اخبار امور مالی و بانکداری جهان در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت، گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، در یک وبینار هشدار داد با وجود اینکه سیستم‌های پرداخت دیجیتال می‌تواند به یکپارچگی اقتصادی بهتر منجر شود، اما اگر بلوک‌هایی از کشورهای مختلف به دلیل سیاست‌های ژئوپلیتیکی از سیستم پرداخت بین‌المللی دور شوند، این خود می‌تواند باعث چندپارگی اقتصادی شود. همچنین، دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، هم‌سو با بسیاری از بانک‌های مرکزی نسبت به رکود اقتصادی هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شما می‌توانید سرخط مهم‌ترین اخبار امور مالی در جهان را در این گزارش بخوانید.

ابراز نگرانی اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول از تجزیه بیشتر سیستم پرداخت جهانی

گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول، در یک وبینار گفت که اهمیت روزافزون پرداخت‌های دیجیتال ریسکی جدی برای سیستم‌های پرداخت بین‌المللی به همراه دارد. او نسبت به تجزیه بیشتر سیستم پرداخت جهانی ابراز نگرانی کرد. گوپینات گفت صندوق بین المللی پول بیش از هر چیزی نگران “تجزیه سیستم پرداخت بین‌المللی است که می‌تواند بر اساس موقعیت‌های ژئوپلیتیکی به بلوک‌های کوچک‌تر تقسیم شود”. او در ادامه افزود: “اگر این کار را درست انجام دهیم، پلتفرم‌های دیجیتال می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که تعادل خوبی بین کارایی، امنیت و پایداری ایجاد کنند، و در عین حال از تجزیه شدن نیز جلوگیری می‌شود.”

با وجود اینکه سیستم‌های پرداخت دیجیتال می‌تواند به یکپارچگی اقتصادی بهتر منجر شود، اما اگر بلوک‌هایی از کشورهای مختلف به دلیل سیاست‌های ژئوپلیتیکی از سیستم پرداخت بین‌المللی دور شوند، این خود می‌تواند باعث چندپارگی اقتصادی شود.

 

خاورمیانه؛ پیشرو در زیست‌بوم ارز خارجی در جهان

در سال 2021، مرکز «Dubai International Financial Center» دبی 996 شرکت را ثبت کرد که بالاترین میزان در تاریخش است. نرخ‌های پایین مالیات شرکت‌ها و مقررات مالی شفاف نقش مهمی در افزایش محبوبیت منطقه در میان بروکرها دارند. خاورمیانه در 5 سال گذشته به مقصد اصلی بروکرهای ارزهای خارجی و قراردادهای سریع‌ترین اقتصادهای جهان تبدیل شده است.

 

تک شاخ دنیای رمزارزها 10 درصد از کارمندان خود را تعدیل می‌کند

صرافی ارزهای دیجیتال «Gemini» یکی از شرکت‌های فین‌تکی است که اخیرا اعلام کرده “شرایط آشفته بازار” باعث شده است تا 10 درصد از کارکنان خود را اخراج کند.

 

یکی از شرکت‌های وابسته به «Alibaba» در سنگاپور بانک دیجیتالی تاسیس می‌کند

یکی از غول‌های فین‌تک چینی «Ant Group» امروز اعلام کرد که بانک دیجیتالی «ANEXT Bank» را در سنگاپور تاسیس خواهد کرد تا خدمات مالی دیجیتالی را برای شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ، به‌ویژه آنهایی که عملیات بین‌المللی و فرامرزی دارند، ارائه کند.

 

انتشار گزارش جدید «S&P Global Ratings» از امور مالی اسلامی

طبق گزارش جدید «S&P Global Ratings»، صنعت مالی اسلامی همچنان به دلیل ضعف‌های ساختاری، یعنی پیچیدگی ذاتی تراکنش‌ها و وابستگی آن به قیمت نفت، به عقب کشیده می‌شود. اما در سال جاری، انتظار می‌رود قیمت بالاتر کالاها زمینه‌ساز توسعه قوی‌تر در بسیاری از بازارهای مالی اسلامی خواهد شد. این در حالی است که اکثر این کشورها نسبتاً در برابر شوک‌های اقتصاد کلان ناشی از درگیری روسیه و اوکراین مقاوم هستند.

 

اپل محصول جدید BNPL خود را معرفی کرد

اپل نیز اخیرا وارد بازار BNPL شده است و به مشتریان آمریکایی این امکان را می‌دهد که خریدهای Apple Pay خود را در اقساط مختلف پرداخت کنند. اکنون، سیستم Apple Pay Later برای همه خریدهای درون‌برنامه‌ای و آنلاین در دسترس است. این سیستم خریدها را به چهار قسط مساوی تقسیم می‌کند و کاربران می‌توانند قسط‌ها را طی شش هفته بدون بهره یا کارمزد دیرکرد پرداخت کنند.

