افزایش پرداخت‌های بین‌المللی طی دو سال بحران همه‌گیری

شرکت مسترکارت برای درک بهتر تغییر در نگرش‌ها و رفتارهای کسب‌وکارها پس از همه‌گیری کرونا، و همچنین توضیح بهتر چالش‌های پرداخت، از مدیران بیش از 3000 شرکت کوچک و متوسط (SME) در سراسر جهان نظرسنجی کرد.

جهان در طی دو سال گذشته نه تنها از منظر سلامت بلکه از نظر اقتصادی نیز با چالش‌هایی روبرو بود. به‌ویژه کسب‌وکارهای کوچک ضربه سختی خوردند. مؤسسه Mastercard Economic Institute تخمین می‌زند که که یک سوم کسب‌وکارهای کوچک و متوسط در جهان شش ماه پس از آوریل 2020 تعطیل بودند و از هر پنج کسب‌وکار، یکی از آنها تا 12 ماه بعد تعطیل شدند. این بدان معناست که کسب‌وکارهای کوچک و متوسط بیش از سه برابر بیشتر از شرکت‌های بزرگ احتمال تعطیلی داشتند.

با این حال، در بحبوحه این بحران روزنه‌های امید همچنان وجود داشت، و شبکه‌های پرداخت بین‌المللی به عملکرد خود ادامه می‌دادند. پرداخت‌های فرامرزی در دوران شیوع کووید-19 راه نجاتی برای کسب‌وکارهای تحت تاثیر پاندمی ایجاد کرد و به کاهش تأثیر اقتصادی این همه‌گیری بر کارآفرینان جهان کمک کرد. هرچند اگر قرار باشد هدف رشد صاحبان کسب‌وکارهای کوچک به طور کامل محقق شود، سیستم‌های پرداخت باید سریع‌تر، ارزان‌تر و ایمن‌تر شوند.

تصویر جهانی

برای درک بهتر تغییر در نگرش‌ها و رفتارهای کسب‌وکارها پس از همه‌گیری کرونا و همچنین شناخت بهتر چالش‌های پرداخت، مسترکارت از مدیران بیش از 3000 شرکت کوچک و متوسط (SME) در سراسر جهان نظرسنجی کرد.

در این گزارش آمده است که وضعیت کسب‌و‌کارها ـ بالاخره ـ روند صعودی به خود گرفته است. تقریباً نیمی (46 درصد) از صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک در سطح جهان گفتند که در مقایسه با قبل از همه‌گیری کرونا، درآمد بیشتری کسب می‌کنند. این رقم بسیار بیشتر از گزارش قبلی مسترکارت، در سال 2021 بود. بیشترین رشد در آفریقای جنوبی (17 درصد افزایش)، بریتانیا (13 درصد افزایش)، و سنگاپور (10 درصد افزایش) مشاهده شد.

در حالی که اگر از زاویه بالاتر بنگریم، تصویر بزرگ‌تر ممکن است مثبت‌ به نظر ‌برسد، اما باید به این نکته اشاره کنیم که حتی بازارهایی که شاهد بازگشت به مسیر رشد هستند هم راه زیادی پیش رو دارند. برای مثال، در فوریه 2022، تحقیقات ICAEW نشان داد که در واقع اطمینان از کسب‌وکار در بریتانیا برای سه ماهه دوم متوالی کاهش یافته و به سطح متوسط رسیده است، که از سال 2014 تا کنون مشاهده نشده بود. کسب‌وکارها در دنیای پرنوسان امروزی هیچ چیز را بدیهی نمی‌دانند، حتی اگر بیش از نیمی (53 درصد) از آنها اظهار کنند که در طول همه‌گیری کرونا بیش از حد انتظار رشد کرده‌اند.

این رشد عمدتاً به واسطه فروش آنلاین بوده است، به طوری که تقریباً از هر ده کسب‌وکار کوچک و متوسط، (68 درصد) هفت شرکت شاهد افزایش در فروش آنلاین بوده‌اند، و حدود (72٪) بیان داشتند که طی تصمیمی استراتژیک، به دنبال فرصت‌های جدید در بازارهای جدید هستند.

تقریباً نیمی (46 درصد) از صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک در سطح جهان گفتند که در مقایسه با قبل از همه‌گیری کرونا، درآمد بیشتری کسب می‌کنند. این رقم بسیار بیشتر از گزارش قبلی مسترکارت، در سال 2021 بود. بیشترین رشد در آفریقای جنوبی (17 درصد افزایش)، بریتانیا (13 درصد افزایش)، و سنگاپور (10 درصد افزایش) مشاهده شد.

حضور تامین‌کنندگان بین‌المللی دلیل عمده این استراتژی جدید جهانی است. این در حالی است که تقریباً نیمی از آنها (47 درصد) گفتند که اکنون نسبت به دسامبر 2020 از تامین‌کنندگان و خدمات خارجی بیشتری استفاده می‌کنند. در همین راستا، 68 درصد ادعا کردند شبکه پرداخت‌های فرامرزی در بدترین شرایط همه‌گیری کرونا به عملکرد خود ادامه داد و به بقای کسب‌وکار آنها کمک کرد.

