حذف درگاه لایتنینگ از گوشی های اپل

اتحادیه اروپا موافقت خود را با وضع قانونی مبنی بر الزام تولیدکنندگان گوشی‌ها به استفاده از درگاه شارژ USB-C در محصولات‌شان تا سال ۲۰۲۴ اعلام کرد. سال‌هاست که بسیاری از دارندگان گوشی‌های آی‌فون از اپل می‌خواهند که درگاه لایتنینگ را حذف و درگاه جدید USB-C را به گوشی‌های این شرکت اضافه کند. اگرچه اپل، مخالف سرسخت این تغییر است، اما به نظر می‌رسد این خواسته مشتریان به لطف تصمیم جدید اتحادیه اروپا تا دو سال دیگر محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پس از حدود یک دهه مذاکره و چانه‌زنی میان پارلمان اروپا و کمیسیون اروپا برای استفاده از یک درگاه شارژ مشترک برای دستگاه‌های الکترونیکی، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به‌تازگی موافقت خود را با قانونی اعلام کردند که بر اساس آن، تمامی گوشی‌های هوشمند با شارژر سیمی‌ که در کشورهای اتحادیه اروپا به فروش می‌رسند، باید تا پاییز سال ۲۰۲۴ به درگاه USB-C مجهز شوند. در بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه اروپا در این خصوص منتشر شده، آمده است این قانون بخشی از تلاش‌های گسترده اتحادیه اروپا برای عرضه محصولاتی با قابلیت‌هایی بهتر، کاهش زباله‌های الکترونیکی و تسهیل زندگی مصرف‌کنندگان است.

این تصمیم روی اپل که از طرفداران سفت و سخت درگاه لایتنینگ است، تاثیر زیادی خواهد داشت. این درگاه از آی‌فون ۵ و بعد از حذف کانکتور ۳۰ پینی به گوشی‌های هوشمند این شرکت اضافه شد. در حال حاضر، اپل یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان گوشی در اروپا محسوب می‌شود و طبق گزارش مرکز تحقیقاتی Strategy Analytics  در سال ۲۰۲۱، تقریبا ۲۳ درصد از بازار گوشی‌های هوشمند این قاره را در اختیار دارد. اپل پیش‌تر نیز با پیشنهاد اتحادیه اروپا مبنی بر الزام تولیدکنندگان به استفاده از درگاه شارژ USB-C در گوشی‌های هوشمند مخالفت کرده بود؛ با این حال، چندی پیش بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که اپل در حال کار روی آی‌فون‌هایی با درگاه USB-C است. هم اکنون برخی از محصولات اپل با این درگاه عرضه می‌شوند، اما آی‌فون‌های این شرکت هنوز با درگاه لایتنینگ به فروش می‌رسند. اگرچه هنوز این تصمیم با واکنشی از سوی اپل مواجه نشده، اما این شرکت می‌تواند با اتخاذ روش بی‌سیم برای شارژ آی‌فون‌های خود، خود را از الزام به استفاده از این درگاه و تن دادن به این قانون مستثنی کند.

صرف‌نظر از تصمیم اپل در این خصوص، یک چیز در انتظار خریداران گوشی‌های هوشمند خواهند بود و آن سیم شارژ و دانگل‌های کمتر است. بر اساس این بیانیه، سالانه حدود ۱۱ هزار تن زباله الکترونیکی از شارژرهای بلااستفاده ایجاد می‌شود و پارلمان اروپا معتقد است که این قانون باعث می‌شود مصرف‌کنندگان در اتحادیه اروپا، بیش از پیش از شارژرهای موجود خود استفاده کنند و از این طریق، سالانه ۲۵۰ میلیون یورو در خرید شارژرهای جدید صرفه‌جویی می‌شود. در ادامه این بیانیه، فهرست دستگاه‌هایی که ملزم به رعایت این استاندارد شده‌اند، آمده است که گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، کتابخوان‌های الکترونیکی، ایربادها، دوربین‌های دیجیتال، هدفون‌ها و هدست‌ها، کنسول‌های بازی دستی و اسپیکرهای قابل‌حمل همگی مشمول این الزام می‌شوند. به موجب این قانون که باید در اواخر سال به تصویب پارلمان اروپا و شورای اروپا نیز برسد، به تولیدکنندگان دو سال فرصت داده می‌شود تا مقدمات تعبیه درگاه USB-C را به محصولات خود فراهم کنند.

منبع: آی تی ایران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  +    =  94