کاهش ۱۸ درصدی سرمایه‌گذاری در تحول دیجیتالی در سه ماه نخست سال ۲۰۲۲

پنج استراتژی کلیدی بانک‌ها برای سرمایه‌‎ گذاری در دوران رکود

هر رکود اقتصادی فرصت‌هایی را برای سرمایه گذاری موسسات مالی به همراه دارد. انفعال یا عقب‌نشینی معمولا استراتژی‌ خوبی نیست. بانک‌ها، اتحادیه‌های اعتباری و فین‌تک‌ها به‌جای تعدیل بودجه، باید پنج استراتژی را در دوران بحرانی در نظر داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در ظاهر، به نظر می‌رسد که صنعت خدمات مالی در وضعیت خوبی قرار دارد و از تأثیر همه‌گیری کرونا جان سالم به در برده و با ابتکارات و سرمایه گذاری های جدید در حوزه تحول بانکداری دیجیتال پیش می‌رود.

اما در مقابل، منحنی بازده معکوس، افزایش نرخ بهره، تورم بالا و افزایش عدم اطمینان پس از حمله روسیه به اوکراین، ثبات و چشم‌انداز رشد این صنعت را تهدید می‌کند.

یک رکود طولانی‌مدت می‌تواند همه بخش‌ها، از جمله بانک‌های سنتی، شرکت‌های فین‌تک، بازیگران حوزه پرداخت و حتی رقبای بزرگ حوزه فناوری را دچار اختلال کند.

زمانی که اقتصاد در گذشته با بحرانی مواجه می‌شد، واکنش همه صنایع اغلب توسعه بهره‌وری، عمدتاً از طریق کاهش هزینه‌ها، بود. پرسش این است که آیا این استراتژی همچنان بهترین راه‌حل است؟

این در حالی است که صنعت بانکداری اکنون به شکلی گسترده‌ در راستای تحول دیجیتال در تلاش است.

در دوران نامشخصی که آینده مبهم است، مدیران اغلب تصمیم‌های کوتاه‌مدت اتخاذ می‌کنند که بر استراتژی بلندمدت تأثیر منفی می‌گذارد.

این امر شامل کاهش گسترده سرمایه‌گذاری‌ها در فناوری، نوآوری، استعدادها، نوسازی سازمان و تجربیات مشتریان می‌شود.

با توجه به اینکه بسیاری از مؤسسات مالی در بحبوحه تغییرات عمده مدل کسب‌وکار هستند، کاهش هزینه‌ها باید بسیار استراتژیک‌تر باشد و سرمایه‌گذاری‌ها مجددا باید در حوزه‌هایی شکل بگیرند که دارای بیشترین ارزش بلندمدت هستند.

در زیر پنج مورد از مهم‌ترین استراتژی‌ها آورده شده است.

کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه تحول بانکداری دیجیتال

مؤسسات مالی در سطح جهان به این نکته پی برده‌اند که تحول بانکداری دیجیتال باید یک تلاش گسترده و مداوم باشد، به طوری که بر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناوری، داده‌ها، تجزیه و تحلیل، منابع انسانی و اتوماسیون سازمانی تأثیر بگذارد.

همچنین باید فرهنگ سنتی، ساختار کار، و مدل‌های تجاری موجود، برای بازتاب یک «واقعیت جدید» در بانکداری تغییر کند.

علی‌رغم این نیاز فراگیر، مطالعه اخیر «Workday» نشان داد که تلاش‌ها در حوزه تحول دیجیتال در مقایسه با سال 2020 کاهش داشته است، و مدیران در تلاش هستند تا به این نکته پی ببرند که آیا نرخ تغییر در طول همه‌گیری کرونا در بلندمدت پایدار است یا خیر.

این تحقیق که موضوعاتی فراتر از خدمات مالی را مورد بررسی قرار داده بود، نشان داد که تقریباً شش نفر از هر ده مدیر حوزه خدمت مالی (یعنی 58 درصد) گفتند که سرعت تحول دیجیتالی کُند شده است یا انتظار دارند در آینده کُند شود.

حتی با وجود رکود اقتصادی فعلی، این موضوع شکافی بین رهبران و پیروان تحول دیجیتال ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش «Workday»، بیش از نیمی (52 درصد) از مدیران در صنایع مختلف گفته‌اند که عمق شکاف بین مکان فعلی کسب‌وکار آنها و جایی که باید برای رقابت باشند افزایش یافته است.

