رشد ۵.۳ درصدی سکه در معاملات روزانه

دیروز شنبه 21 خرداد نرخ سکه طلا طرح امامی در بازار تهران رشد 3/ 5 درصدی را تجربه کرد. هر قطعه از این فلز زرد گران‌بها در روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم 14 میلیون و 950 هزار تومان فروخته می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، قیمت سکه طلا طرح جدید به نیمه دوم کانال ۱۵ میلیون تومانی بازگشت. پس از افزایش نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران قیمت سکه طلا ضرب امامی نیز از کانال ۱۴ میلیون تومانی خارج شده و در نیمه دوم کانال ۱۵ میلیون تومانی معامله شد. این در حالی است که روز گذشته نرخ دلار در سامانه دولتی بازار متشکل شاهد کاهش قیمت بود و به پله نهایی کانال ۲۶ هزار تومانی بازگشت.
به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی درصورتی که بازار‌ساز مایل به کم کردن فاصله میان نرخ دلار رسمی و ارقام معامله شده در بازار غیررسمی باشد، در روز‌های آینده شاهد افزایش قیمت مجدد دلار بازار متشکل خواهیم بود. از سوی دیگر در روز‌های گذشته خبری مبنی بر احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین از سوی میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مطرح شد که مورد توجه فعالان بازار ارز قرار گرفت.دیروز شنبه 21 خرداد نرخ سکه طلا طرح امامی در بازار تهران رشد 3/ 5 درصدی را تجربه کرد. هر قطعه از این فلز زرد گران‌بها که در روز‌های پایانی هفته گذشته در رقم 14 میلیون و 950 هزار تومان فروخته می‌شد، در معاملات ابتدایی روز گذشته با 550هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه در رقم 15 میلیون و 500 هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم عمده فعالیت سکه امامی در بازار روز شنبه روی پله‌های هفتم و هشتم کانال 15 میلیون تومانی صورت گرفت. در نهایت نیز هر قطعه از این فلز گران‌بها با 800 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به رقم 15 میلیون و 750هزار تومان رسید. نرخ حباب هر قطعه سکه امامی نیز در روز گذشته در بازه یک میلیون و 320 تا یک میلیون و 370 هزار تومان محاسبه شد. طبق فرمول مذکور قیمت سکه طلا ضرب امامی از حاصل ضرب سه عامل «قیمت دلار در معاملات غیررسمی»، «قیمت جهانی اونس طلا» و «ضریب تبدیل اونس به گرم سکه» به دست می‌آید که با اضافه کردن این رقم به میزان حباب قیمتی سکه می‌توان به قیمت نهایی این کالای سرمایه‌ای در بازار رسید. طبق مشاهدات به‌عمل آمده از نمودار قیمت جهانی اونس طلا، این شاخص مهم اقتصادی افزایش قابل توجهی داشته و به 1875دلار به ازای هر اونس رسیده است. در نتیجه علاوه‌بر عامل قیمت ارز در معاملات غیررسمی و میزان حباب قیمتی ناشی از افزایش تقاضا، رشد قیمت جهانی نیز می‌تواند محرک‌ رشد 3/ 5 درصدی قیمت سکه باشد. به گفته این افراد نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران روز گذشته در سقف تاریخی خود قرار داشته است.

روز گذشته نرخ دلار در سامانه رسمی بازار متشکل شاهد کاهش قیمت بود. هر برگ اسکناس دلار در این سامانه دیروز با حدود 81 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه به رقم 26 هزار و 946 تومان رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران تغییر مسیر معامله‌گران بازار تهران به سمت سکه طلا می‌تواند از جمله دلایل کاهش نسبی نرخ ارز در سامانه‌های رسمی باشد. در این میان روز گذشته میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، نیز در سخنانش نسبت به از سر‌گیری مذاکرات هسته‌ای وین اظهار امیدواری کرد. اولیانوف گفت: وقفه ایجاد شده در روند مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران تصمیمی اشتباه از جانب طرف‌‌های غربی بوده است اما همچنان فرصت‌‌هایی برای ازسرگیری گفت‌وگوها وجود دارد. او همچنین اضافه کرد: واقعیت این است که در ۱۰ مارس، پیش‌‌نویس موافقت‌نامه بر سر بازگرداندن کامل توافق هسته‌‌ای و لغو تحریم‌ها، بیش از ۹۹ درصد مورد توافق قرار گرفته بود و فقط برخی مسائل کوچک باقی مانده بود که توافق درباره آنها نیز در مدت یک یا دو روز قابل انجام بود. اکنون لازم است مذاکرات وین از سر گرفته شود.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  +    =  14