تغییرات پابرجا هستند

اختلال بی‌سابقه‌ای که در دوران همه‌گیری ایجاد شد، اقتصاد جهانی را از نو تعریف کرده است و بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک اکنون مشتاقانه نگاه خود را به چشم‌اندازهای جدید در پرداخت‌های فرامرزی دوخته‌اند. در مجموع، 64 درصد اظهار داشتند پاندمی کووید-19 روش کسب‌‎وکار آنها را برای همیشه تغییر داده است، و 43 درصد اکنون تجارت بین‌المللی بیشتری انجام می‌دهند. جالب اینجاست که بیش از یک سوم (37 درصد) در این نظرسنجی گفتند اگر به خاطر تجارت جدید با کسب‌‎وکارهای کوچک و متوسط در بازارهای در حال توسعه ،مانند برزیل، هند و مکزیک، نبود، شرایط وخیم‌تر می‌شد.

برای اینکه احساسات مثبت و زیست‌بوم رو به رشد همچنان ادامه داشته باشند، شبکه پرداخت‌های فرامرزی ـ رکن ضروری در تجارت جهانی ـ باید حتی بهتر از آنچه بوده است، پیش برود.

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها در حال حاضر بسیار بیشتر از روش‌های پرداخت حضوری مورد استفاده قرار می‌گیرند، به طوری که 85 درصد از کسب‌وکارهای کوچک که از پرداخت‌های بین‌مرزی استفاده می‌کنند، در استفاده از راه‌حل‌های آنلاین احساس اطمینان بیشتری دارند. امنیت، سرعت و رسید تأیید از مزایای کلیدی راه‌حل‌های آنلاین محسوب می‌شوند.

جالب اینجاست که بیش از یک سوم (37 درصد) در این نظرسنجی گفتند اگر به خاطر تجارت جدید با کسب‌‎وکارهای کوچک و متوسط در بازارهای در حال توسعه ،مانند برزیل، هند و مکزیک، نبود، شرایط وخیم‌تر می‌شد.

علاوه بر این، بخش‌هایی از خدمات فرامرزی وجود دارد که باید اصلاح شوند. نگرانی‌ها درباره کلاهبرداری همچنان به قوت خود باقی است، به طوری که 43 درصد از کسب‌وکارهای کوچک جهانی نگران هستند قربانی شوند. در همین حال، تقریباً نیمی از آنها (45 درصد)، نرخ‌های ضعیف ارزهای خارجی و هزینه‌های بالای نقل و انتقالات را از دیگر دلایل نگرانی خود مطرح کردند و خواستار شفافیت بیشتر شدند. حدود 27 درصد از کسب‌وکارها همچنین گفتند که نگرانی اصلی آنها در مورد عدم شفافیت درباره هزینه انتقال پول برون‌مرزی است، به طوری که مطمئن نیستند واقعاً چقدر پول به دست گیرنده می‌رسد.

سال گذشته، گروه 20 افزایش پرداخت‌های فرامرزی را در اولویت قرار داد و چهار حوزه چالشی کلیدی شفافیت، هزینه، سرعت و دسترسی را هدف‌گیری کرد. در حوزه شفافیت، ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت باید (تا سال 2027) اطلاعات لازم را، به ویژه درباره مبلغ تراکنش و زمان تحویل وجوه، به پرداخت‌کنندگان و دریافت‌کنندگان ارائه دهند.

اما فقدان اتصال جهانی و عدم توانایی ارسال فوری وجوه به آن سوی مرزها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که فناوری‌هایی مانند Mastercard Cross-Border Services شرایط را تا حدی متحول کرده است، و به کسب‌وکارها و افراد اجازه می‌دهد به شکل امن‌تر و با اطمینان بیشتری پول را از یک نقطه دسترسی امن و واحد ارسال و دریافت کنند. بانک‌ها و مؤسسات مالی غیربانکی با مشارکت با شرکت مسترکارت برای یکپارچه‌سازی این خدمات، می‌توانند تجربه بسیار بهتری را برای مشتریان تجاری و مصرف‌کنندگان خود ارائه دهند.

مسترکارت همچنین نقشی کلیدی در ارائه حساب‌های سریع و چندارزی به حساب‌های پرداختی ایفا می‌کند، مانند کاری که در Nordics با P27 انجام می‌دهد. P27 Nordic Payment Flow پرداخت‌های زمان واقعی و دسته‌ای (batch payments) را در سراسر بازارهای شمال اروپا ارائه می‌کند و مردم را در سراسر بخش‌های بازار به طور یکپارچه و کارآمد به هم متصل می‌کند.

با توجه به اینکه کسب‌وکارهای کوچک جهان شبکه‌های بین‌المللی خود را، به‌ویژه به صورت آنلاین، توسعه می‌دهند، بسیار مهم است که مؤسسات مالی راه‌حل‌های مناسب فرامرزی برای حمایت از آنها داشته باشند.

 

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: thebanker.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

45  −  38  =