سازمان‌ها برای پر کردن این شکاف، و جلوگیری از گسترش بیشتر آن، باید رویکردی فعالانه در پایه‌گذاری تحول دیجیتال اتخاذ کنند.

این امر شامل دموکراسی‌سازی داده‌ها، بهبود تحلیل‌ها، ارتقای فناوری، اتوماسیون اداری، ارتقای مهارت کارکنان و توسعه فرهنگ است.

مؤسسات مالی برای کسب توانایی ایجاد ارزش تحول دیجیتال، باید با سرعت یا مقیاسی حرکت کنند که برای ارائه نتایج مورد نیاز در طول دوران رکود اقتصادی مورد نیاز است.

مطالعه «Workday» که موضوعاتی فراتر از خدمات مالی را مورد بررسی قرار داده بود، نشان داد که تقریباً شش نفر از هر ده مدیر حوزه خدمت مالی (یعنی 58 درصد) گفتند که سرعت تحول دیجیتالی کُند شده است یا انتظار دارند در آینده کُند شود.

مؤسسات مالی موفق باید باارزش‌ترین فرصت‌های تحول بانکداری دیجیتال را شناسایی کنند و زمانی که سازمان‌های دیگر در حال عقب‌گرد هستند، برنامه‌های خود را در راستای ایجاد تغییر و تحول عملیاتی کنند.

افزایش اتوماسیون برای بهبود کارایی عملیاتی

بخش اعظم عملیات پشتیبان در بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری بیش از چهار دهه پیش شکل گرفته است. علاوه بر آن، تلاش‌های اولیه برای مدرن‌سازی فرآیندهای موجود، بیشتر بر دیجیتالیزه کردن کارهای مبتنی بر کاغذ متمرکز بوده است، و دیجیتالیزه کردن دفتر پشتیبان، برای تبدیل شدن به یک سازمان دیجیتالی در اولویت نبوده است.

موسسات مالی در آینده نتیجه‌ سرمایه‌گذاری در بهبود کارایی عملیاتی را می‌بینند. اکنون فرصتی عالی برای حذف ضایعات، استفاده از فناوری برای اتوماسیون کارهای دستی و آزاد کردن سرمایه است.

سرمایه‌گذاری در اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) و سایر فناوری‌های مدرن می‌تواند بهره‌وری را بدون توجه به شرایط اقتصادی ارتقا بخشد، و نتایج سریع‌تر و کارآمدتری را با هزینه کمتر، نسبت به جریان‌های کاری موجود یا برون‌سپاری سنتی، به ارمغان آورد.

علاوه بر این، اصلاح فرآیندهای پشتیبان می‌تواند به طور قابل توجهی خطاها را کاهش دهد و زیرساخت‌های بانک یا اتحادیه اعتباری را برای آینده آماده‌تر کند.

اتوماسیون فرآیند با نگاهی به آینده، به کارمندان اجازه می دهد تا بر روی تکالیف مشتری محور با ارزش بالاتر تمرکز کنند تا بتوانند تجربیات مشتریان را ارتقا دهند.

سیستم‌های اتوماسیون فرآیند روباتیک توسعه‌یافته همچنین می‌توانند ایده‌هایی درباره نیازهای مشتریان شما ارائه دهند و فرصت‌های بیشتری برای بهبود فرآیند در اختیار شما قرار دهند.

سرمایه‌گذاری در اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) و سایر فناوری‌های مدرن می‌تواند بهره‌وری را بدون توجه به شرایط اقتصادی ارتقا بخشد، و نتایج سریع‌تر و کارآمدتری را با هزینه کمتر، نسبت به جریان‌های کاری موجود یا برون‌سپاری سنتی، به ارمغان آورد.

سرمایه‌گذاری در فناوری مدرن

سرمایه‌گذاری در فناوری‌های مدرن ممکن است برای موسسات مالی پرریسک به نظر برسد، آن هم در زمانی که شرایط اقتصادی آینده در هاله‌ای از ابهام است.

اما هنگامی که روند رکود اقتصادی معکوس می شود (یا حتی در طول دوران رکود)، مشتریان انتظار دارند به همان شکلی که رقبا و کسب‌وکارهای غیرمالی آمادگی خود را نشان می‌دهند، سازمان شما نیز با محصولات و خدمات نوآورانه و تجربیاتی جذاب مجهز شوند.

شاید اکنون بهترین زمان برای آغاز تحول در بانکداری متمرکز نباشد، اما زمان مناسبی برای ارتقاء ماژول‌های خاص عملیاتی است، زیرا بازدهی تقریباً فوری سرمایه را به همراه دارد.

