پخش موسیقی ایرانی در رویداد معرفی محصولات جدید اپل

رویداد توسعه‌‌دهندگان امسال اپل دوشنبه شب و با نوای موسیقی ایرانی شروع شد؛ یک آهنگ قدیمی و اتفاقا هم‌‌نام با اپل که برای کاربران ایرانی بسیار خاطره‌‌انگیز است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،WWDC ۲۰۲۲ به رسم هر سال میزبان جدیدترین محصولات نرم‌‌افزاری و سخت‌افزاری شرکت اپل بود. در این میان شاید معرفی مک‌‌بوک ایر جدید با تغییرات اساسی در طراحی و عملکرد، یکی از بخش‌های مهم این رویداد بود و همان‌طور که از ابتدای سال پیش‌‌بینی می‌‌شد، کوپرتینویی‌‌ها به همین بهانه سرانجام از نسل جدید تراشه‌های اختصاصی خود با نام M۲ رونمایی کردند.

معرفی سیستم‌‌عامل‌های جدید به همراه قابلیت‌‌های تازه‌‌ای که برای دستگاه‌های این شرکت به ارمغان می‌‌آورند، از دیگر اتفاقات جالب این رویداد بود. اپل مثل هر سال تلاش کرد تا در تمام تغییرات جدیدی که ارائه کرده است، تجربه کاربری را بهبود و کیفیت عملکرد دستگاه‌ها را ارتقا دهد. هرچند این رویداد با ترانه سیب از سیمین‌غانم آغاز شد، اما تازه‌های آن شاید برای کاربران ایرانی چندان هم ملموس نباشد. سال‌هاست که کاربران ایرانی به واسطه تحریم‌‌های بین‌‌المللی، دسترسی محدودی به سرویس‌‌ها و محصولات اپل دارند و برای استفاده از برخی امکانات ناچار به تحمل راه‌های پیچیده هستند. احتمالا به همین خاطر است که پخش یک موسیقی به زبان فارسی حسابی کاربران ایرانی را غافلگیر کرد و واکنش‌‌های آنها را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

iOS ۱۶  و بهبود تجربه کاربری

مراسم امسال توسعه‌‌دهندگان اپل، با معرفی نسخه جدید سیستم‌‌عامل آی‌فون یعنی iOS ۱۶  آغاز شد و مهندسان اپل به ترتیب به بیان تغییرات اعمال‌شده در این نسخه پرداختند. این به‌‌روزرسانی طبق گفته اپل، پس از گذراندن مراحل آزمایش و تست خود در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو، در فصل پاییز به صورت عمو‌‌می‌‌برای دارندگان محصولات این شرکت عرضه خواهد شد. مهندسان اپل در آپدیت جدید سیستم‌‌عامل گوشی‌‌های آی‌فون، بر شخصی‌‌سازی بیشتر گوشی متناسب با نیاز کاربر تمرکز کرده‌‌اند تا کاربر حس راحتی و تعلق بیشتری به گوشی همراهش داشته باشد. بر اساس اطلاعات منتشرشده، در قابلیت لاک اسکرین این امکان برای کاربران فراهم شده است تا فونت‌‌ها و رنگ‌‌ها را متناسب با سلیقه خود، شخصی‌‌سازی کنند. همچنین کاربران ‌‌می‌‌توانند ویجت‌‌ها را به این بخش اضافه کنند یا چند لاک‌‌‌اسکرین را برای دستگاه خود انتخاب کنند. افزون بر این، کاربران ‌‌می‌‌توانند حالت‌‌های مختلف فوکوس را برای لاک‌اسکرین‌‌های مختلف در نظر بگیرند. همچنین والپیپرهای اپل نیز با حالت‌‌های انیمیشنی هم به‌‌روزرسانی شده‌‌اند. این شرکت همچنین اعلام کرد که نحوه نمایش نوتیفیکیشن‌‌ها در لاک‌اسکرین نیز نسبت به قبل متفاوت خواهد بود. با این تغییر، به جای نمایش نوتیفیکیشن‌‌ها به‌صورت پشت سر هم و از بالا به پایین، در پایین صفحه به صورت رول یا غلتان جابه‌جا ‌‌می‌‌شوند. قابلیتی جدید به نام Live Activities نیز به آی او اس ۱۶ اضافه شده که نوتیفیکیشن‌‌های مرتبط با رویدادهای مختلف را نمایش ‌‌می‌‌دهد.

با تغییرات جدیدی که در اپلیکیشن Messages اعمال شده است، حالا دیگر کاربران ‌‌می‌‌توانند پیام‌‌ها را ویرایش یا لغو ارسال کنند. همچنین امکان علامت‌‌گذاری پیام‌‌ها به‌صورت خوانده نشده نیز فراهم شده است تا کاربر بتواند در فرصت مناسب، این پیام‌‌ها را مشاهده کند. قابلیت SharePlay نیز به Messages اضافه شده است. از دیگر قابلیت‌‌های آی او اس ۱۶ ‌‌می‌‌توان به اضافه شدن ویژگی Live Text به ویدئوها و اضافه شدن اکشن‌‌های بیشتر در حین استفاده از این قابلیت در تصاویر و ویدئوها اشاره کرد. قابلیت Wallet نیز توسعه یافته است و روشی جدید را در اختیار کاربران ‌‌می‌‌دهد تا اطلاعات شخصی ذخیره‌‌شده را به شیوه‌‌ای امن‌‌تر به اشتراک بگذارند. همچنین سرویس «اپل پی» به قابلیت جدید Pay Later مجهز شده است که بر اساس آن، کاربران ‌‌می‌‌توانند هزینه‌ها را در قالب چند قسط و بدون سود پرداخت کنند. تغییراتی نیز در سرویس نقشه اپل اعمال شده است؛ به‌طوری‌که امکان مسیریابی با چند مقصد در آی او اس ۱۶ گنجانده شده و ۶ شهر جدید به قابلیت Detailed City Experience‌ اضافه شده است. اپل همچنین امکان اشتراک‌‌گذاری راحت‌‌تر تصاویر بین اکانت‌‌های متعلق به اعضای خانواده یا دوستان را نیز در آی او اس ۱۶ فراهم کرده است. به گفته این شرکت، تا ۶ کاربر ‌‌می‌‌توانند به مجموعه فایل‌‌های به اشتراک گذاشته‌شده، دسترسی داشته باشند. قابلیت دیگری به نام Safety Check نیز در این به‌‌روزرسانی گنجانده شده که برای محافظت از کاربران در برابر رفتارهای سوءاستفاده‌‌گرانه طراحی شده است. به لطف این قابلیت، کاربر ‌‌می‌‌تواند دسترسی به برنامه‌ها و رمزهای عبور را مدیریت کند. بنابر اعلام اپل، آی او اس ۱۶ برای آی‌فون ۸ و مدل‌های بعد از آن قابل دریافت خواهد بود.

