نفس های آخر کرونا در ایران

امید به مردم با کاهش تعداد جانباختگان

سرانجام دوسال پس ازشیوع کرونا در جهان و آمار مرگ‌هایی که با هر پیک کرونا بالا می‌رفت، روز گذشته مرگ‌های کرونایی در کشور به دو نفر کاهش یافت. هرچند روند کاهشی میزان مرگ‌های کرونایی طی یک ماه اخیر روند سینوسی داشته، اما کاهش تعداد جانباختگان به دو نفر امیدی تازه برای کشوری است که آمار مرگ‌های کرونایی‌اش با ثبت فوت ۷۰۰نفر در روز رکورد زده بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ،درهمین حال براساس گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۳۲ نفر از آنها بستری شدند. طی روزهای گذشته نیز میزان مرگ‌های کرونایی در کشور بین ۳ تا ۷نفر در روز در نوسان بوده است. به این ترتیب براساس این گزارش میزان موارد بستری نیز کاهش قابل توجهی یافته است. بر اساس آخرین نقشه رنگ‌‌بندی کشور نیز که روز شنبه از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، در هفته پایانی اردیبهشت ماه، در ۲۷ استان کشور کاهش مرگ‌‌ومیر بیماران کرونایی گزارش شده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته در همه استان‌ها به جز تهران و گیلان، مرگ‌ومیر صفر گزارش شده است. طبق اعلام وزارت بهداشت، کرونا تا ظهر روز گذشته، هفت میلیون و ۲۳۱ هزار و ۵۶۲ نفر را در ایران به‌طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۱۴۱ هزار و ۳۰۸ نفر را به کام مرگ کشانده است. از سوی دیگر، هفت میلیون و ۴۶ هزار و ۱۳۶ نفر در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند. آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر(۳۰ اردیبهشت تا ۸ خرداد ۱۴۰۱) به‌طور متوسط هر ساعت ۹ نفر در ایران مبتلا و کمتر از یک نفر قربانی کرونا شده و در هر ساعت ۷۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند. با این حال روند ابتلا به کووید-۱۹ در جهان نشان می‌دهد این ویروس در برخی کشورها با وجود واکسیناسیون گسترده و کاهش روند ابتلا مجددا افزایش یافته است. روز شنبه نیز روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد که باتوجه به افزایش میزان مبتلایان به کرونا در نیویورک، مدارس این شهر الزام استفاده از ماسک را مجدد برقرار کرده‌اند. درهمین ارتباط مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگویی با خبرآنلاین گفت: در ایران فعلا وضعیت ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا وضعیت خوبی دارد، این بهبود وضعیت به دو دلیل اتفاق افتاده، یکی میزان زیاد ابتلا در دوره پیک اُمیکرون در کشور که باعث شد ایمنی گله‌‌ای ایجاد شود و دومی واکسیناسیون گسترده در جامعه بود. وی افزود: سویه اُمیکرونی که در ایران شاهد آن بودیم از نوع BA۱ و BA۲ ‌بود، در حالی که در حال حاضر نوع BA۴ و BA۵ در آمریکا و اروپا شایع شده، ‌‌از طرفی در اسرائیل نیز گفته می‌شود که سویه دلتا شایع شده است، با این اتفاقاتی که در مناطق مختلف افتاده ما هم باید منتظر سویه جدید و موج تازه اپیدمی کرونا در تابستان باشیم. شاید به همین دلیل بود که روز شنبه ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا از وزارت بهداشت خواست محدودیت‌‌های کرونایی و شرایط اجتماعات در وضع فعلی را به شکل دقیق برای مردم تبیین کنند.

تاکید بر تزریق دز چهارم واکسن کرونا

در کنار کاهش آمار مبتلایان به کرونا وزارت بهداشت بر لزوم تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای افراد بالای ۶۰سال تاکید کرده است. درهمین خصوص روز گذشته عضو کمیته ملی واکسن کرونا با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به تکمیل واکسیناسیون کودکان علیه کرونا و همچنین تکمیل واکسیناسیون دز سوم در سایر گروه‌های سنی، گفت: شواهد قوی وجود دارد که نشان می‌دهد دز چهارم واکسن حفاظت معنی‌داری را در میان جمعیت‌های آسیب‌پذیر، از جمله افراد بالای ۶۰ سال فراهم می‌کند. به گزارش «ایسنا» وی درباره توصیه فعلی برای تزریق دز چهارم واکسن در ایران، اظهار کرد: در حال حاضر بر اساس ابلاغیه‌های رسمی، تزریق نوبت چهارم واکسن کووید-۱۹ برای افراد با سن بالای ۷۰ سال، پرسنل بهداشتی و درمانی و همچنین افراد دارای نقص ایمنی و بیماری زمینه‌ای توصیه شده است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۴ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۶۴۹ نفر دز اول، ۵۷ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۶۰۱ نفر دز دوم و ۲۷ میلیون و ۵۰۲ هزار و ۷۴۳ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =