رشد اا درصدی تعداد تراکنش های شاپرکی در اردیبهشت ماه

هشتاد و سومین بولتن شاپرک منتشر شد

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۳.۵۴۸ میلیون تراکنش با ارزش ۶.۶۷۷ هزار میلیارد ریال در شبکه شاپرک پردازش شده که نسبت به فروردین ماه رشد ۱۰.۹۸ درصدی در تعداد و ۲۲.۷۷ درصدی در ارزش ریالی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جدیدترین گزارش اقتصادی شاپرک مربوط به اردیبهشت ماه 1401 منتشر شد که حاکی از آن است در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۳.۵۴۸ میلیون تراکنش با ارزش ۶.۶۷۷هزار میلیارد ریال در شبکه شاپرک پردازش شده که نسبت به فروردین ماه رشد ۱۰.۹۸ درصدی در تعداد و ۲۲.۷۷ درصدی در ارزش ریالی داشته است.

دریافت فایل پی دی اف هشتاد و سومین بولتن اقتصادی شاپرک

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش های شاپرک را در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد.

جدول زیر حاوی آمار تعداد و ارزش تراکنش های شاپرک در اردیبهشت ۱۴۰۱ و ماه مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن است.

اردیبهشت ۱۴۰۱ به نسبت ماه مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر تعدادی ۱۷.۴۴ درصد و از نظر ریالی ۳۹.۰۷ درصد رشد داشته است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به فروردین ماه رشد ۳.۵۰ درصدی داشته و به نظر می‌رسد علت این تغییر، افزایش ۳.۱۶ درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است.

ابزارهای پذیرش اینترنتی در اردیبهشت ۱۴۰۱ نسبت به فروردین ماه رشد ۱۳.۳۹ درصدی را تجربه‌کرده‌اند. تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با افزایش ۰.۰۰۴ درصدی همراه بوده است.

آمار سهم بازار هر یک از ابزارها به شرح زیر است:

عملکرد ماهیانه شرکت‌های پرداختی

در این بخش از گزارش با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شده است.

در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» همچنان با سهم ۲۱.۴۳ درصدی در جایگاه اول قرار دارد.

در مؤلفه سهم مبلغی هم مانند ماه گذشته «به‌پرداخت ملت» با اختصاص سهم ۱۹.۶۷ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت «پرداخت الکترونیک سامان»، دومین شرکت بازار، با این شرکت حدود ۲ درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی معادل ۱.۷۱ درصد گزارش می‌شود.

مقایسه این دونمودار با شکل‌های مشابه در گزارش فروردین ماه سال ۱۴۰۱ حکایت از آن دارد که در مولفه سهم تعدادی، جابجایی بین دو شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد و پرداخت الکترونیک سداد رخ داده است. در مؤلفه سهم مبلغی جا‌به‌جایی‌ای اتفاق نیفتاده است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با افزایش ۰.۷۲ درصدی به شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد تعلق دارد.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان در ابزار پذیرش اینترنتی با کاهش ۱.۳۷ درصدی  بالاترین تفاضل را نشان می‌دهد.

این شرکت همچنین با ۳.۱۳ درصد افزایش بیشترین اختلاف سهم در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی را داشته است.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک دماوند و فراپردازان آروند امید به‌گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.

سهم بازار بانک‌های پذیرنده

در این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد.

در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان سایر آمده‌اند.

«بانک ملت» با سهم ۱۹.۲۸ از تعداد تراکنش‌ ها و سهم ۱۹.۳۳ درصدی از مبلغ تراکنش‌ ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌ های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  −    =  16