گوگل در تسخیر خودرو دوستان اردیبهشتی

بررسی کلمات و عبارات بیشتر سرچ شده در گوگل نشان می‌دهد سامانه یکپارچه فروش خودرو در صدر جستجوی ایرانی‌ها طی اردیبهشت ماه بوده است. طی چند سال اخیر، عرضه اندک خودرو از سوی خودروسازان و تفاوت قیمت کارخانه با بازار باعث شده تا بر عطش مردم جهت ماشین‌دار شدن یا کسب سود افزوده شود. روز معلم، عید فطر و یارانه نیز از دیگر موضوعاتی هستند که ایرانی‌ها با جستجوی آن‌ها در گوگل، به دنبال مطالبی درباره این موارد بوده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ، سرویس گوگل ترندز میزان جستجوی کلمات و عبارات مختلف در گوگل را گزارش می‌کند. این سرویس پرجستجوها را به دو حالت نمایش می‌دهد؛ «موضوعات و کلماتی که روند رو به رشد طی بازه زمانی مشخص شده داشته‌اند» و «عباراتی که مجموع تعداد جستجوهایشان در بازه زمانی خاص بالا بوده است».

 

از همین رو ما نیز عبارات پر سرچ گوگل در اردیبهشت 1401 را در دو دسته «رو به رشد» و «پرجستجوترین‌‎ها» بیان می‌کنیم.

 

لازم به یادآوری است که آمارهای گوگل ترندز احتمالا براساس آی پی کاربران است و کوکی‌ها تاثیری در شناسایی منطقه افراد ندارند؛ از همین رو عباراتی که ایرانی‌ها با VPN در گوگل جستجو می‌کنند، جزو این آمار اعلامی قرار نمی‌گیرد.

 

کلمات پر سرچ گوگل در اردیبهشت 1401

 

از تکراری بودن برخی کلمات در این فهرست تعجب نکنید. پرجستجوترین‌ها معمولا تک کلمه‌هایی هستند که با سایر عبارات ترکیب شده اما چون بارها در موتور جستجو گوگل تکرار شده‌اند، در این فهرست به تنهایی نمایش داده می‌شوند. به طور مثال تک عبارت «آهنگ» پر سرچ ترین کلمه طی اردیبهشت 1401 بوده است که به علت جستجو آهنگ‌های جدید «خسته‌ام» از «بهنام بانی»، متنی از آهنگ «دست بکش رو سرم» از «مجید رضوی»، آهنگ لری «بسم الله چویلی» و… جزو پرسرچ‌ها قرار گرفته است.

 

آهنگ، فیلم، عکس، بازی، ایران خودرو، دیوار، ماشین، کارتون،طلا و واتساپ، 10 کلمه‌ای هستند که طی ماه گذشته، بیش از سایر کلمات در گوگل جستجو شده‌اند.

 

سرچ گوگل فروردین 1401

عبارت‌هایی که جستجویشان در اردیبهشت رشد داشته است

اما اگر کلی‌گویی جستجوهای گوگل را کنار بگذاریم، بخش «رشد در جستجو» اطلاعات بهتری را برای مقایسه رفتار کاربران ایرانی در اختیارمان قرار می‌دهد.

 

سامانه یکپارچه خودرو: براساس اعلام گوگل ترندز، پرتکرارترین عبارتی بوده است که کاربران ایرانی طی ماه گذشته آن را در گوگل جستجو کرده‌اند. «سامانه یکپارچه تخصیص خودرو» و آدرس اینترنتی سامانه از دیگر عبارات مرتبط بوده‌اند.

 

اواخر اردیبهشت ماه بود که پس از اصرارهای وزارت صمت، سامانه فروش یکپارچه خودرو راه‌اندازی شد و خودروسازان بخش خصوصی و دولتی موظف شدند تا محصولات خود را از طریق این سامانه راهی بازار کنند. این سامانه در روزهای ابتدایی راه‌اندازی آن به علت هجوم کاربران، بارها با اختلال رو به رو شده و از دسترس خارج شد.

 

سامانه یکپارچه خودرو سرچ گوگل

 

چند سالی است که ایرانی‌ها برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، برای خرید خودرو بایستی صف کشیده و در قرعه‌کشی ثبت نام کنند. اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه نیز باعث شده تا بسیاری افراد به فکر سوداگری افتاده و بر تعداد صف‌نشینان افزوده‌اند.

 

روز معلم: 12 اردیبهشت ماه و سالروز شهادت آیت‌الله مطهری به عنوان روز معلم نام‌گذاری شده است. مردم نیز همچون سایر مناسبت‌ها، با جستجو این عبارت و ترکیب آن با سایر کلمات دیگر به دنبال متن، عکس، شعر و مواردی از این قبیل جهت تبریک روز معلم بوده‌اند. روز معلمی که البته امسال، متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بوده و مدتی است شاهد اعتراض فعالین این قشر به شرایط پیش آمده هستیم.

 

رضا رویگری: بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون است. او نزدیک به یک دهه است که هر سال با سریال مختارنامه، میهمان مردم در یکی از شبکه‌های تلویزیون می‌شود. انتشار ویدئویی از رویگری که در خانه‌ سالمندان رها شده با واکنش مردم و چهره‌های مختلف همراه شد.

 

رضا رویگری مختارنامه

 

کاربران نیز با جستجوی موضوعاتی مرتبط با او مثل همسر، فرزند و… سعی در کسب اطلاعات بیشتر درباره این چهره داشتند.

 

یارانه: جراحی اقتصادی دولت که تا حدودی ناگهانی نیز بود، اثرات منفی بسیاری در افکار عمومی داشته است. دولت به تازگی تصمیم گرفته تا استفاده از کالابرگ را بار دیگر اما این بار به صورت الکترونیکی در کشور به جریان بیندازد. با توجه به آزادسازی قیمت برخی از کالاهای سبد خانوار مثل روغن، مرغ و تخم مرغ و افزایش قیمت آرد آزاد، با اعلام رئیس جمهور یارانه چند برابری به دهک‌های مختلف تعلق گرفت.

 

این افزایش یارانه و عدم اختصاص به برخی باعث شد تا افراد با جستجو در گوگل، درباره میزان و زمان استفاده از آن جستجو کنند. عده‌ای نیز به دنبال راهی جهت اعتراض به قطع یارانه‌شان بودند از همین رو «یارانه معیشتی» و ثبت نام از پر سرچ های گوگل در اردیبهشت ماه بود.

 

عید فطر: اولین روز شوال، عید فطر مسلمانان جهان است که در تقویم رسمی ایران به مدت 2 روز تعطیل است. اما امسال این روز با واکنش‌های توییتری بسیاری همراه شد چرا که هلال اول ماه شوال براساس آنچه که در تقویم پیش‌بینی شده رویت نشد و دو روز تعطیلی رسمی جا به جا شد. همین امر باعث نارضایتی و انتقادات بسیاری از شاغلین و مدیران کسب‌وکارها شد. اما ایرانی‌ها در گوگل به دنبال یافتن کلیپ، متن و عکس برای تبریک این روز بودند.

 

عید فطر

 

نادر طالب‌زاده: از چهره‌های رسانه‌ای اصولگرا بود که علاوه بر فیلمسازی، مجری‌گری در تلویزیون و تهیه‌کنندگی، سمت‌های دیگری نیز بر عهده داشت. او 9 اردیبهشت ماه امسال درگذشت و خبر فوت و خاکسپاری او پوشش رسانه‌ای زیادی بالاخص در صدا و سیما داشت. شهرداری تهران نیز بنرهایی از او در شهر به نمایش گذاشت.

 

همین امر سبب شد تا نام طالب زاده بارها در گوگل جستجو شده و افراد به دنبال عکس، بیوگرافی و علت مرگ وی باشند.

 

سلام فرمانده: اگرچه پخش نماهنگ سلام فرمانده به ماه‌های گذشته باز می‌گردد، اما با بازگشایی مدارس و بهبود شرایط کرونایی این شعر و آهنگ بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. مخاطب سلام فرمانده، نوجوانان هستند و طی یک هفته گذشته اجتماعاتی در مشهد، تهران و سایر شهرها برای بازخوانی این سرود برگزار شده یا خواهد شد.

 

ضمن خدمت فرهنگیان: سامانه جامع ضمن خدمت فرهنگیان (ltms) خدمات مختلفی را در زمینه یادگیری و آموزش فرهنگیان ارائه می‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به سخت بودن آدرس اینترتی این سامانه، فرهنگیان جستجوی این سامانه در گوگل را به تایپ آدرس اینترنتی ترجیح می‌دهند، از همین رو در بخش پر سرچ گوگل اردیبهشت ماه هم قرار گرفته است.

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  +    =  62