کاندیداتوری ایران برای کسب کرسی در شورای IUT

سخنگوی وزارت ارتباطات رایزنی بین‌‌المللی ایران در حوزه حکمرانی اینترنت و تلاش برای به‌دست آوردن کرسی هیات‌رئیسه شورای ITU را از جمله دستاوردهای سفر وزیر ارتباطات به ژنو عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،وزیر ارتباطات هفته گذشته برای شرکت در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS) ۲۰۲۲ – که در مقر سازمان ملل متحد برگزار می‌‌شود- به ژنو سوئیس سفر کرد. اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (۲۰۲۲ WSIS)، با شعار «فناوری اطلاعات برای رفاه، شمولیت و تاب‌‌آوری» از ۲۴اسفندماه (۱۵مارس) تا ۱۳ خردادماه (۳ژوئن) به‌‌صورت مجازی و از ۹ خردادماه (۳۰می) تا ۱۳خردادماه (۳ژوئن) به‌‌صورت حضوری برگزار شد. این اجلاس با هدف سامان‌دهی دسترسی همگانی به شبکه‌های اطلاعاتی و ایجاد قوانین پایه برای یکپارچه‌‌سازی اهداف جامعه اطلاعاتی و تکمیل پروتکل‌‌های بین‌‌المللی با حضور وزرا و مدیران ارشد کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) تشکیل شد.

مهدی سالم، مشاور وزیر ارتباطات و سخنگوی این وزارتخانه درباره دستاوردهای حضور عیسی زارع‌‌پور در این رویداد و با بیان اینکه در این سفر وزیر ارتباطات علاوه بر حضور و سخنرانی در نشست اصلی WSIS با برخی مسوولان ارشد کشورهای مختلف در حوزه ICT نیز دیدار و گفت‌وگو کرد، گفت: نامزدی و کاندیداتوری ایران برای عضویت در هیات‌رئیسه شورای مشورتی ITU و کسب کرسی در این شورا یکی از مهم‌ترین اهدافی است که ایران دنبال می‌‌کند. وی با بیان اینکه نامزدی کشورها در هیات رئیسه شورای ITU-T، برای دوره چهارساله جدید پیگیری می‌‌شود، عضویت ایران در این شورا را در حوزه دیپلماسی ICT بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: داشتن کرسی در این شورا، قدرت چانه‌‌زنی ایران را در مجامع بین‌‌المللی و در مقابل تحریم‌‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بالا می‌‌برد.

سخنگوی وزارت ارتباطات هدف دیگر حضور ایران در این اجلاس جهانی و نیز رایزنی برای کسب کرسی در هیات‌رئیسه شورای مشورتی اتحادیه جهانی مخابرات را برقراری مناسبات موازی میان کشورهای عضو این شورا عنوان کرد و ادامه داد: در صورت عضویت ایران در این شورا، حصول اطمینان خاطر در حوزه ترانزیت دیتا از مبدأ ایران و نیز تصمیم‌‌گیری در حوزه حکمرانی فضای مجازی، از جمله دستاوردهای مهم برای کشورمان خواهد بود. سالم با اشاره به رایزنی‌‌های وزیر ارتباطات با مقامات ارشد ICT برخی کشورها در جهت دادن رای مثبت به عضویت ایران، به دیدار وزیر ارتباطات کشورمان با معاون وزیر امور داخلی و ارتباطات کشور ژاپن و مذاکره دو کشور درباره نامزدی ژاپن برای عضویت در شورای ITU و نیز درخواست زارع‌‌پور برای حمایت ژاپن از نامزدی ایران در شورای ITU برای دوره چهارساله جدید، اشاره کرد و گفت: در این دیدار همکاری دو کشور در زمینه انتقال دانش و فناوری نیز مطرح شد.

مشاور وزیر ارتباطات با اشاره به دیدارهایی که عیسی زارع‌‌پور و هیات همراه وی در حاشیه این اجلاس با مقامات ICT کشورهایی همچون نیجریه، گرجستان، گابن، آفریقای جنوبی، هند و لیتوانی داشتند، تاکید کرد: اهمیت طرح حکمرانی سایبری و پیشبرد این موضوع، امنیت سایبری، معرفی ظرفیت‌‌های بومی و فنی در اقتصاد پلتفرمی، معرفی دستاوردهای فضایی و رایزنی با دبیرکل اتحادیه جهانی پست برای رسیدگی و حل‌‌وفصل طلب ایران از برخی کشورها در حوزه پست بین‌‌المللی از جمله کشور کره‌‌جنوبی از محورهای اصلی رایزنی‌‌های هیات ایرانی در سفر به اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی بود.

منبع: مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1