تلاطم بازار با افزایش تقاضا

موج جدید قیمت برای ارز و سکه رقم خورد

دست بالاتر متقاضیان خرید ارز باعث افزایش نرخ اسکناس‌های خارجی در بازار معاملات رسمی تهران شد. پس از شیوع موج جدید افزایش قیمت‌ها در ماه گذشته عده‌ای از افراد جامعه در راستای حفظ ارزش دارایی‌های خود درصدد خرید سکه و ارز برآمدند. این افزایش حجم تقاضا با برهم زدن تعادل بازار سبب افزایش قیمت ارز و سکه در بازار تهران شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،به عقیده برخی معامله‌گران ارزی کم‌رنگ شدن انتظارات سیاسی مثبت حول محور مذاکرات هسته‌ای وین نیز می‌تواند از دیگر عوامل رشد قیمت دلار در بازار ارز تهران باشد. این در حالی است که تحلیلگران بازار ارز ضمن اشاره بر افزایش موزون نرخ اکثر شاخص‌های اقتصادی و تعدیل قیمت‌ها با نرخ تورم، افزایش نرخ ارز را آن‌چنان دور از انتظار ندانسته و بر این باورند که بازار‌ساز در حال تعدیل کم نوسان نرخ ارز در راستای جلوگیری از جهش شدید قیمت‌ها است. روز گذشته نرخ هر برگ اسکناس دلار در بازار متشکل ارز ایران به رقم ۲۶ هزار و ۶۸ تومان رسید.

دیروز دوشنبه 9 خرداد نرخ سکه طلا طرح جدید در معاملات بازار تهران به روند افزایشی روز‌های گذشته خود ادامه داد. پس از کاهش حجم انتظارات مثبت نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+4 از ابتدای فروردین ماه سال جاری، نرخ طلا و ارز در بازار تهران روند افزایشی جدیدی را در پیش گرفت. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی که در معاملات نیمه نخست فروردین ماه 1401 در رقمی معادل 12 میلیون و 520 هزار تومان فروخته می‌شد، روز گذشته پس از حدود 585 روز به سطوح قیمتی اولیه کانال 15 میلیون تومانی وارد شد. در معاملات ابتدایی بازار روز دوشنبه هر عدد از این قطعه فلز گران‌بها با 50 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه در رقم 14 میلیون و 900 هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد. درصورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم، عمده فعالیت سکه طلای طرح جدید در بازار روز گذشته روی پله قیمتی دهم کانال 14 میلیون تومانی ثبت شد. این در حالی است که در معاملات بعد‌از‌ظهر دوشنبه نرخ این کالای سرمایه‌ای برای ساعاتی پس از حدود یک سال و نیم (از یکم آبان ماه 1399) در پله‌های اولیه کانال 15 میلیون تومانی نیز قرار گرفت. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلای طرح جدید در بازار روز گذشته با 100 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه به سطح قیمتی 14 میلیون و 950 هزار تومان رسید. نرخ حباب هر عدد از این قطعه فلز گران‌بها که اختلاف میان ارزش ذاتی و قیمت روز بازار را نشان می‌دهد نیز در روز گذشته به ‌حدود‌ یک میلیون و 510 هزار تومان رسید.

ارزش ذاتی هر قطعه سکه طلا در بازار تهران برابر است با حاصل ضرب 3 عامل «نرخ اونس جهانی طلا»، «قیمت دلار در معاملات غیررسمی بازار» و «ضریب تبدیل اونس به گرم سکه»، با ثابت در نظر گرفتن عامل سوم یعنی ضریب تبدیل وزن طلای جهانی به وزن سکه تنها دو عامل نرخ اونس جهانی طلا و قیمت دلار در بازار غیر‌رسمی می‌تواند عامل تحرک نرخ سکه در معاملات بازار تهران باشد. طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از نمودار قیمت طلای جهانی مشاهده می‌شود که ارزش این شاخص مهم جهانی مدتی است که در بازه قیمتی 1850 تا 1860 دلار در حال نوسان بوده و تغییر چشمگیری نداشته است. در نتیجه به عقیده تحلیلگران بازار تهران افزایش قیمت دلار که خود ناشی از انتظارات تورمی است را می‌توان به عنوان عامل اصلی رشد نرخ سکه دانست. در این میان به عقیده برخی دیگر از تحلیلگران تعدیل نرخ سکه و ارز با نرخ تورم نقطه به نقطه 3/ 39 درصدی در اردیبهشت ماه آنچنان دور از انتظار نبوده و این تعدیل کم نوسان نرخ ارز و سکه را سیاست جدید نهاد‌های بازار‌ساز در راستای جلوگیری از جهش قیمت‌های چشمگیر می‌دانند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  +    =  18