علت آشفتگی های اخیر بازارهای مالی چیست؟

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها و تصمیمات سیاسی است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

بازار سهام

شروع سرخ بورس

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، بازار سهام در ساعات آغازین معاملات روز شنبه مثبت ظاهر شد اما طولی نکشید که تغییر جهت داد و بر مدار نزول قرار گرفت. ضمن آنکه با وجود ورود سرمایه حقیقی در شروع دادوستدها به گردونه معاملات سهام، همزمان با تغییر مسیر شاخص‌‌ها خروج پول از بازار قوت گرفت. به‌طوری که شاخص کل  روز گذشته با افت ۷۱/ ۰درصد تا سطح یک میلیون و ۵۵۳ هزار واحد عقب‌‌نشینی کرد. شاخص هموزن نیز همسو با بزرگان سرخپوش شد و کاهش ۹۷/ ۰درصدی را به همراه داشت. همان‌طورکه اشاره شد حقیقی‌‌های بازار نتوانستند در روز یاد شده خالص خریدی مثبت را به ثبت برسانند. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) همچنان در سطوح پایین‌‌تری نسبت به هفته‌های گذشته قرار داشته و به رقم ۳۶۰۵ میلیارد تومان کاهش یافته است. برخی معتقدند با تزریق پول فروردین و اردیبهشت به صندوق تثبیت توسط صندوق توسعه ملی انتظار می‌رود در بلندمدت اعتماد سهامداران نسبت به این بازار بیشتر شود.

 

بازار سکه

مسیر دلاری سکه

بازار طلا و سکه در نخستین روز معاملاتی هفته کار خود را صعودی آغاز کرد؛ به‌طوری که همزمان با رشد مجدد نرخ دلار در بازار آزاد در پی هیجانات ایجاد شده از اخبار مرتبط با بی‌‌حرکت ماندن روند مذاکرات، سکه امامی نیز رشد قیمت را شاهد بود. بر این اساس روز شنبه فلز گرانبهای داخلی به قیمت 14 میلیون و 650 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این لازم به ذکر است فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری این سکه مجددا به بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. این به آن معناست که انتظارات صعودی در بازار سکه همچنان در سطوح بالایی قرار دارد. از نظر کارشناسان بازار، احتمال وقوع نوسان غیرمنطقی با توجه به حباب موجود در بازار سکه، زیاد شده است. در ضمن گفته می‌شود نرخ ارز مسیر اصلی قیمت‌‌گذاری روی سکه را تعیین می‌کند و با توجه به شرایط موجود در بازار ارز، سرعت تغییرات قیمت سکه در مسیر دلار قرار دارد.

 

 

بازار طلای جهانی

دومین هفته مثبت متوالی طلا

طلای جهانی هفته گذشته در اثر افت و خیزهای شاخص دلار و افزایش تمایلات نزولی آن، نوسانات صعودی را تجربه کرد. این فلز گرانبها پس از ثبت چهار هفته کاهش متوالی، حال دو هفته است که رشد قابل توجهی را شاهد بوده و توانسته مقداری از افت‌‌های گذشته را جبران کند. بر این اساس با تقویت بیشتر طلا در روزهای پایانی هفته اخیر، بهای این فلز در مسیر دومین افزایش هفتگی متوالی قرار گرفت. علاوه بر این لازم به ذکر است که طلا در هفته‌‌ای که گذشت تحت تاثیر تعدیل انتظارات بازار از سیاست‌های پولی فدرال رزرو برای سال آینده و مهم‌تر از همه ضعیف‌تر شدن شاخص دلار قرار گرفته است. بر این اساس طلای جهانی با عملکرد هفتگی مثبت 52/ 0 درصدی کار خود را در سطح 1854 دلار در هر اونس به پایان رساند. تحلیلگران معتقدند با توجه به شرایط موجود بازار هفته جاری نیز پرنوسان باشد.

 

بازار اوراق مسکن

انتظارات تورمی بر مسکن

روز شنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرند، عمدتا رشد قیمت را شاهد بودند و تنها تعداد کمی از آنها سرخ‌‌پوش شدند. بر این اساس با سنگین شدن ترازو در سمت خریداران روز شنبه تسه 9912 نیز بر مدار صعود قرار گرفت. به‌طوری که اوراق یاد‌شده توانست با 65/ 0 درصد افزایش معادل 760 تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 117 هزار و 568 تومان خاتمه دهد. برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند  مادامی که تورم وجود دارد فاصله بین قدرت مالی خریداران و قیمت مسکن افزایش می‌‌یابد. این مساله می‌تواند به کاهش بازدهی سرمایه در بخش ساخت‌و‌ساز منجر شود و این بخش را نیز دچار رکود کند. لذا گفته می‌شود که با نزدیک شدن به فصل جابه‌‌جایی و نوسانات اقتصادی، بازار مسکن مقداری با انتظار تورمی مواجه است.

 

 

بازار نفت

محرک مثبت تابستانی نفت

شاخص‌‌های نفتی طی معاملات هفته گذشته در بحبوحه تمرکز سرمایه‌‌گذاران بر نشانه‌های کاهش عرضه جهانی نفت از ممنوعیت‌‌های صادرات نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا به بالاترین رقم در دو ماه گذشته رسید. به‌طوری که نفت خام برنت جایگاه خود را از 113 دلار به بالای 119 دلار در هر بشکه رساند. بر این اساس عملکرد هفتگی این نفت 77/ 5 درصد مثبت بوده است. علاوه بر این نفت وست تگزاس اینترمدییت با رشد نزدیک به 5 دلار کار خود را در سطح 115 دلار و 7 سنت به پایان رساند. نفت WTI نیز توانست عملکرد مثبت 28/ 4 درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. به عقیده کارشناسان با نزدیک شدن به فصل مسافرت‌‌های تابستانی روند نسبتا افزایشی برای نفت انتظار می‌‌رود. در ضمن ائتلاف اوپک پلاس قصد دارد در اجلاس دوم ژوئن، ادامه روند تدریجی افزایش تولید را طبق قرارداد قبلی تصویب کند و تولید خود در ماه ژوئیه را تنها 432 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

منبع: دنیای اقتصاد

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  21  =  26