امکان استعلام چک های تضمین شده از امروز در سامانه صیاد

تمامی چک‌های تضمین‌شده از امروز سه‌شنبه ۱۷ خردادماه سال جاری مجهز به شناسه صیادی ۱۶رقمی شدند و بانک‌ها موظف هستند در زمان صدور چک تضمین‌شده اطلاعات این‌گونه چک‌ها را در سامانه صیاد ثبت و تأیید کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک و به نقل از بانک مرکزی، تمامی چک‌های تضمین‌شده از امروز سه‌شنبه 17 خردادماه سال جاری مجهز به شناسه صیادی 16رقمی شدند و بانک‌ها موظف هستند در زمان صدور چک تضمین‌شده اطلاعات این‌گونه چک‌ها را در سامانه صیاد ثبت و تأیید کنند.
معاون اداره توسعه و تدوین مقررات بانک مرکزی با اعلام این خبر افزود: متقاضی چک تضمینی نیازی به ثبت آن در سامانه صیاد ندارد بلکه طبق روال گذشته با مراجعه به بانک درخواست صدور چک می‌کند و بر این اساس بانک متناظراً در زمانی که چک تضمین‌شده را برای وی صادر می‌کند باید قبل از تحویل به مشتری، اطلاعات چک تضمینی را نیز در سامانه صیاد ثبت و تأیید کند.

آمنه نادعلی‌زاده ابراز کرد: متقاضی چک تضمین‌شده می‌تواند این چک را تحویل ذی‌نفع دهد و ذی‌نفع می‌تواند با استفاده از ابزارهایی نظیر پیامک، خودپردازها، درگاه‌های بانکی یا برنامک‌های موبایلی نسبت به استعلام اطلاعات چک تضمین‌شده اقدام و مطمئن شود که این چک به‌نفع وی در سامانه صیاد ثبت و تأیید شده است.

معاون اداره توسعه و تدوین مقررات بانک مرکزی با بیان اینکه “از امروز اگر چک تضمین‌شده‌ای بین افراد مبادله شود که فاقد شناسه 16رقمی صیادی باشد قابل پردازش در سیستم بین‌بانکی نیست و صرفاً شعب صادرکننده چک یا بانکی که چک را صادر کرده است وجه این چک را می‌تواند پرداخت کند”، اضافه کرد: ذی‌نفع حتماً باید توجه داشته باشد که در زمان دریافت چک تضمین‌شده، شناسه 16رقمی صیادی روی برگه چک را رؤیت و از طریق شناسه 16رقمی، چک تضمین‌شده را استعلام کند و مطمئن شود که چک به‌نفع وی ثبت و تأیید شده است.

وی تأکید کرد: صادرکننده یا متقاضی چک تضمین‌شده، نیازی نیست به سامانه صیاد برای ثبت و تأیید مراجعه کند زیرا این اقدام رأساً توسط بانک صادرکننده انجام می‌شود.

گفتنی است بانک مرکزی پیش از این و در راستای افزایش دسترسی عموم مردم به خدمات چک‌های جدید، امکان انجام ثبت،‌ تأیید، انتقال و انواع استعلام چک‌های جدید را از طریق ارسال پیامک به سرشماره 4040701701 فراهم کرده است، بر این اساس هموطنان گرامی می‌توانند با ارسال پیامک بدون متن به این سرشماره راهنمای انجام خدمات چک را دریافت کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

36  ⁄    =  6