خاورمیانه؛ رهبر جدید زیست‌بوم جهانی ارزهای خارجی

اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2022، رشد 5.2 درصدی داشته است

در سال 2021، مرکز مالی «Dubai International Financial Center» حدود 996 ثبت شرکت داشت که به بالاترین سطح در تاریخ رسید. البته نرخ‌های پایین مالیات شرکت‌ها و مقررات مالی شفاف نقش مهمی در افزایش محبوبیت این منطقه در میان بروکرهای ارزهای خارجی دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از «فاینانس مگنتس»، خاورمیانه، در 5 سال گذشته به مقصد برخی از سریع‌ترین اقتصادهای جهان، و بروکرهای ارزهای خارجی (FX) و قراردادهای ما به التفاوت (CFD) تبدیل شده است.

به طور خاص، دبی شاهد افزایش محبوبیت میان ارائه‌دهندگان خدمات مالی پس از بحران مالی جهانی در سال 2008 بوده است.

تنها در سال 2021، مرکز مرکز مالی «Dubai International Financial Center»، منطقه ویژه اقتصادی در دبی، 996 ثبت شرکت را گزارش کرد که بالاترین سطح در جهان است. این رقم نسبت به سال 2020، حدود 36 درصد افزایش یافته است.

بخش بزرگی از ثبت شرکت‌های جدید در این منطقه ویژه اقتصادی را بروکرهای حوزه امور مالی انجام داده بودند.

برخی از بزرگ‌ترین بروکرهای ارزهای خارجی و قراردادهای ما به التفاوت اکنون دیگر در دبی دفتر مرکزی یا حداقل دفتر منطقه‌ای خود را دایر کرده‌اند.

دبی به دلیل موقعیت استراتژیک خود به عنوان یک مرکز مالی، فرصتی را برای شرکت‌های مالی فراهم می‌کند تا فعالیت‌های خود را در سطح جهانی گسترش دهند.

اخیرا «FxPro» از گسترش حضور خود در خاورمیانه از طریق دفتر جدیدش در دبی خبر داده است.

اما خاورمیانه محدود به دبی یا امارات نمی‌شود. کشورهایی مانند بحرین و اردن نیز اخیراً رویکرد نظارتی مالی مبتنی بر فناوری را برای جذب شرکت‌های مالی پیشرو در سراسر جهان معرفی کردند.

انتظار می‌رود سایر کشورهای نفت‌خیز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مانند کویت و بحرین نیز همراه با عمان و عربستان سعودی، رشد سریعی را تجربه کنند که خاورمیانه، به‌ویژه کشورهای خلیج‌فارس، را به قطبی جذاب برای بروکرهای جهانی تبدیل می‌کند.

بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی که در آوریل 2022 منتشر شد، با توجه به افت قیمت نفت، انتظار می‌رود اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2022 تا میزان 5.2 درصد رشد کند که سریع‌ترین نرخ از سال 2016 است.

بر اساس گزارش اخیر بانک جهانی که در آوریل 2022 منتشر شد، با توجه به افت قیمت نفت، انتظار می‌رود اقتصاد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال 2022 تا میزان 5.2 درصد رشد کند که سریع‌ترین نرخ از سال 2016 است

مقررات حوزه ارزهای خارجی

در حالی که سایر مناطق با چارچوب نظارتی شفاف حوزه ارزهای خارجی دست و پنجه نرم می‌کنند، اکثر کشورهای خاورمیانه، به ویژه امارات، بحرین و اردن توانسته‌اند تعادل مناسبی بین حمایت از مصرف‌کنندگان و ترویج محصولات مالی نوآورانه در یک محیط امن ایجاد کنند.

محمد الاحمد، از بنیانگذاران و مدیرعامل «Equiti Group»، گفت: “افزایش شدید تعداد بروکرهای ارزهای خارجی در چند سال گذشته را می توان به چند عامل نسبت داد.

اول و مهم‌تر از همه، تلاش برای ایجاد مقررات پیچیده بازار، همتراز با استانداردهای جهانی در خدمت بروکرها و بازرگانان حوزه ارزهای خارجی، محیط امن‌تر، جذاب‌تر و توانمندتر را فراهم کرده‌اند.”

الاحمد خاطرنشان کرد که مدیریت کارآمد پاندمی کرونا و رویدادهای جهانی مانند World Expo 2020 نیز سرمایه‌گذاران متعددی از جمله بروکرهای ارزهای خارجی را به منطقه جذب کرده است.

نرخ مالیات و پذیرش فناوری های جدید

فرح مراد، تحلیلگر ارشد بازار «XTB MENA»، همچنین گفت که خاورمیانه در چند سال گذشته به دلیل پذیرش فناوری در بخش‌های مختلف، خود را متحول کرده است.

به گفته وی، رویکرد دبی به سمت محصولات تجاری نوظهور حوزه امور مالی، این امکان را برای بروکرها فراهم کرده است تا عملیات خود را در منطقه راه‌اندازی کنند و گسترش دهند.

دبی محیطی مساعد برای شرکت‌های مالی است. دبی همچنین سیستم قانونی و نظارتی مطلوب همراه با زیرساخت‌های مناسب فراهم آورده است.

یکی دیگر از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، کویت، نیز بازار مالی پیشرفته با بالاترین ارزش ارز در جهان ایجاد کرده است.

مراد معتقد است که این محیط به نفع بازار فارکس است و محصولات مختلف در حوزه قراردادهای ما به التفاوت با رعایت استانداردهای جهانی به بازرگانان ارائه می‌شود و در عین حال از محدودیت‌های کمتری بهره‌مند می‌شود.

وقتی از اقتصادهای پرقدرت صحبت می کنیم، نرخ مالیات شرکتی در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه جزو پایین‌ترین نرخ‌های مالیات در جهان است.

در میان مناطق ویژه اقتصادی، دبی به طور خاص در بین شرکت‌هایی که مایل به نوآوری در صنعت خدمات مالی هستند، محبوبیت پیدا کرده است.

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: financemagnates.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  −    =  57