نقش طلا در سبد صندوق های پوشش ریسک

کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) ایالات متحده گزارش تعهدات معامله‌گران در هفته منتهی به ۲۴ مه ‌را منتشر کرد. براساس این گزارش به نظر می‌رسد صندوق‌های پوشش ریسک که پیش از این با افزایش تعداد موقعیت‌های معاملاتی شورت خود را افزایش داده‌ بودند، اکنون این پوزیشن‌ها را بسته و با افزایش تعداد موقعیت‌های معاملاتی لانگ، می‌توان گفت که دیدگاه صعودی نسبت به طلا پیدا کرده‌اند. با افزایش ترس از رکود در بازار، به نظر می‌رسد طلا جای اوراق قرضه دولتی را در سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌های پوشش ریسک به عنوان یک دارایی امن خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،در هفته گذشته صورت‌جلسه نشست ماه مه ‌فدرال رزرو منتشر شد. نکات مطرح شده در این گزارش دید معامله‌گران را برای آینده اقتصاد روشن‌تر کرد و موجب تغییر جریان سرمایه در بازارهای مختلف شد. در کنار این موضوع، اقدامات ضد تورمی فدرال رزرو مانند افزایش نرخ بهره و آغاز فروش دارایی‌های فدرال رزرو موجب شده ترس از وقوع رکود افزایش یابد. افزایش ترس رکود و فروش اوراق خزانه در اختیار فدرال رزرو موجب شده موجی از فروش از سوی معامله‌گران در بازار اوراق خزانه ایجاد شود. همین موضوع موجب شده طلا به جایگزین بهتری برای اوراق خزانه دولتی در سبد سرمایه‌گذاری صندوق‌های پوشش ریسک تبدیل شود. در بازار کالا به قراردادهایی که برای خرید یک کالا در آینده به قیمت مشخص ایجاد می‌شوند «لانگ» و به قراردادهایی که برای فروش یک کالا در آینده به قیمت مشخص ایجاد می‌شوند اصطلاحا «شورت» گفته می‌شود. بر اساس گزارش CFTC، تعداد قراردادهای لانگ با افزایش تقریبا ۵ هزار عددی به حدود ۱۲۱ هزار قرارداد رسیده و در طرف دیگر، تعداد قراردادهای شورت با کاهش حدود ۱۲ هزار عددی به حدود ۶۰ هزار قرارداد رسیده است.

صندوق‌های پوشش ریسک یکی از مهم‌ترین بازیگران بازار طلا به شما می‌روند و روند معاملاتی آنان برای تصمیم‌گیری در میان مدت به‌شدت توسط معامله‌گران کنترل می‌شود. افزایش تعداد قراردادهای لانگ نشان می‌دهد که این گروه از بازیگران انتظار دارند که روند طلا در میان‌مدت صعودی باشد. علاوه‌ بر این، بانک فرنچ معتقد است که طلا در هفته گذشته شاهد ۳/ ۳ میلیارد دلار ورودی سرمایه بوده است که به صعود طلا کمک خواهد کرد. در شرایط کنونی، ترس از رکود بر بازار دلار و اوراق خزانه دولتی فشار آورده ولی برخی معتقدند این ترس زودگذر بوده و باقی نمی‌ماند. استدلال این گروه این است که این ترس به میزانی نبوده که بر بازار سهام تاثیر داشته باشد و بنابراین به زودی از بین خواهد رفت. دلار در هفته گذشته ۴۵/ ۱ درصد افت داشت که بزرگ‌ترین افت هفتگی از جولای ۲۰۲۰ بود. ریزش اوراق قرضه دولتی و شاخص دلار موجب فرار سرمایه از این بازارها شده و عمدتا به سمت بازار سهام حرکت کرد. حال با توجه به این شرایط، به نظر می‌رسد طلا در کوتاه‌مدت عملکرد بهتری نسبت به دیگر دارایی‌های امن داشته باشد. اما در میان‌مدت با وجود دید صعودی صندوق‌های پوشش ریسک، باید نتیجه سیاست‌های فدرال رزرو را نیز با دقت زیرنظر داشت و در صورت تغییر سیاست‌ها، بازخورد مناسبی را اتخاذ کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  63