تاثیر افت تورم جهانی در روند بازار دارایی ها سرمایه گذاران

در حالی که قیمت مواد غذایی وانرژی به سبب جنگ اوکراین درحال افزایش است، اما برخی نشانه‌‌‌ها در قسمت‌‌‌های دیگر اقتصاد نشان‌‌‌دهنده این موضوع است که سرعت تورم در برخی بخش‌‌‌های اقتصاد کاهش یافته است. تورمی که اقتصاد امروز با آن مواجه است، بیشتر به دلیل افزایش هزینه‌‌‌های تمام شده تولید کالاهاست، اما برخی آمارها نشان می‌دهد که هزینه بعضی از بخش‌‌‌های تولید کالاها در حال کاهش است. این موضوع می‌تواند بر روند بازار دارایی‌‌‌ها نیز موثر بوده و در آینده نزدیک بر تصمیمات سیاستمداران و سرمایه‌گذاران موثر باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، قیمت برخی قطعات الکترونیک پرکاربرد از جولای 2018 تاکنون حدود 50‌درصد و از نیمه سال گذشته تا الان حدود 14‌درصد کاهش یافته است. هزینه حمل‌ونقل بین‌المللی کانتینرها نیز از سپتامبر سال گذشته که بیشترین میزان تاریخی آن تاکنون بوده 26‌درصد کاهش یافته است. در پی شیوع کرونا، زنجیره حمل‌ونقل کالاها یکی از اصلی‌‌‌ترین بخش‌‌‌های زنجیره تامین کالا بود که آسیب دید. شیوع ویروس کرونا علاوه بر زمین‌گیر کردن بخش بزرگی از نیروهای حمل‌ونقل کالاها، مدت زمان ترخیص کالا از گمرکات را نیز به دلیل پروتکل‌‌‌های ایمنی افزایش داده بود. همین موضوع به از دسترس خارج شدن بخش بزرگی از این زنجیره انجامید. در ماه‌‌‌های اخیر نیز اعمال سیاست‌های کووید صفر توسط چین موجب شده بود که در بارگیری‌ ‌‌کالاها و ترخیص‌‌‌آنها اختلال ایجاد شود. با رفع برخی محدودیت‌ها در چین، توان زیادی در بخش حمل‌ونقل به خصوص حمل‌ونقل دریایی آزاد شد. مساله دیگر، کاهش هزینه کودهای کشاورزی در شمال آمریکاست. به‌رغم اینکه قیمت اوره به عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین مواد اولیه تولید کود در ماه‌‌‌های اخیر صعودی بوده، اما قیمت کود در آمریکای شمالی از ماه مارس سال‌جاری که رکورد تازه‌‌‌ای به ثبت رساند تاکنون، 24‌درصد کاهش داشته است. مسلما جنگ روسیه و اوکراین یکی از اصلی‌‌‌ترین دلایل تورم است، چرا که موجب شده تا قیمت موادغذایی و قیمت حامل‌‌‌های انرژی به شدت افزایش یابد. تا زمانی که این جنگ ادامه داشته باشد، با توجه به مشخص نبودن واکنش طرفین، رفتار تورم نیز چندان قابل پیش‌بینی نخواهد بود. اما کند شدن روند پیشروی روس‌‌‌ها در اوکراین و کاهش تب جنگ، حرکات احساسی در بازارها را نیز کاهش داده است. در کنار این موضوع، سیاست‌های ضد تورمی دولت‌‌‌ها نیز تا حدودی توانسته طرف تقاضا را کنترل کند. تاکنون حدود 60 کشور مختلف برای کنترل تورم نرخ بهره خود را افزایش داده‌‌‌اند که این اقدام توانسته نقدینگی زیادی را تحت کنترل دولت‌‌‌ها قرار دهد. سیاست‌های پولی تنها بخشی از اقدامات دولت‌‌‌ها بوده است. از دیگر اقدامات دولت‌‌‌ها می‌توان از کاهش تعرفه‌‌‌های وارداتی کالا از چین توسط دولت آمریکا یاد کرد. این اقدام برای کاهش هزینه‌‌‌های تولیدکنندگان صورت گرفته تا بتوان به کمک آن از تورم بخش عرضه نیز کاست. تحلیلگران انتظار دارند که در ماه‌‌‌های آتی با حرکت بازار به سمت نقاط تعادلی جدید، سرعت رشد نهاده‌‌‌های تولید کاهش یافته و همین موضوع به کنترل تورم منجر شود.

اما رفتار بانک‌های مرکزی همچنان به شکلی است که نشان می‌دهد کاملا از مهار تورم مطمئن نیستند. یکی از اصلی‌‌‌ترین اقدامات آنها در ماه‌‌‌های اخیر، افزایش ذخایر طلای خود بوده است. بر اساس گزارش تازه شورای جهانی طلا(WGC) بانک‌های مرکزی در ماه آوریل حدود 4/ 19 تن طلا به ذخایر خود اضافه کرده‌‌‌اند. به نظر می‌رسد شرایط وقوع جنگ در اوکراین موجب شده کشورهایی که بیشترین وابستگی را به این دو کشور داشتند، برای حمایت از اقتصاد خود، طلای بیشتری خریداری کنند. برای مثال مصر از ابتدای سال تاکنون با خرید 44 تن طلا، بزرگ‌ترین خریدار طلا بوده است. در جایگاه بعدی نیز ترکیه با 42 تن خرید قرار دارد. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی، تا زمانی که دولت‌‌‌ها به‌طور کامل از تحت کنترل بودن تورم مطمئن نشوند، به سیاست‌های ضدتورمی و محافظت از اقتصاد خود ادامه خواهند داد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  30  =  38