ملاک دهک بندی یارانه ها دارایی های چند سال اخیر است

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ما برای دهک‌‌‌بندی دو نکته مهم را لحاظ می‌‌‌کنیم؛ یکی اینکه درآمد و دارایی خانوار در طول چند سال ملاک دهک‌‌‌بندی قرار می‌گیرد تا برآورد وضعیت اقتصادی خانوار دقیق باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در پی اجرای طرح مردمی‌‌‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌‌‌ها توسط دولت و پرداخت یارانه‌‌‌های نقدی (۳۰۰ و ۴۰۰‌هزار تومانی) به حساب سرپرستان خانوار و اعتراضات برخی از خانواده‌‌‌ها نسبت به عدم‌پرداخت این مبالغ، گفت‌‌‌وگویی با داریوش ابوحمزه معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین وضعیت حذف دهک‌‌‌های درآمدی، فرآیند رسیدگی به اعتراضات و… انجام شده است.
ابوحمزه در پاسخ به این سوال که دهک‌بندی درآمدی خانوارها بر چه اساسی انجام شده، گفت: «دهک‌‌‌بندی درآمدی خانوارها براساس یک‌سری اطلاعات مربوط به درآمد و دارایی افراد صورت می‌گیرد، به این صورت که گردش تمامی حساب‌‌‌های فرد، تراکنش‌‌‌های کارتی و اینترنتی، اطلاعات مربوط به حقوق، مالیات و بیمه و همچنین دارایی‌‌‌هایی از قبیل خودروهای فرد موردنظر هستند؛ خانوارهای هموطنان براساس درآمد و دارایی‌‌‌های ذکرشده در طول چند سال رتبه‌‌‌بندی می‌شود و در آخر تعداد اعضای خانوار نیز مدنظر قرار می‌گیرد. ما برای دهک‌‌‌بندی دو نکته مهم را لحاظ می‌‌‌کنیم؛ یکی اینکه درآمد و دارایی خانوار در طول چند سال ملاک دهک‌‌‌بندی قرار می‌گیرد تا برآورد وضعیت اقتصادی خانوار دقیق باشد. یعنی کسی که به ‌‌‌هر دلیل طی یک مدت کوتاه گردش حساب بالایی داشته است نباید در دهک بالای درآمدی قرار گیرد و در نظر گرفتن گردش حساب‌‌‌های این فرد طی چند سال باعث پایین آمدن میانگین گردش حساب و قرار گرفتن وی در دهک‌‌‌های پایین‌‌‌تر خواهد شد.

این‌‌‌گونه نیست که اگر به ‌‌‌عنوان مثال یک کشاورز، در یک ماه از سال، درآمد و گردش حسابی داشته باشد، به ‌‌‌خاطر یک ماه گردش مالی یارانه‌‌‌اش حذف شود یا دهک‌‌‌بندی وی تغییر کند؛ چرا که گردش مالی یا درآمدها در طول چند سال مورد بررسی قرار می‌گیرد. دیگر اینکه تعداد اعضای خانوار نیز بر دهک‌‌‌بندی اثرگذار است؛ به‌‌‌عبارتی در حالتی که درآمد و دارایی دو خانوار با همدیگر برابر باشد، خانوار با جمعیت کمتر در دهک بالاتری نسبت به خانوار پرجمعیت قرار می‌گیرد. همچنین به‌‌‌دلیل ناقص بودن اطلاعات املاک، اطلاعات ملکی افراد در طرح اخیر معیار دهک‌‌‌بندی درآمدی قرار نگرفته است.» معاون وزارت رفاه در پاسخ به این سوال که بیشترین اعتراض‌ها به دهک‌بندی‌ها مربوط به چه مواردی است، افزود: «بررسی کارشناسان ما از طریق رصد سامانه‌‌‌های وزارتخانه و پاسخگویی حضوری به مردم، نشان می‌دهد که بیشترین اعتراض به دهک‌‌‌بندی درآمدی مربوط به ساختار خانوار افراد است؛ پیش از افزایش مبلغ یارانه، پایین بودن مبلغ ۴۵هزارتومانی و عدم‌تاثیر این مبلغ در پوشش قدرت خرید خانوار، باعث عدم‌تفکیک یارانه فرزندان پس از ازدواج شده بود. افراد زیادی نیز عدم‌امکان قانونی برای تفکیک اعضای مجرد خانوار را که خود صاحب شغل و درآمد مستقل هستند به‌‌‌ عنوان عامل قرار گرفتن خانوار خود در دهک دهم درآمدی ذکر کرده‌اند و تقاضای تفکیک این اعضای مجرد از ساختار خانوار خود را داشتند. همچنین استفاده اشخاص دیگر از حساب فرد یا واریز مبالغ متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر به حساب فرد که باعث افزایش گردش حساب فرد و به‌‌‌تبع آن قرار گرفتن خانوار در دهک دهم درآمدی شده است، از دلایل دیگر ابهامات مردم در خصوص دهک‌‌‌بندی درآمدی مربوط به خانوار خود است.»

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  4