 

دویچه بانک صدها متخصص فناوری اطلاعات را از روسیه به آلمان منتقل کرد

پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه و اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، دویچه بانک به همه توسعه‌دهندگان نرم‌افزار خود در روسیه پیشنهاد داد تا به آلمان نقل مکان کنند. حدود نیمی از کارمندان این پیشنهاد را پذیرفته‌اند و در سه ماه گذشته اکثریت آنها همراه خانواده‌هایشان به برلین نقل مکان کردند.

 

Aiia، پلتفرم بانکداری اتحادیه اروپا، ویژگی Pay by Link را برای نخستین بار به کاربران ارائه می‌‌دهد

پلتفرم بانکداری باز Aiia در حال معرفی ویژگی جدید «Pay by Link» است که امکان انواع مختلف پرداخت‌ها را در طیف گسترده‌تری از روش‌ها فراهم می‌کند. کاربران با استفاده از ویژگی Pay by Link، می توانند از طریق ایمیل، پی دی اف، اس ام اس، نامه یا حتی پیام‌های خود در رسانه‌های اجتماعی پرداخت خود را انجام دهند.

 

نرخ رشد مرکب سالانه بازار BNPL تا سال 2028

بر اساس گزارش Vantage Market Research، نرخ رشد مرکب سالانه بازار BNPL تا سال 2028 با 24.9 درصد افزایش به حدود 1.8333 میلیون دلار خواهد رسید. این در حالی است که اتخاذ روش‌های پرداخت آنلاین در تجارت الکترونیک رشد این بازار را تسریع می‌کند.

 

حضور شرکت Citron Inc. در منطقه آسیا و اقیانوسیه در راستای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی

شرکت Citron Inc.، ارائه‌دهنده پرداخت‌های کیف پول تلفن همراه که تجارت برون مرزی و درون بازار را در مقیاس بزرگ ممکن می‌سازد، امروز از آخرین تلاش‌ها در راستای توسعه این سازمان در آسیا و اقیانوسیه پرده‌برداری کرد. پس از افزایش موفقیت‌آمیز سرمایه در اکتبر 2021، این ارائه‌دهنده پرداخت‌های جهانی، مجموعه کیف پول‌های محلی و طرح‌های پرداخت جایگزین خود را به بیش از 200 مورد افزایش داد و تعداد کارکنان پشتیبانی خود را برای تقویت حضور خود در بازار منطقه آسیا و اقیانوسیه اضافه کرد.

 

Citigroup حدود 3000 نفر را در آسیا استخدام می‌کند

بانک سرمایه‌گذاری چند ملیتی آمریکایی و شرکت خدمات مالی Citigroup قصد دارد در چند سال آینده حدود 3000 کارمند جدید آسیایی را استخدام کند. آسیا اخیرا میدان نبرد بانک‌های جهانی است و Citigroup نیز قصد دارد تا در راستای تقویت درآمد از اقتصاد پویا و ثروت رو به رشد آسیا بهره‌مند شود. این در حالی است که این بانک حدود 200 میلیارد دلار دارایی در آسیا دارد و در مسیر رشد دارایی‌های مشتریان به میزان 150 میلیارد دلار تا سال 2025 قرار دارد.

 

بانک جهانی: رکود اقتصادی برای بسیاری از کشورها غیرقابل‌اجتناب خواهد بود

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی، هم‌سو با بسیاری از بانک‌های مرکزی نسبت به رکود اقتصادی هشدار داد. او جنگ در اوکراین، قرنطینه در چین، اختلال در زنجیره تأمین و رشد ریسک رکود توام با تورم را از جمله دلایل اصلی بحران پیش رو خواند و اضافه کرد رکود اقتصادی فعلی جهان با رکود سال‌های دهه ۷۰ میلادی قابل مقایسه است و پیش‌بینی می‌شود در بعضی از کشورها وضعیت به مراتب سخت‌تر باشد.

 

بانک رمزارز Custodia از فدرال رزرو شکایت کرد

بانک Custodia که توسط کیتلین لانگ، موسس مورگان استنلی، تأسیس شد، علیه بانک مرکزی ایالات متحده به دلیل تأخیر در تصمیم‌گیری درباره درخواست برای افتتاح حساب مستر (master account) شکایت کرد. این حساب به Custodia این امکان را می‌دهد که مستقیماً، نه از طریق یک بانک واسطه، به فدرال رزرو دسترسی داشته باشد.

