پایان فشار کمرشکن نرخ منفی بهره بانکی در اروپا

تا انتهای سه ماهه سوم سال جاری میلادی رخ می دهد؛

کریستین لاگارد رئیس بانک‌مرکزی اروپا در سایت این بانک نوشت: براساس دورنمای موجود ما باید تا پایان سومین سه‌ماهه سال از دوران نرخ منفی بهره بانکی خارج شویم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، براساس اعلام «کریستین لاگارد» رئیس بانک‌مرکزی اروپا به منظور مبارزه با تورم تا انتهای سه ماهه سوم سال میلادی جاری دوران نرخ منفی بهره‌ بانکی در بانک مرکزی اروپا باید به پایان برسد.

این سیاست در بسیاری از کشورهای اروپایی و به ویژه آلمان منجر به عادی‌سازی سیاستهای پولی خواهدشد. بنابراین با اعلام مهلت مشخص برای پایان دادن به دوران نرخ منفی بهره‌بانکی این امر قطعی شده‌است.

روز دوشنبه۲۳مه(۲خرداد) بانک‌مرکزی اروپا اعلام کرد نرخ سپرده خود را تا پایان سپتامبر(شهریور) تا رسیدن به حد صفر افزایش و درصورت نیاز روند افزایش نرخ سپرده ادامه خواهد‌یافت.

نرخ کنونی سپرده در بانک‌مرکزی اروپا منفی نیم‌درصد است. نرخی که براساس آن بانک‌هایی که تمایل دارند نقدینگی خود را در این بانک نگهداری کنند باید هزینه آن را بپردازند.

چرخش سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا در مقابله با تورم

او اندکی پس از پایان خرید خالص دارایی‌ها بانک‌مرکزی اروپا نیز اعلام کرد در ماه جولای(تیر) درمورد افزایش‌های بعدی تصمیم‌گیری خواهد شد.

این تصمیمات حکایت از چرخش آشکار سیاستهای پولی بانک مرکزی در مقابله با تورم دارد.

در اواخر سال گذشته میلادی «کریستین لاگارد» رئیس بانک‌مرکزی اروپا اعلام کرده بود احتمال افزایش نرخ بهره بانک‌مرکزی اروپا درسال ۲۰۲۲(۱۴۰۱) بسیارکم است.

نرخ منفی سپرده‌های بانکی از سال ۲۰۱۴(۱۳۹۳) در بانک مرکزی اروپا برقرار است.

در آن زمان این بانک با نرخ تورم پائین مواجه بود. طی ماه‌های اخیر قیمت‌ها به طور کلی و به ویژه قیمت سوخت روندی به شدت صعودی داشتند. همچنین حمله روسیه به اوکراین مزید بر علت شد.

شاخص قیمت مصرف کننده در ماه آوریل(فروردین) با افزایش۴/۷ درصدی به بالاترین حد خود در یک‌سال رسید.

عادی سازی نرخ بهره به سمت نرخ خنثی

این درحالیست که بدون در نظر گرفتن مواد غذایی و انرژی؛ نرخ تورم مقرر شده ۲ درصدی به وسیله بانک مرکزی اروپا بسیار بالاتراز آن رفت.

«کریستین لاگارد» در این خصوص می‌افزاید: «در صورتی که ملاحظه کنیم نرخ ۲درصدی تورم در میان مدت تثبیت شود سیاست عادی سازی نرخ بهره به سمت نرخ خنثی ادامه می‌یابد. در عین حال اگر اقتصاد اروپا گرم شود امکان بالاتر رفتن از نرخ خنثی در بهره نیز وجود دارد.»

او بر این موضوع تأکید دارد که به دلیل سیاست های ضدکووید دولت‌چین و جنگ اوکراین میزان عرضه کاملا نامشخص است و برهمین اساس ریتم و شدت افزایش نرخ‌ها را نمی‌توانند به خوبی تعیین کنند.

او اعلام کرد: «به این دلایل سرعت تأثیر این سیاستها بر کاهش روند صعودی قیمتها کاملا نامحسوس است. این موارد همچنین بر تحولات ظرفیتهای مازاد ما مؤثرند. از سوی دیگر انتظارات تورمی ناشی از این شرایط نیز بر میزان تورم هدفگذاری شده ما بسیار مؤثر است.»

این در حالیست که «جوآشیم ناگِل» رئیس «بوندس بانک» آلمان نیز در اواخرا هفته گذشته همانند «کریستین لاگارد» خواستار افزایش نرخ سپرده‌های بانکی به منظور مقابله با افزایش قیمت‌ها شده بود.

او در این خصوص در پایان اجلاس گروه هفت در آلمان گفت: «وقتی شما با نرخ تورم ۷ درصدی مواجه می‌شوید چاره‌ای جز افزایش نرخ بهره بانکی ندارید. قطعا نرخ‌های منفی بهره متعلق به گذشته هستند.»

در اجلاس گروه هفت در آلمان، وزرای اقتصاد و رؤسای بانک‌های‌مرکزی هفت قدرت اقتصادی جهان شامل آمریکا، ژاپن، کانادا، فرانسه، ایتالیا، انگلیس و آلمان مبارزه با تورم را اولویت نخست خود اعلام کردند.

سیاست جدید پولی بانک‌مرکزی اروپا منجر به استقبال خوب یورو از آن در دوشنبه ۲۳مه(۲خرداد) شد و ارزش یورو درمقابل دلار افزایش مطلوبی داشت. ساعت ۱۱ و ۳۵ دقیقه این روز هر یورو با رشد۰۲/۱ درصدی به ۱،۰۶۸۲ دلار رسید.

اوجی که در یکماه گذشته سابقه نداشته است. سپس به ۱،۰۶۷۱ رسید. یورو چند ماهی است که در اثر تشدید فشارهای سیاست انقباضی پولی در آمریکا که منجر به تقویت دلار شده در تنگنای شدید قرار گرفته است.

منبع: روزنامه تریبیون

عصر اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  76  =  81