افزایش تقاضا برای خرید دلار مسافرتی

روز گذشته، افزایش تقاضا برای خرید دلار مسافرتی مجددا باعث تشکیل صف جلوی صرافی‌های دارای سهمیه ارز دولتی شد. این در حالی است که دیگر صرافی‌های موجود در بازار که سهمیه ارز دولتی دریافت نمی‌کنند به حالت نیمه تعطیل درآمده و بیشتر به فروش سکه مشغول‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،دلار مسافرتی میزان مشخصی از ارز با نرخ بازار متشکل است که تنها مسافران خارج از کشور و با ارائه برخی مدارک مشخص قادر به دریافت آن هستند. از جمله مدارک مورد نیاز جهت دریافت ارز مسافرتی علاوه بر حضور فرد متقاضی و مدارک احراز هویت رسمی (کارت ملی هوشمند) می‌توان به پاسپورت معتبر، پرینت بلیت پرواز خارجی، برگه پرداخت عوارض خروج از کشور و ویزا (درصورت لزوم کشور مقصد) اشاره کرد. روز گذشته نرخ دلار در سامانه بازار متشکل نیز شاهد افزایش قیمت بود. هر برگ اسکناس دلار در سامانه مذکور، دیروز با حدود ۲۷۲ تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم ۲۶ هزار و ۵۴۲ تومان رسید.

پس از تشدید سیاست‌های بازدارنده نهاد‌های قضایی نسبت به معاملات غیررسمی ارز در بازار تهران از تعداد عرضه‌کنندگان اسکناس‌های خارجی به میزان قابل توجهی کاسته شد و تنها برخی صرافی‌های دارای سهمیه دولتی مشغول خرید و فروش ارز شدند. در این میان عمده متقاضیان ارز نیز به سمت اندک صرافی‌های مذکور روانه شده و همین امر سبب تشکیل صف خرید ارز مسافرتی شد. به عقیده برخی از کارشناسان ارزی وجود شکاف قیمتی میان نرخ ارز در سامانه بازار متشکل با ارقام مطرح شده در فضای غیر‌رسمی بازار، می‌تواند باعث به وجود آمدن انگیزه‌های متفرقه‌ای مثل کسب سود از مابه‌التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد شود. هر فرد ایرانی در صورت همراه داشتن مدارک مذکور می‌تواند رقمی معادل 2 هزار دلار با نرخ بازار متشکل خریداری کند. با وجود کاهش مشهود معاملات غیر‌رسمی طبق محاسبات به‌عمل آمده نرخ‌های موجود در معاملات غیررسمی با اختلاف قیمتی حدود‌ 4 هزار و 600 تومانی نسبت به ارقام رسمی معامله می‌شود. در نتیجه هر فرد که موفق به خرید ارز مسافرتی شود و از سفر خود صرف‌نظر کند، با فروش اسکناس‌های دلار خود در دیگر بازارها می‌تواند به سودی حدود 9 میلیون تومانی دست یابد. عده‌ای از کارشناسان نیز ضمن اشاره به همین مساله تمامی افراد موجود در صف خرید دلار را متقاضی واقعی ندانسته و معتقدند بخشی از تقاضای‌ حال حاضر بازار را افراد رانت‌جو تشکیل می‌دهد. دیروز دوشنبه 16 خرداد روند قیمت سکه طلای طرح جدید در بازار تهران کاهشی بود.

بسیاری از کارشناسان کاهش نسبی نرخ ارز در معاملات غیررسمی که از مهم‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده نرخ سکه در بازار ایران است را عامل روند کاهشی سکه امامی می‌دانند. روز گذشته خبرگزاری بلومبرگ در خبری جدید از بهبود شرایط فروش نفت ایران سخن گفت. در این مطلب اشاره شده که احتمالا واشنگتن اجازه ورود نفت ایران به بازار‌های بین‌المللی را بدون برقراری توافق هسته‌ای صادر کند. به عقیده کارشناسان این مطلب توانسته به مثبت شدن فضای انتظارات در بازار کمک کرده و با کاهش نرخ ارز در معاملات غیررسمی سبب کاهش قیمت سکه طلا شود. هر قطعه سکه طلای طرح جدید در بازار روز گذشته با 320 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه هفته گذشته به رقم 15 میلیون و 80 هزار تومان رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +    =  14