چگونه فناوری بلاک چین معاملات تجاری بین المللی را متحول می کند؟

اختصاصی بانکداری الکترونیک؛

کشورهای آمریکای لاتین و دریای کارائیب (LAC) فرصتی باورنکردنی در دسترس خود دارند و با استفاده از فناوری بلاک چین، می توانند تجارت را در منطقه و با سایر نقاط جهان افزایش دهند و به تقویت بهبود اقتصادی کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بخش ادغام و تجارت IDB و موسسه آن برای ادغام آمریکای لاتین و کارائیب (INTAL) گزارشی را با عنوان « فناوری بلاک چین و تجارت بین ‌المللی: فناوری‌ های جدید برای ورود بین ‌المللی در مقیاس بزرگتر و بهتر برای آمریکای لاتین» منتشر کردند.

این نشریه مزایا و چالش‌ های بلاک چین را از دیدگاه‌ های مختلف تحلیل می ‌کند و کاربرد آن را در مراحل مختلف تجارت بین ‌الملل بررسی می ‌کند.

در ساسر شش فصل این گزارش، متخصصان جنبه‌ های مختلف تجارت خارجی و فرصت‌ هایی را که بلاک چین در جریان ‌های برون مرزی کالاها و چالش ‌هایی که ایجاد می ‌کند، با تمرکز ویژه بر تجارت در LAC، معرفی کرده و مورد بحث قرار می دهند.

تجارت خارجی چگونه از بلاک چین سود می برد؟

بلاک چین با ارائه اطلاعات آنی درباره تراکنش‌ های میان طرف‌ های مختلف، اعم از شرکت‌ ها، شبکه‌ های تامین ‌کننده، استخرهای سرمایه ‌گذاری یا یک زنجیره تامین بین ‌المللی، داده‌ ها را در قالب دیجیتالی ایمن ثبت می‌ کند.

بلاک چین یک سابقه را برای همه طرفین فراهم می کند که امن، رمزگذاری شده، شفاف، با دسترسی آسان و غیر قابل دستکاری است.

اگرچه بلاک چین در زمان راه اندازی ارز دیجیتال بیت کوین در سیستم مالی ظهور کرد، اما امروزه در طیف گسترده ای از فعالیت ها، از جمله فعالیت هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با تجارت خارجی مرتبط هستند، استفاده می شود.

زنجیره ارزش طولانی مرتبط با تجارت بین ‌الملل شامل حوزه ‌های وسیع و پیچیده ‌ای مانند لجستیک، حمل ‌و نقل، اداره گمرک، تامین مالی و رویه ‌های اداری بین شرکت‌ ها می ‌شود که همگی می ‌توانند با استفاده از این فناوری تسهیل و ساده سازی شوند.

بلاک چین فرآیندها را بهینه می‌ کند، کالاها را قابل ردیابی می ‌کند، امنیت پرداخت‌ ها و تامین مالی را تضمین می ‌کند، تایید کیفیت دیجیتال و گواهی ‌های مبدا را تسهیل می ‌کند، امکان اشتراک ‌گذاری آنی اطلاعات در مراحل مختلف معاملات تجاری را فراهم می ‌کند و به بهبود نحوه عملکرد خدمات عمومی و خصوصی مرتبط کمک می ‌کند و مزایای بسیار دیگری.

بلاک چین با ساده سازی تجارت برون مرزی، کمک به بهبود فضای رقابتی و کاهش هزینه های مبادلات، راه حل هایی را برای عملیات تجاری ارائه می دهد.

اگرچه بلاک چین چندین سال است که در تجارت خارجی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، اما اهمیت آن از زمان شروع بحران همه گیری کووید-19 افزایش یافته است و انتظار می ‌رود که نقش برجسته ‌تری در جهان پس از همه‌ گیری ایفا کند.

یک مثال عینی از نحوه استفاده از بلاک چین در حال حاضر خرده ‌فروشی فرانسوی Auchan است که یک سیستم بین‌ المللی ردیابی مواد غذایی را با استفاده از بلاک چین در سراسر زنجیره تامین خود پیاده ‌سازی کرده است.