به‌‌روزرسانی سیستم‌‌عامل آی‌پد و اپل‌‌واچ

آی‌‌اواس ۱۶، تنها به‌‌روزرسانی سیستم‌‌عاملی معرفی‌شده در این رویداد نبود و اپل تمهید مشابهی نیز برای دیگر دستگاه‌های خود یعنی آی‌پد، اپل‌‌واچ و مک‌بوک نیز اندیشیده بود. به‌‌روزرسانی آی‌پد او اس ۱۶ رونمایی شد در به‌‌روزرسانی سیستم‌‌عاملی ارائه‌شده برای آی‌پدها (iPad OS ۱۶) رونمایی کرد که در آن تغییراتی در اپلیکیشن Home رخ داده و امکان پشتیبانی از Passkeys در سافاری نیز فراهم شده است. دیگر تغییر اعمال‌شده در این نسخه، اضافه شدن اپلیکیشن جدید Weather و ویژگی Free Form اشاره کرد که صفحه شبیه به وایت‌‌بورد را در اختیار کاربران قرار ‌‌می‌‌دهد. قابلیت مولتی-تسکینگ یا اجرای همزمان چند کار نیز در این نسخه، با تغییرات محسوسی برای ارتقای عملکرد همراه شده است. همچنین ویژگی Stage Manager که پیش‌تر در نسخه مک او اس ونتورا عرضه شده بود، به آی‌پد او اس ۱۶ اضافه شده است که بر اساس آن، کاربر ‌‌می‌‌تواند به امکانات متنوعی همچون درگ‌‌انددراپ (کشیدن و رها کردن) اپلیکیشن‌‌‌‌ها دسترسی داشته باشد. در این نسخه، تاکید ویژه‌‌ای روی قابلیت‌‌‌‌های مبتنی بر همکاری میان کاربران شده است؛ به‌طوری‌که در یکی از این موارد، کاربر ‌‌می‌‌تواند مستقیم از طریق شیت اشتراک‌‌گذاری در اپلیکیشن‌‌‌‌های آفیسی چون Pages، ویرایش‌‌‌‌هایی را در سند اعمال کند. این ویژگی شبیه به چیزی است که گوگل در سرویس‌‌‌‌هایی چوون Docs و Sheets در اختیار کاربران خود قرار داده بود. اپل همچنین اعلام کرد زمانی که تغییری در یک فایل به اشتراک گذاشته شده است در اپلیکیشن Messages اعمال شود، این موضوع به تما‌‌م‌ ‌شرکت‌‌کنندگان اطلاع داده خواهد شد. طبق گفته اپل، اپلیکیشن‌‌‌‌های مجهز به ابزارهای همکاری و اشتراک‌‌گذاری شامل Files‌، Keynotes‌، Numbers، Notes، Reminders و Safari خواهند شد. این شرکت همچنین اعلام کرد که در حال ارائه API برای توسعه‌‌دهندگان است تا عملکردهای مشابه را به برنامه‌های خود اضافه کنند. به گفته اپل، آپدیت جدید آی‌پد او اس ۱۶ از دیروز در اختیار توسعه‌‌دهندگان قرار گرفته است و بتای عمو‌‌می‌‌آن نیز در ماه آینده میلادی عرضه خواهد شد. نسخه عمو‌‌می‌‌این آپدیت هم در فصل پاییز برای علاقه‌مندان قابل دانلود خواهد بود. گفته ‌‌می‌‌شود که آی‌پد او اس ۱۶ برای آی‌پد (نسل پنجم و مدل‌های بعد از آن)، آی‌پد مینی (نسل پنجم و مدل‌های بعد از آن)، آی‌پد ایر (نسل سوم و مدل‌های بعد از آن) و تما‌‌می‌‌مدل‌های آی‌پد پرو قابل استفاده خواهد بود.

سیستم عامل WatchOS ۹ نیز با هدف بهبود عملکرد ورزشی و قابلیت‌های مرتبط با سلامتی اپل‌‌واچ‌‌ها معرفی شد. از این پس معیارهای اندازه‌‌گیری عملکرد ورزشی فرد در اپلیکیشن Workout تغییر می‌‌کند و با استفاده از شتاب‌‌سنج و ژیروسکوپ، شکل دویدن فرد، اندازه گام‌‌ها و زمان تماس پای وی با زمین نیز تعیین می‌‌شود. اپل قرار است از این پس محدودیت برنامه فیتنس به اپل واچ را حذف کند و امکان استفاده از قابلیت‌های آن را در اختیار تمام آی‌فون‌‌ها نیز قرار دهد. قابلیت‌های پایش سلامتی و سنجش شدت ورزش در این نسخه جدید از سیستم‌‌عامل اپل‌‌واچ تقویت و امکان ردیابی شنا نیز فراهم شده است. واچ فیس‌‌های جدید، تغییر در روش تحلیل خواب، پشتیبانی از زبان‌های بیشتر در کیبورد اپل‌‌واچ و چند قابلیت دیگر برای کمک به پایش سلامت و درمان افراد، از دیگر تغییراتی است که در این آپدیت اعمال شده‌‌اند.