برای مثال، فناوری که بتواند روند افتتاح حساب جدید یا فرآیند درخواست وام را ارتقا دهد، اغلب کسب‌وکار جدید را نیز توسعه می‎بخشد. هر فناوری که بتواند کارایی را بهبود دهد، بازدهی فوری و بلندمدت را نیز به همراه دارد.

علاوه بر این، فناوری در طول دوران رکود اقتصادی ارزان‌تر است، زیرا بسیاری از ارائه‌دهندگان راه‌حل‌های دیجیتالی تحت تأثیر سازمان‌هایی قرار می‌گیرند که سرمایه‌گذاری‌های حوزه فناوری را کاهش داده‌اند.

اکنون شاید زمان خوبی برای کاهش هزینه‌های فناوری برای افزایش خرید در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشد.

موسسات مالی، علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، باید حفظ یا افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه را در طول دوران رکود اقتصادی در نظر داشته باشند.

شاید این بهترین راه باشد که بتوانید از آن طریق آمادگی خود را برای زمانی که اعتماد مصرف‌کننده و کسب‌وکار به حالت پیشین باز می‌گردد، حفظ کرده باشید.

اکنون شاید زمان خوبی برای کاهش هزینه‌های فناوری برای افزایش خرید در حوزه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باشد. موسسات مالی، علاوه بر سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، باید حفظ یا افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه را در طول دوران رکود اقتصادی در نظر داشته باشند.

افزایش مشارکت با شرکت‌های فین‌تک

صنعت خدمات مالی دستخوش یک تغییر چشمگیر در ارزش‌گذاری‌ها شده است. موسسات مالی سنتی نسبت به فین‌تک‌ها و بازیگران بزرگ حوزه بیگ‌تک، که بر اساس زیرساخت‌های فناوری دیجیتال بنا شده‌اند، رشد بسیار کُندتری را تجربه می‌کنند.

مؤسسات مالی سنتی، بیش از هر زمان دیگری، باید در مدل‌های کسب‌وکار موجود خود تجدیدنظر کنند تا راه‌حل‌های جدید و دیجیتالی را به مشتریان ارائه دهند.

علی‌رغم افزایش شتاب ارزش‌گذاری شرکت‌های فین‌تک در چند سال گذشته، رکود اقتصادی به شدت به این بخش ضربه می‌زند.

سرمایه‌گذاری در این بخش تا حد چشمگیری کاهش داشته است. اخیراً، اعلامیه‌هایی مبنی بر اخراج انبوه کارکنان صادر شده است و برخی از شرکت‌ها با تمرکز بیشتر بر تولید درآمد (برخلاف سرمایه‌گذاری خارجی) آغاز به بازسازی کرده‌اند.

شرکت‌های فین‌تک جدیدتر معمولاً در طول دوران رکود اقتصادی آسیب‌پذیر هستند، زیرا بیشتر آنها هنوز سودآور نشده‌اند و در عوض بر سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر برای پوشش هزینه‌ها متکی هستند، چرا که بر رشد سریع تمرکز دارند.

با کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان برای برخی راه‌حل‌ها و سخت‌گیری بیشتر سرمایه‌گذاران، منابع مالی خارجی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

شرکت تحقیقاتی «CB Insights» در گزارشی نوشت که در سه ماهه آخر سال 2021 تا سه ماه نخست سال 2022، تامین بودجه در حوزه فین‌تک 18 درصد کاهش داشته است.

این رقم به پایین‌ترین میزان خود از سال 2018 رسید. این شرکت میزان بودجه تزریق‌شده به صنعت را در سه ماهه نخست سال 2022، در حدود 28.8 میلیارد دلار اعلام کرد.

با کاهش چشمگیر میزان سرمایه‌گذاری، اشتیاق به رشد فین‌تک‌ها به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می گیرد.

بسیاری از شرکت‌های کوچک فین‌تک (یا شرکت‌های بزرگ‌تر فین‌تک که هنوز به سوددهی نرسیده‌اند)، باید به دنبال گزینه‌های تامین مالی جایگزین باشند.

این امر به راحتی می‌تواند منجر به ادغام در سراسر صنعت در قالب خرید شود.