 

همکاری BPI و Alipay+ برای فعال‌سازی خریدهای جهانی

بانک جزایر فیلیپین (BPI)، شرکت خدمات مالی و بانکداری فیلیپینی، که در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، مدیریت دارایی، بانکداری سرمایه‌گذاری و خدمات بیمه فعالیت می‌نماید، نخستین بانکی است که با Alipay+، ارائه دهنده پرداخت موبایلی، وارد همکاری شده است تا خدمات پرداخت خود را در سطح جهان گسترش دهد.

 

بانک سوییسی Credit Suisse برای سومین بار در سال جاری میلادی هشدار داد

بانک سرمایه‌گذاری و شرکت خدمات مالی جهانی Credit Suisse Group AG در سه ماهه دوم سال میلادی برای بار سوم پیش‌بینی کرد که تحت تاثیر نوسانات بازار و جنگ در اوکراین با زیان روبرو خواهد شد. به همین خاطر، این بانک قصد دارد اقدامات خود را در راستای کاهش هزینه‌ها تسریع کند.

 

شرکت 40 میلیارد دلاری Checkout.com در پرداخت‌ها از استیبل‌کوین استفاده خواهد کرد

شرکت 40 میلیارد دلاری پرداخت‌های آنلاین Checkout.com در مشارکت با شرکت امنیت رمزارزی Fireblocks اعلام کرد که پرداخت‌ها به طور شبانه‌روزی از طریق ارز پایدار استیبل کوین Stable Coin انجام خواهد شد. پیش‌تر نیز شرکت Stripe در اقدامی مشابه استفاده از رمزارزها را در فرایند پرداخت اعلام کرده بود. این شرکت استارت‌آپی که رقیب PayPal و Stripe محسوب می‌شود، به کسب‌وکارها اجازه خواهد داد تا پرداخت‌های خود را در قالب USD Coin انجام دهند.

 

Eltropy شرکت بانکداری ویدئویی POPi/o را خریداری کرد

Eltropy که میان اتحادیه‌های اعتباری به دلیل قابلیت‌های ارتباطات دیجیتالی خود شهرت دارد، امروز اعلام کرد که POPi/o، پیشرو در بانکداری ویدئویی، را خریداری کرده است.

 

همکاری Binance Pay، Alchemy Pay، ePayments و QponBay

شرکت‌های Binance Pay، Alchemy Pay، ePayments و QponBay در راستای تسهیل روش‌های پرداخت رمزارز آفلاین، در رویداد Artaverse، که از 3 تا 12 ژوئن در هنگ کنگ برگزار می‌شود، اعلام همکاری کردند.

 

هنگ‌کنگ در ماه نوامبر میزبان متخصصان امور مالی خواهد بود

ادی یو وای مان، مدیر اجرایی سازمان پول هنگ‌کنگ (HKMA)، شخصا بیش از 100 نفر از بانکداران، مدیران صندوق‌ها و مدیران مالی برتر جهان را برای نشستی در 1 و 2 نوامبر دعوت کرده است. HSBC، Standard Chartered، Citigroup، BlackROck و JPMorgan Chase چیس از جمله دعوت‌شدگان در این رویداد هستند.

 

همکاری Western Union و Mambu

شرکت خدمات مالی چند ملیتی آمریکایی Western Union و پلتفرم بانکداری ابری Mambu در راستای ارائه محصولات بانکی دیجیتالی به مشتریان اروپایی آغاز به همکاری کردند.

 

بانکداری سرمایه‌گذاری امسال نیز با شرایط سخت‌تری مواجه شده است

کاهش چشمگیر عرضه اولیه سهام، سقوط قیمت سهام و کند شدن رشد اقتصاد جهانی، چشم انداز درآمد بانک‌های سرمایه‌گذاری جهانی را نامعلوم کرده است. این در حالی است که حمله روسیه به اوکراین و سیاست‌های پولی انقباضی، نوسانات زیادی را در معاملات بازارهای مالی سال جاری به همراه داشته است.

 

مسترکارت شبکه پرداخت خود را در دنیاهای وب3 و NFT توسعه می‌دهد

با توجه به اینکه 2.9 میلیارد مسترکارت در سراسر جهان وجود دارد ورود این کمپانی به دنیاهای وب3 و NFT می‌تواند تاثیر چشمگیری در سهولت خرید و فروش NFT داشته باشد. به همین خاطر، مسترکارت با شرکت‌های Immutable X، Candy Digital، The Sandbox، Mintable، Spring، Nifty Gateway و ارائه‌دهنده زیرساخت وب3  MoonPay همکاری می‌کند.

 

فرزانه اسکندریان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  4  =  10