استفاده از دوربین آی‌فون به جای وب‌‌کم

رونمایی از سیستم‌‌عامل macOS Ventura دیگر سورپرایز اپل برای طرفداران خود بود. اپل در رویداد توسعه‌‌دهندگان خود در سال ۲۰۲۲، از این سیستم عامل جدید برای به‌‌کارگیری در سیستم‌‌های مک خود پرده برداشت و شماری از تغییرات اعمال‌شده در این آپدیت را تشریح کرد. مهندسان اپل معتقدند کار با این نسخه می‌‌تواند تجربه متفاوتی برای کاربران مک‌‌بوک‌‌های اپل رقم بزند. این نسخه به ابزار جدید Stage Manager مجهز شده است و تغییراتی را نیز در جهت ارتقای عملکرد اپلیکیشن‌‌های Mail، Safari، Spotloight  و… به خود دیده است.

این تغییرات به نحوی است که تجربه کاربری مک‌‌اواس را به آی‌‌اواس نزدیک‌‌‎تر می‌‌کند. اپلیکیشن Spotlight با آپدیت‌‌هایی همراه شده و اکنون می‌‌تواند به جست‌وجوی عکس‌‌هایی مشخص در گالری تصاویر بپردازد یا حتی جست‌وجو را بر اساس لوکیشن، افراد، صحنه‌ها، اشیا و حتی متن موجود در تصاویر انجام دهد. همچنین کاربران می‌‌توانند از طریق این اپلیکیشن، دستوراتی همچون شروع تایمر یا اجرای یک میانبر را صادر کنند. این اپلیکیشن به قسمت پایینی هوم اسکرین آی‌اواس اضافه شده است.

در خصوص تغییرات اپلیکیشن Mail باید گفت که به امکاناتی همچون پیش‌‌نمایش کامل‌‌تر، پیشنهادهای فوری و اصلاح حین تایپ مجهز شده است. همچنین کاربران می‌‌توانند ایمیل‌‌ها را زمان‌‌بندی یا ارسال آنها را لغو کنند. امکان تنظیم یادآور برای پیام‌‌ها و دریافت پیشنهادها نیز از دیگر قابلیت‌‌های جدید Mail محسوب می‌‌شود. اپلیکیشن سافاری نیز به قابلیتی جدید تحت عنوان Tab Groups مجهز شده است که به کاربر این امکان را می‌‌دهد تا ببیند که دوستانش چه تب‌‌هایی را مشاهده می‌‌کنند. همچنین می‌‌توانند از طریق مرورگر، تماس برقرار یا مکالمه‌‌ای را آغاز کنند. سافاری همچنین به قابلیت پشتیبانی از Passkeys مجهز شده که قرار است جایگزین روش سنتی رمز عبور شود. اخیرا شرکت‌های اپل، گوگل و مایکروسافت متعهد شدند تا پشتیبانی از قابلیت ورود بدون رمز عبور را به دستگاه‌های موبایلی، دسکتاپ و پلتفرم‌‌های مرورگر خود اضافه کنند. این سیستم عامل همچنین به قابلیتی به نام Hand-off مجهز شده است که امکان انتقال کارها میان دستگاه‌های اپل همانند آی‌فون‌‌ها و مک‌‌ها را فراهم می‌‌کند. همچنین در مک او اس ونتورا کاربران می‌‌توانند از دوربین آی‌فون به‌عنوان وب‌کم برای ارتباط تصویری در رایانه‌های اپل استفاده کنند. در اینجا کاربر می‌‌تواند از دو حالت Center Stage و Portrait Mode به همراه قابلیت Studio Light (که باعث روشن شدن چهره کاربر و تار شدن پس زمینه می‌‌شود) استفاده کند.