تغییرات در پویایی بازار فین‌تک فرصت‌هایی را فراهم می‌آورد تا شرکت‌های بزرگ‌تر فین‌تک با سرمایه در دسترس و همچنین مؤسسات مالی سنتی که می‌خواهند به سرعت قابلیت‌های دیجیتال خود را ارتقا دهند، شرکت‌های فین‌تک را خریداری کنند.

شرکت تحقیقاتی «CB Insights» در گزارشی نوشت که در سه ماهه آخر سال 2021 تا سه ماه نخست سال 2022، تامین بودجه در حوزه فین‌تک 18 درصد کاهش داشته است. این رقم به پایین‌ترین میزان خود از سال 2018 رسید. این شرکت میزان بودجه تزریق‌شده به صنعت را در سه ماهه نخست سال 2022، در حدود 28.8 میلیارد دلار اعلام کرد.

طبق گزارش Cornerstone Advisors، بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری (65درصد) حداقل در سه سال گذشته با یک شرکت فین‌تک شریک شده‌اند که ۳۵ درصد آن‌ها در یک استارت‌آپ فین‌تک سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مشارکت بانک‌ها با شرکت‌های فین‌تک نیز در سه سال گذشته سرعت گرفته است. در سال 2019، بانک‌ها به طور متوسط با 1.3 شرکت‌ فین‌تک شریک شدند.

این رقم در سال 2021 به 2.5 افزایش یافت. به عبارت دیگر، رکود اقتصادی می‌تواند پتانسیل قابل توجهی را برای بانک‌های و اتحادیه‌های اعتباری سنتی ایجاد کند تا سرعت و مقیاس نوآوری دیجیتال را از طریق مشارکت‌های فین‌تک ارتقا دهند.

ارتقای مهارت و استخدام استراتژیک

بر اساس گزارش «Workday»، تقریباً از هر ده سازمان (38 درصد) چهار سازمان در صنایع مختلف اظهار داشتند که فقدان مهارت‌های مرتبط نیروی کار بزرگ‌ترین مانع پیش روی آنها برای دستیابی به اهداف تحول دیجیتال است.

در نتیجه همین امر، 68 درصد از همان سازمان‌ها گفتند که سرعت تحول دیجیتال آنها روندی کند به خود گرفته است.

متأسفانه، تقاضا نیز برای کارمندان با مهارت‌های مورد نیاز نیز بالا رفته است.

با کمبود نیروی کار و هزینه‌های سرسام‌آور نیروی کار، نخستین گزینه در دوران رکود اقتصادی بهبود کارایی است.

سازمان‌ها باید با تمرکز بر اتوماسیون و حذف مراحل غیرضروری، فعالیت‌ها و نحوه انجام آن فعالیت‌ها را تجزیه و تحلیل کنند.

فعالیت‌های مربوط به ارتقای مهارت‌ها، مانند ادامه تحصیل، توسعه مهارت‌ها و آموزش متقابل، نیز باید دنبال شوند.

خبر خوب (برای نتیجه نهایی این مقاله) این است که رکود اقتصادی فعلی می‌تواند روند افزایش حقوق‌ها را کند نمایند، زیرا بسیاری از شرکت‌ها تعداد کارکنان را کاهش می‌دهند و/یا حقوق‌های کمتری پرداخت می‌کنند.

اما بزرگ‌ترین تأثیر رکود اقتصادی در حوزه خدمات مالی می‌تواند این باشد که بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری دست به استخدام استراتژیک بزنند و موقعیت‌های بهتری را در اختیار استعدادهایی قرار دهند که در حوزه فین‌تکی حقوق خوبی دریافت نمی‌کنند.

آنها از این طریق، می‌توانند برای رشد در آینده آماده شوند.

نتیجه‌گیری

موسسات مالی که در طول دوران رکود اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک انجام می‌دهند، زمانی که بازارها دوباره به روال عادی برگردند، در موقعیت قوی‌تری ظاهر خواهند شد.

این مدیران بانک‌ها هستند که باید تعیین کنند چه چیزی برای تغییر هسته اصلی کسب‌وکار در آینده لازم است.

سازمان‌ها باید هزینه هر سرمایه‌گذاری، دشواری در اجرا، سطح بالقوه و زمان بازگشت سرمایه، توانایی داخلی برای پیشبرد سرمایه‌گذاری و احتمال موفقیت را در نظر بگیرند.

به یاد داشته باشید، ارزش هر سرمایه‌گذاری در دوران رکود اقتصادی زمانی افزایش می‌یابد که رقابت متوقف شود یا رقبا عقب‌نشینی کنند.

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: thefinancialbrand.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  5  =