پس از اجرای آزمایشی این راه حل در ویتنام، از این فناوری برای ردیابی کالاها و خدمات با مبدا فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و سنگال با همکاری Te-Food استفاده شده است. این سیستم ردیابی محصولات مختلف از مزرعه تا خانه و ثبت داده های کیفیت غذا (و اطلاعات لجستیکی مرتبط) را از طریق کدهای QR امکان پذیر می کند.

شش مزیت بلاک چین

در این نشریه، نویسندگان چندین راه مهم را ارائه می کنند که مبادلات تجاری می توانند از این فناوری جدید بهره مند شوند. از بلاک چین می توان برای موارد زیر استفاده کرد:

تسهیل ردیابی کالاهای معامله شده، که به کاهش هزینه های لجستیک و حفاظت از عملیات از ابتدا تا انتها کمک می کند.

کمک به دیجیتالی کردن کل فرآیند قوانین مبدا در هر مرحله، که کلید تسهیل دریافتت مجوزها و ترخیص کالا از گمرک است.

به چالش های مبادله داده های برون مرزی بین سازمان ها یا مقامات دولتی و شرکت های خصوصی رسیدگی می کند.

مدرن کردن پنجره واحد برای تجارت خارجی (VUCE ها) برای ساده کردن عملیات و کاهش هزینه های تراکنش با افزایش قابلیت همکاری بین بازیگران و تسهیل دسترسی به اطلاعات برای همه طرف های درگیر

پرداخت ها را سریعتر و ارزان تر از آنچه در حال حاضر از طریق شبکه SWIFT امکان پذیر است، انتقال می دهد. علاوه بر کاهش زمان تراکنش، کمیسیون بلاک چین کمتر و بدون حداکثر محدودیت است که به ویژه برای SME های (شرکت های کوچک و متوسط) صادرکننده سودمند است.

زمان لازم برای صدور اعتبار اسنادی 7 تا 10 روزه به چهار ساعت کاهش می دهد.

بلاک چین و چالش های پیش روی دولت ها

برای تحقق بخشیدن به این مزایا، دولت ‌های کشورهای LAC باید با چالش ‌هایی که پیاده ‌سازی بلاک چین به همراه دارد، مقابله کنند.

این چالش ها به سه گروه تقسیم می شوند. اولین مورد به مسائل فنی مربوط می شود که شامل مشکلات مرتبط با توسعه زیرساخت های فناوری می شود.

دومی مربوط به امور اداری و حکمرانی، از جمله نیاز به استانداردهای باز و ایجاد بخش های مرتبط و ائتلاف های تجاری در کشورهای مختلف LAC به جهت توسعه قابلیت همکاری و صرفه جویی در مقیاس است.

موضوع سوم پیاده سازی در مقیاس بزرگ است که شامل کیفیت داده ها، مشارکت همه بازیگران درگیر در معامله، توسعه سیستم های فراگیر و رابط های امن با سیستم های قدیمی است.

IDB از طریق بخش ادغام و تجارت خود، برنامه ‌های پشتیبانی فنی و مالی مختلفی را برای کشورهای LAC فراهم می ‌کند تا به گسترش فناوری بلاک چین و استفاده از آن در تجارت بین‌ الملل کمک کند و از درس‌ های آموخته شده از توسعه و اجرای طرح CADENA استفاده کند.

این یک فرصت جدید بزرگ برای تجارت بین ‌المللی است، فرصتی که به تفصیل در «بلاک چین و تجارت بین‌المللی: فناوری‌های جدید برای ورود بین ‌المللی در مقیاس بزرگتر و بهتر برای آمریکای لاتین» توضیح داده شده است. LAC نمی تواند در مورد افزایش کمیت و کیفیت جریان تجاری بین کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان در حاشیه بماند.

مترجم: مسعود اسکندری

منبع: https://blogs.iadb.org/integration-trade/en/blockchain-technology-a-new-opportunity-for-international-trade/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7