تراشه M۲ در قلب مک‌بوک‌‌های جدید

اگرچه معمولا انتظار زیادی برای معرفی محصولات سخت‌افزاری در رویداد توسعه‌‌دهندگان وجود ندارد و بیشتر این محصولات در رویدادهای پاییزی این شرکت معرفی می‌‌شوند، اپل در WWDC ۲۰۲۲ دست به معرفی مک‌‌بوک‌‌های جدید و نسل جدید تراشه‌های انقلابی خود زد. با وجود آنکه در رویداد قبلی، این شرکت آپدیتی از نسل اولیه اپل سیلیکون را با عنوان M۱پرو و M۱مکس معرفی کرد، اما این بار تصمیم بر آن شد تا تراشه‌های قابل استفاده در محصولات آتی این شرکت یک نسل ارتقا پیدا کند. به این ترتیب مک‌‌بوک‌های جدید اپل به‌عنوان اولین محصولات برای میزبانی تراشه M۲ انتخاب و در این رویداد معرفی شدند.

در تشریح این تراشه جدید باید گفت که مانند چیپست M۱، پردازنده جدید M۲ نیز از سیلیکون سفارشی Arm اپل بهره می‌‌برد و طبق گفته این شرکت، مبتنی بر فناوری ساخت ۵ نانومتری با ۲۰ میلیارد ترانزیستور تولید شده که این میزان، ۲۵ درصد بیشتر از M۱ است. این ترانزیستورها می‌‌توانند عملکرد تراشه را تقویت کنند و توان پردازشی این تراشه را تا ۱۸درصد و توان پردازش گرافیکی آن را تا ۳۵درصد نسبت به نسل قبل ارتقا دهد. اپل همچنین اعلام کرد که عملکرد این چیپست حدود ۹/ ۱برابر بیشتر از نسل جدید پردازنده‌های ۱۰هسته‌‌ای مورد استفاده در رایانه‌های رومیزی است. از دیگر قابلیت‌‌های این پردازنده می‌‌توان به افزایش ۵۰درصدی پهنای باند به نسبت نسخه M۱ اشاره کرد؛ به‌طوری‌که پهنای باند این تراشه برابر با ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه و حافظه آن نیز ۲۴گیگابایت عنوان شده است. اپل در ساخت چیپست M۲، از چهار هسته با توان پردازشی بالا به همراه چهار هسته با کارآیی بهینه استفاده کرده است. این محصول همچنین از نسل جدید موتور عصبی (Neural Engine) به همراه نسخه ارتقایافته موتور رسانه‌‌ای بهره می‌‌برد که از فرمت ۸K H.۲۶۴ و HVEC نیز پشتیبانی می‌‌کند. این یعنی دستگاه‌های مجهز به این پردازنده می‌‌توانند به‌صورت همزمان چند محتوای ۴K و ۸K را استریم کنند. درخصوص عملکرد گرافیکی نیز باید گفت که اپل بار دیگر توان پردازش گرافیکی این چیپست را ارتقا داده و تعداد هسته‌ها را از ۸ هسته (در M۱) به ۱۰ هسته افزایش داده است.

