آزاد انجام می‌شود و به‌شکل فراگیر در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود باعث شده است که بازار آزاد از نظر اطلاع‌رسانی چندین برابر بازار رسمی و متشکل باشد.

رئیس سابق کانون صرافان گفت:‌ متأسفانه غفلت از اطلاع‌رسانی بازار رسمی ارز باعث شده است که عمده فضای اطلاع‌رسانی و فضای مجازی در اختیار بازار آزاد ارز باشد و اگر اطلاع‌رسانی بازار واقعی ارز به‌شکل مقتضی انجام شود، قطعاً تأثیر بازار آزاد کمتر می‌شود.

لواسانی همچنین گفت: با حضور بازارساز یعنی بانک مرکزی بازار ارز قطعاً به تعادل می‌رسد و اگر تمام هم‌وغم خود را بر این بگذاریم که بازار ارز واقعی شود و به‌سمت کم‌کردن فاصله بازار آزاد و رسمی برویم تلاطم بازار به حداقل می‌رسد و احساس نیاز مردم به خرید ارز هم کاهش پیدا می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  ⁄    =  2