کاهش هزینه های عملیاتی بانک ها در تعامل با فین تک ها

سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها در جهت کارآمد شدن، هزینه‌های عملیاتی بانک را کاهش می‌دهد و به طور بالقوه منجر به ادغام آنها در طول مسیر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،از واژه تحول که اغلب در صنعت بانکداری شنیده می‌شود، دیگر نمی‌توان به راحتی چشم‌پوشی کرد. یکی از عوامل کلیدی در تحول صنعت بانکداری، شرکت‌های فناوری مالی یا فین‌تک‌ها هستند، به طوری که تعداد استارت‌آپ‌ها و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش در خلیج فارس به سرعت در حال رشد است. در امارات متحده عربی، پلتفرم سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی Sarwa در سال گذشته با حمایت ۲۵ میلیون دلاری مواجه شد و در فهرست تامین مالی قرار گرفت و پس از آن وب‌سایت مقایسه خدمات مالی Yallacompare با ۲۲ میلیون دلار قرار دارد. همچنین پلتفرم پرداخت مصری Paymob سال گذشته بالغ بر ۵/ ۱۸ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرد. این در حالی است که کل بودجه تخصیص داده شده به حوزه فین‌تک در امارات متحده عربی حدود ۱۵۰ میلیون دلار است.
در پاسخ به این روند افزایشی، بانک‌های مستقر باید شیوه‌های کاری قدیمی ‌و جدید را با یکدیگر ترکیب کنند تا از شکوفایی آنها اطمینان حاصل کنند. فین‌تک‌ها دشواری رقابت با بازیکنان شناخته‌شده صنعت مالی را درک می‌کنند، زیرا بانکداری به شدت توسط قوانین پرهزینه‌ای مانند شناخت مشتری و اقدامات ضدپولشویی تنظیم می‌شود. در عوض، این تازه‌واردان بازار، بر حوزه‌هایی مانند پرداخت‌ها یا مدیریت مالی شخصی که از زیرساخت‌های بانکی موجود استفاده می‌کنند، تمرکز می‌کنند. به گفته کارشناسان حدود نیمی‌ از فین‌تک‌های منطقه در امارات متحده عربی مستقر هستند و این امر آن را به مرکز فین‌تک منطقه تبدیل می‌کند. با این حال، عربستان سعودی نیز با استارت‌آپ‌های فعال در اردن، مصر و بحرین، بازیگر قابل توجهی در این زمینه است.

برترین فین‌تک‌های تامین مالی شده در سال ۲۰۲۱، شرکت پرداخت سعودی تامارا با حمایت ۱۱۶ میلیون دلاری بود. پایین‌تر از این فهرست، یکی دیگر از شرکت‌های پرداخت، PayTabs با ۲۰ میلیون دلار پشتوانه قرار گرفت، که مشمول حمایت سرمایه‌گذاری از طرف صندوق کارآفرینی واعد، غول نفتی عربستان سعودی آرامکو است. برخی از بانک‌ها به رشد شرکت‌های فین‌تک واکنش مثبت نشان داده‌اند، زیرا خدمات مناسب، نحوه اجرا و قیمت‌گذاری جذاب آنها، اشتهای جدیدی را برای خدمات مالی در میان مشتریان جوان و بکر ایجاد کرده است. یکی از ویژگی‌های استارت‌آپ‌های فعال در زمینه فناوری مالی این است که آنها اغلب بر عملکرد پشتیبانی موسسات مالی مستقر تمرکز می‌کنند و به طور بالقوه خیال بانک‌ها را از قوانین سخت‌افزاری در بخش پشتیبانی آسوده کرده‌اند.

برای بانک‌های بزرگ‌تر که مایل به پذیرش این تحول هستند، در صورت تحقق عملیات پشتیبانی با انتقال هزینه‌های ثابت به هزینه‌های متغیر، کارآمدتر می‌شوند. سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها در این زمینه، هزینه‌های عملیاتی بانک را کاهش می‌دهد و به طور بالقوه منجر به ادغام آنها در طول مسیر می‌شود. مقیاس برای رشد در صنایع مالی نیز مهم است، اما تا به امروز، به استثنای چند مورد، وام‌دهی بانک به همتای فین‌تک خود، سود پایدار برای آن ایجاد نکرده و مدیریت دارایی‌های دیجیتال برای رشد پایگاه مشتریان آن را با مشکل مواجه کرده است.

مشکل دیگری که شرکت‌های فین‌تک با آن مواجه هستند این است که بسیاری از آنها مجوز فعالیت بانکی ندارند. اگرچه در خلیج‌فارس، برخی از شرکت‌های جوان این مجوز را به دست آورده‌اند، که این امر باعث پذیرش بسیار قابل توجه آنها در میان مشتریان شده است، زیرا معمولا فعالان اقتصادی تمایل دارند از سرمایه‌گذاری مبالغ هنگفت در شرکت‌های بدون مجوز بانکی اجتناب کنند، مگر اینکه پریمیوم ریسک قابل‌توجهی را ارائه دهند. با این حال، شرکت‌های فین‌تک اغلب خدمات اولیه خود را رایگان ارائه می‌دهند و اطمینان دارند که در موقعیت خوبی برای ارائه راه‌حل‌های دیجیتال رایگان در طولانی‌مدت هستند، زیرا آنها پایگاه‌های مشتری گسترده‌ای دارند که این امر به آنها امکان می‌دهد تا از یارانه‌های نوآوری‎های غیر درآمدزا استفاده کنند.

اما بانک‌ها چگونه از یکپارچه‌سازی فین‌تک‌ها سود خواهند برد؟ یک پاسخ به این سوال این است که استارت‌آپ‌های فناوری مالی عموما روی رفع نیازهای مشتریان خاص تمرکز می‌کنند و معمولا آن را به خوبی انجام می‌دهند. این امر به مشتریان اجازه می‌دهد تا خدماتی مانند سرمایه‌گذاری، تجارت و انتقال دارایی خود را به راحتی انجام دهند. اضافه شدن یک بانک معتبر به این چرخه، با بهره‌مندی از زیرساخت امن فناوری اطلاعات با پشتوانه مالی قوی، سازگاری قابل توجهی بین این دو ایجاد می‌کند. دکتر محمد رامادی، بانکدار ارشد سابق و استاد امور مالی و اقتصاد، در دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد، ظهران می‌گوید: هرچند برای برخی از این شرکت‌های فین‌تک جدید مشکلاتی در مسیر پیشرفت آنها وجود دارد، اما برای آنهایی که از این چالش‌ها عبور کنند، بازگشتی وجود نخواهد داشت. موفقیت اولیه آنها مطمئنا توجه بانک‌ها را به خود جلب کرده است، آنها به دنبال یک رابطه هم‌افزایی هستند که نحوه ارائه خدمات مالی در آینده را شکل دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  8  =  1