آنچه در معرفی سری جدید مک‌‌بوک‌‌های اپل بیش از دیگر چیزها جلب نظر کرد، ایجاد تحول اساسی در طراحی این محصول نسبت به یک دهه اخیر است؛ به‌طوری‌که گفته می‌‌شود حالا مک‌بوک ایر مجهز به M۲ تا حد زیادی به مک‌‌بوک پرو ۱۴ اینچی شباهت پیدا کرده است. این لپ‌‌تاپ همچنین از فناوری شارژ مگ‌‌سیف نیز پشتیبانی می‌‌کند و از دو درگاه تاندربولت ۴ به همراه ورودی هدفون بهره می‌‌برد. بنابر اطلاعات ارائه‌شده، ضخامت بدنه مک‌بوک ایر جدید به ۱۱ میلی‌متر و وزن آن نیز به ۷/ ۲پوند (۲/ ۱کیلوگرم) می‌‌رسد. اپل اعلام کرد که این محصول در رنگ‌‌های نقره‌‌ای، خاکستری، طلایی و آبی عرضه خواهد شد. یکی از ویژگی‌‌های جالب مک‌بوک ایر جدید این است که شارژر مگ‌‌سیف در هر مدل، با رنگ لپ‌‌تاپ همخوانی دارد. درخصوص قیمت دستگاه نیز باید گفت که طبق اعلام اپل، این عضو جدید با قیمت پایه ۱۱۹۹ دلار وارد بازار خواهد شد. مشخصات به‌‌کاررفته در مدل پایه نیز شامل پردازنده  M۲، گرافیک هشت هسته‌‌ای، رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابیتی می‌‌شوند. البته مدل پیشرفته‌‌تر این لپ‌‌تاپ نیز با مشخصاتی همچون گرافیک ۱۰هسته‌‌ای، رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲گیگابایتی با قیمت ۱۴۹۹دلار قابل خرید خواهد بود. به گفته اپل، علاقه‌‌مندان می‌‌توانند حافظه رم و فضای ذخیره‌‌سازی این لپ‌‌تاپ را به ترتیب تا ۲۴ گیگابایت و ۲ ترابایت ارتقا دهند. ناگفته نماند که مک‌بوک ایر مجهز به پردازنده M۱ در حال حاضر با قیمت ۹۹۹ دلار به فروش می‌‌رود.

از دیگر مشخصات مدل ۲۰۲۲ مک‌بوک ایر می‌‌توان به نمایشگر ۶/ ۱۳اینچی با وضوح تصویر۲۵۶۰ در ۱۶۶۴ با حاشیه‌های کناری باریک‌‌تر اشاره کرد. اپل حداکثر روشنایی این نمایشگر را برابر با ۵۰۰ نیت عنوان کرده که می‌‌تواند برای کار با دستگاه در محیط بیرون از خانه مفید باشد. این لپ‌‌تاپ از طراحی بدون فن بهره می‌‌برد و صدای بسیار کمی‌‌نیز در حین کار، تولید می‌‌کند. به گفته اپل، مک‌بوک ایر جدید از لحاظ عملکرد، ۴۰درصد سریع‌‌تر از مدل قبلی است. یکی دیگر از تغییرات کوچک اما کاربردی در این لپ‌‌تاپ، اضافه شدن وب‌کم اچ‌‌دی فیس‌‌تایم با رزولوشن ۱۰۸۰p به همراه چند میکروفن و اسپیکر جدید با قابلیت پشتیبانی از فناوری دالبی اتموس است. طبق گفته اپل، مدل پایه مک‌بوک ایر جدید با شارژر ۳۰ واتی عرضه می‌‌شود. با این حال، شارژر ۶۷ واتی نیز به همراه این محصول عرضه خواهد شد که علاقه‌‌مندان می‌‌توانند با پرداخت ۵۹ دلار، آن را خریداری کنند. با کمک این شارژر، تنها در ۲۰ دقیقه، شارژ دستگاه از صفر به ۸۰ درصد خواهد رسید. اگرچه اپل در این رویداد بیشتر بر افزودن قابلیت‌‌های متنوع و به‌‌روزرسانی سیستم‌‌عاملی های مختلف تمرکز کرد، اما بسیاری از این تغییرات برای کاربران چندان ضروری نیستند و صرفا می‌‌توانند بر جذابیت عملکردی گجت‌ها بیفزایند. با این همه، معرفی تراشه M۲ احتمالا نقطه عطف رویداد امسال توسعه‌‌دهندگان اپل است؛ پردازنده‌‌ای که در محصولات سخت‌افزاری بعدی اپل هم نام آن را بیشتر خواهیم شنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =