پیش بینی ارزش ۸۰۰ میلیارد دلاری متاورس تا سال ۲۰۲۴

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تاثیر متاورس در همه ابعاد زندگی متبلور خواهد شد و صنعت نیز از آن مستثنی نیست. مایکروسافت، فیس‌بوک، نایک و دیزنی همگی اعلام کرده‌اند که درحال‌توسعه متاورس به‌عنوان اولویت صنعت خود هستند. مطالعه هوش بلومبرگ نشان می‌دهد بازار متاورس می‌تواند تا سال۲۰۲۴ به ارزش ۸۰۰میلیارد دلار برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در جهانی که روزبه‌روز در حال تغییر است، جهانی دیگر به‌عنوان جانشین جهان واقعیت به دنیا آمده است. اصطلاح متاورس، نخستین‌بار در سال ۱۹۹۲ توسط نیل استفنسون، نویسنده رمان‌های علمی تخیلی ابداع و در رمان «تصادف در برف» به کار برده شد. متاورس تصویری از یک ‌دنیای مجازی است که در دنیای حقیقی وجود دارد.

متاورس نمایی از یک ‌دنیای غیرمتمرکز است که کنترل و شکل‌دهی آن در دست کاربران و شهروندان آن است؛ نه یک نهاد دولتی یا بین‌المللی. این شهروندان هم نیازمند پلتفرم و ارزی برای خریدوفروش محصولات دیجیتال خود هستند که مبتنی بر رمز‌ارزها و تکنولوژی بلاک‌چین خواهد بود. متاورس از نظری وابسته به ارزهای دیجیتال است. هر دنیایی چندین پایه ثابت و اساسی دارد؛ یکی از این پایه‌ها مساله اقتصادی است. در واقع متاورس مانند دنیای واقعی می‌خواهد امکان خریدوفروش و مبادله را برای کاربران خود فعال کند. این موضوع زمانی امکان‌پذیر است که ارزی برای مبادله مشخص شود.

در متاورس خبری از دولت‌ها و نهادهای نظارتی نیست و این وظیفه فناوری بلاک‌چین است تا امنیت تراکنش‌ها و هویت کاربران را تضمین کند. علاوه بر این، توکن‌های NFT به کاربران متاورس امکان می‌دهد تا درست شبیه دنیای واقعی، مالک آیتم‌های خاص و سفارشی خود باشند و آنها را از پلتفرمی به پلتفرم دیگر جابه‌جا کنند.

تقاطع صنعت و متاورس

کارشناسان و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که تاثیر متاورس در همه ابعاد زندگی متبلور خواهد شد و صنعت نیز از آن مستثنا نیست.

مایکروسافت، فیس‌بوک، نایک و دیزنی همگی اعلام کرده‌اند درحال ‌توسعه متاورس به عنوان اولویت صنعت خود هستند. این مفهوم از یک‌دنیای کاملا دیجیتال که هنوز برای بسیاری نامشخص است، می‌تواند تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر فناوری دیجیتال مصرف‌کننده و همچنین در کل صنعت داشته باشد. بر اساس مطالعه هوش بلومبرگ، بازار سالانه متاورس می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ به ارزش ۸۰۰ میلیارد دلار (۶۸۸ میلیارد یورو) برسد.

به عنوان نمونه، در آوریل ۲۰۲۱، برند لوکس گوچی کفش‌های ویژه‌ای را عرضه کرد که صاحبان‌شان می‌توانند از این کفش‌های مجازی به عنوان فیلتری روی عکس‌ها یا ویدئوها استفاده کنند. درمثالی دیگر، یک تولیدکننده خودرو می‌تواند نسخه‌های NFT هر یک از مدل‌های جدید خود را به‌محض عرضه در متاورس بفروشد و مشتریانش را قادر سازد تا به‌صورت مجازی و واقعی سراغ همان وسیله نقلیه بروند.  مثال‌های فوق نشان‌دهنده تغییر شیوه مصرف در دنیای متاورس به عنوان منابع درآمدی جدید برای صنایع است. به‌این‌ترتیب و تحت‌تاثیر ابزارهای غیرمتمرکزی مانند DeFi، ارزهای دیجیتال، NFTها و Web۳، صنعت رنگ دیگری به خود خواهد گرفت.

