افزایش سود در صنعت بیمه جهانی

در بیستمین رتبه بندی سالانه فوربز گلوبال ۲۰۰۰ مطرح شد؛

به‌رغم تداوم نوسانات بی‌امان بازارها در سال جاری، ناشی از بیماری همه‌گیر جهانی، که توسط درگیری‌های بین‌المللی و همچنین مشکلات زنجیره تامین به شدت افزایش یافته است، شرکت‌های بیمه آمریکایی موفق شدند به رشد خود ادامه دهند. بیستمین فهرست سالانه فوربز گلوبال ۲۰۰۰، بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان را با نمرات ترکیبی از ارزش بازار، فروش، سود و دارایی‌ها در ۱۲ ماه منتهی به ۲۲ آوریل رتبه‌بندی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،پس از رشد حبابی در سال ۲۰۲۱، ۱۰ شرکت برتر آمریکا در این سال پیشرفت کمتری را تجربه کردند. این در حالی است که مجموع ارزش بازار این شرکت‌ها تقریبا ثابت ماند و با ۳ درصد افزایش به ۹/ ۹ تریلیون دلار رسید. این شرکت‌ها در مجموع درآمد بیش از ۳/ ۲ تریلیون دلاری (افزایش ۴ درصدی نسبت به سال گذشته) داشتند و میزان دارایی‌های آنها به حدود ۳/ ۱۲ تریلیون دلار (افت ۷ درصدی) بالغ شد. این درحالی است که سود آنها بیش از ۶۱ درصد افزایش یافت و به بیش از ۵۰۹ میلیارد دلار رسید. غول صنعت بیمه جهانی، یعنی شرکت برکشایر‌هاتاوی مستقر در اوماها نیز شاهد رشد قابل توجه مشابهی در سود خود بود که به آن کمک کرد تا به رتبه اول فهرست امسال فوربز گلوبال ۲۰۰۰ برسد. برکشایر‌هاتاوی شرکت هلدینگ خوشه‌ای آمریکایی چندملیتی است که در زمینه ارائه خدمات بیمه، مبادلات سهام شرکت‌ها، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و صندوق‌های پوشش ریسک، سفته‌بازی، مدیریت ثروت، سرمایه‌گذاری و دارایی فعالیت می‌کند. ریشه‌های تاسیس برکشایر‌هاتاوی به سال ۱۹۵۵ و ادغام شرکت‌های برکشایر و‌ هاتاوی بازمی‌گردد. فعالیت‌های تجاری بیمه اتکایی این شرکت از طریق تقریبا ۷۰ شرکت بیمه داخلی و خارجی انجام می‌شود. برکشایر مشاغل مربوط به بیمه و بیمه اتکایی اموال و بیمه حوادث خود را عمدتا در ایالات متحده ارائه می‌دهد. شرکت‌های بیمه برکشایر، همواره قدرت سرمایه خود را در سطوح فوق‌العاده بالایی حفظ کرده‌اند. این قدرت شرکت‌های بیمه برکشایر را از رقبای خود متمایز می‌کند. در ۲۱ مارس ۲۰۲۲، برکشایر‌هاتاوی اعلام کرد شرکت بیمه آلگانی را به قیمت ۶/ ۱۱ میلیارد دلار خریداری می‌کند. این امر حضور آن را در فضای صنعت بیمه گسترش ‌داد و به آن اجازه ‌داد تا صاحب یک شرکت هلدینگ مانند خود برکشایر شود.

شرکای میلیاردر، وارن بافت ۹۱ساله و چارلی مانگر ۹۸ ساله در سال گذشته نزدیک به ۹۰ میلیارد دلار سود کردند که ۵۳درصد بیشتر از سال قبل بود. اما در سال جاری برکشایر رکورد ۵/ ۲۷ میلیارد دلار سود عملیاتی پس از کسر مالیات را گزارش کرد و این امر به آن کمک کرد تا در مقایسه با جی‌پی مورگان چیس متعلق به جیمی‌ دیمون به رتبه اول برسد. بافت در جریان نشست سالانه سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه خود در ماه گذشته، با وجود چشم‌انداز مبهم و نگران‌کننده بازار و افزایش تورم، خوش‌بینی و انعطاف‌پذیری خود را ابراز کرد. بافت گفت: اگر کاری ارزشمند و خوب برای جامعه انجام دهید، مهم نیست که برای دلار آمریکا چه اتفاقی می‌افتد. وی در ادامه افزود: گاهی اوقات بازارها مسیر دیوانه‌واری را طی می‌کنند. این برای برکشایر خوب است، نه به این دلیل که ما باهوش هستیم، بلکه به این دلیل که ما معقولانه تصمیم می‌گیریم.  با توجه به این نتایج، برکشایر‌هاتاوی، جی پی مورگان چیس را به عنوان بزرگ‌ترین شرکت سهامی‌عام آمریکا از سلطنت خلع کرد، جایگاهی که این بانک سرمایه‌گذاری برای سه سال متوالی بر آن تکیه زده بود. جی پی مورگان اکنون در رتبه دوم در میان شرکت‌های آمریکایی و رتبه چهارم در فهرست گلوبال ۲۰۰۰ قرار دارد و پس از ICBC و آرامکو عربستان سعودی قرار دارد. سهام این بانک در سال منتهی به ۲۲ آوریل، ۱۵ درصد سقوط کرد، زمانی که در ۸۱/ ۱۲۶ دلار به ازای هر سهم بسته شد و در مقایسه با رشد متوسط ۲ درصدی ارزش سهام S&P ۵۰۰ در همان دوره، عملکرد ضعیفی داشت. آمازون نیز به رتبه سوم در لیست برترین شرکت‌های ایالات متحده صعود کرد و از رتبه ۵ در سال گذشته و رتبه ۱۳ سال قبل از آن جایگاه خود را بهبود بخشید. این غول مستقر در سیاتل با ادامه رونق فعالیت‌های خرید آنلاین، رشد مداوم خود را حفظ کرد. به‌رغم اینکه قیمت‌ها و نرخ‌های بهره بالا، مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند، فروش این غول خرده‌فروشی در سال گذشته با ۲۲ درصد افزایش به حدود ۴۷۰ میلیارد دلار رسید و شرکت را در رتبه دوم از نظر فروش در سراسر جهان نگه داشت. بعید است که خط تولید آمازون به این زودی متوقف شود و بر اساس پیش‌بینی eMarketer‌، انتظار می‌رود با رشد فروش در دسته‌های برتر آن از جمله لوازم خانگی، محصولات زیبایی و سرگرمی، این شرکت به زودی از رقبای قدرتمند خود پیشی بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

87  −  84  =