چالش‌های احتمالی متاورس

همه فناوری‌ها با تمام فواید و پیچیدگی‌هایی که دارند متاسفانه سطح دغدغه افراد را نسبت به بروز مشکلات و خطرات احتمالی افزایش می‌دهند. پیش از گسترش عمیق فناوری متاورس در جهان لازم است مشکلات احتمالی آن تبیین شود تا افراد بتوانند هوشمندانه‌تر نسبت به ورود به دنیای جدید (متاورس) تصمیم بگیرند. در زیر به بیان بخشی از مشکلات احتمالی در موضوع متاورس پرداخته شده است:

حریم شخصی کاربران: لازم است جهانیان درک کنند که نباید از مخاطراتی که این فناوری نوین همراه دارد، غافل شد. در همین راستا نیک کلگ، معاون ارشد ارتباطات و امور جهانی متا‌‌(فیس‌بوک) در مورد حفظ امنیت شبکه مجازی متاورس می‌گوید که به بلوغ رسیدن متاورس حداقل به ۱۵ سال زمان نیاز دارد و شرکت متا باید بتواند امنیت و حریم شخصی کاربران را تامین کند. ‌نگرانی مهم دیگر در این فناوری هویت افراد است. هنگامی‌که از آواتارها برای احراز هویت استفاده می‌شود، ممکن است فرد و اطلاعات شخصی وی کپی، سرقت، حذف یا دستکاری شود. هرچند احراز هویت بیومتریک ممکن است راه‌حلی برای این چالش‌ها باشد، اما احتمال وقوع کلاهبرداری‌های دیگر در این فضا همچنان وجود دارد.

آثار روان‌شناختی و حقوقی اینترنت آینده: از آنجا که متاورس یک فناوری تازه است، تحقیقات طولانی‌مدتی درباره تاثیرات فیزیکی و روان‌شناختی آن بر انسان انجام نشده است. بازی‌هایی که با هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده انجام می‌شوند، ممکن است به افسردگی، تنها شدن فرد یا خشونت و آزار به خود منجر شود. بیان این نکته ضروری است که متاورس چون مرزهای فیزیکی ندارد، تابع هیچ قانون یا حوزه قضایی نیست؛ پس هیچ مسوولیتی برای اعمال افراد وجود ندارد.

مزیت‌ها و قابلیت‌های جهان ماورایی

با وجود این تهدیدها، متاورس همچنین پتانسیل تغییر امور جهانی را به سمت بهترشدن دارد. از جمله مزیت‌های دنیای جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تداوم هویت: در دنیای متاورس یک شخص می‌تواند در سراسر آن شخصیت واقعی خود را حفظ کند. نیازی نیست فرد در هر پلتفرمی به‌صورت مجزا شرکت کند. مثلا نیازی نیست فرد به‌صورت جداگانه یک اکانت فیس‌بوک، یک پروفایل توییتر و… داشته باشد و با داشتن یک آواتار می‌تواند در همه‌جا حضور داشته باشد.

محدودیت‌های اینترنت فعلی: متاورس قرار است به عنوان جایگزین اینترنت عمل کرده و تمام محتوای آن را به کاربرانش در سراسر دنیا عرضه کند، بدون آنکه محدودیت‌های کنونی اینترنت را داشته باشد، متاورس به کاربران خود امکان توزیع محتوای دلخواه‌شان را به‌صورت آزادانه و در سراسر پلتفرم می‌دهد. یعنی افراد می‌توانند محتوای دلخواه را که در یک پلتفرم مبتنی بر متاورس ایجاد کرده‌اند به پلتفرمی دیگر انتقال بدهند.

تداوم و قابلیت تعامل‌پذیری: دردسترس‌بودن هر تغییری که در آن اتفاق می‌افتد. به این معنا که اگر یک کاربر متاورس تغییری در آن ایجاد کند، ازآنجاکه تغییر ایجاد شده دائمی است برای همه نیز قابل‌مشاهده خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  5  =