آینده فضای ابری در صنعت بانکداری/ موانع و مزایا

22درصد از مدیران بانک ها معتقدند در حوزه سرمایه گذاری ابری سرعت کافی را ندارند

یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از بانک‌های خرده‌فروش و تجاری، به طور جدی تمایل دارند تعداد اپلیکیشن‌ها و داده‌های موجود در فضای ابری را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرکت مشاوره دیجیتال آمریکایی، «Publicis Sapient» اخیرا گزارشی با همکاری «Google Cloud» تحت عنوان “آینده فضای ابری در بانکداری” را منتشر کرد.

در این گزارش، از متخصصان ارشد بانکداری در سراسر آسیا و اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آمریکای شمالی نظرسنجی صورت گرفت، و نتایجی کلیدی درباره میزان پیشرفت بانک‌ها در اتخاذ فضای ابری به دست آمد.

این نظرسنجی نشان داد که تنها 28 درصد از بانک‌های بزرگ توانستند بیش از 30 درصد از اپلیکیشن‌های خود را وارد فضای ابری کنند.

این گزارش بانک‌ها را به سه دسته تقسیم کرده و پیشرفت را در هر کدام ارزیابی می‌کند:

پیشگامان فضای ابری (28 درصد) که بیش از 30 درصد از اپلیکیشن‌های خود را به فضای ابری انتقال دادند.

دنباله‌روهای فضای ابری (45 درصد) بین 11 تا 30 درصد از اپلیکیشن‌های خود را به فضای ابری انتقال دادند.

محافظه‌کاران فضای ابری (27 درصد) حداکثر 10 درصد از اپلیکیشن‌های خود را به فضای ابری انتقال دادند.

ژان ویلم وگمانز، مدیر بخش عملیاتی فضای ابری شرکت «Publicis Sapient»، می‌گوید: ما خیلی هیجان‌زده بودیم که در تحقیق درباره وضعیت پیشرفت بانک‌ها در دوره گذار به فضای ابری با «Google Cloud» همکاری می‌کردیم.

در واقع، «Google Cloud» بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات ابری به بانک‌ها در جهان محسوب می‌شود.

ورود به فضای ابری تنها روش قدرتمندی است که بانک‌ها از آن طریق می‌توانند تجربه مشتری را ارتقا بخشند و به طور همزمان کارایی عملیاتی را افزایش دهند. ما متوجه شدیم که بانک‌ها با جدیت قصد دارند وارد فضای ابری شوند و البته بانک‌های موفق در این پروژه به خوبی پیشرفت کرده‌اند.

با این حال، ما همچنین به این نکته پی بردیم که شکاف بین تمایل به اتخاذ راه‌حل‌های ابری و اجرای آن، مساله و موضوع قابل توجهی در صنعت بانکداری است.

با وجود فقدان پیشرفت در برخی زمینه‌ها، 68 درصد از بانک‌ها معتقدند که در نوآوری از رقبا جلوتر هستند. این نشان‌دهنده سطحی از رضایت است. شایان ذکر است، 44 درصد هدفگذاری کرده‌اند که اکثر یا همه اپلیکیشن‌های مبتنی بر فضای ابری را در عرض سه سال در معرض دید مشتریان قرار دهند، که این خود تلاشی برای کسب مزیت رقابتی است.

جورجینا بولکلی، مدیر راه‌حل‌های خدمات مالی اروپا، خاورمیانه و آفریقا در شرکت «Google Cloud» گفت: این گزارش هدف جدی بانک‌ها برای اتخاذ راه‌حل‌های ابری در راستای برآورده کردن انتظارات مشتریان و حفظ فضای رقابتی را نشان می‌دهد. ما خوشحالیم که با شرکای خود، مانند «Publicis Sapient»، کار می‌کنیم تا مزایای فضای ابری برای بانک‌های واقع در تمام مناطق ذکرشده را نشان دهیم.

سطح تمایل بانک‌ها

یافته‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از بانک‌های خرده‌فروش و تجاری، به طور جدی تمایل دارند تعداد اپلیکیشن‌ها و داده‌های موجود در فضای ابری را افزایش دهند. سطح تمایل بانک‌ها برای اتخاذ فضای ابری در مقایسه با سرعت پذیرش آنها در سال‌های اخیر شتاب بیشتری داشته است.

این تحقیق با بررسی وضعیت بانک‌ها نشان داد که بیش از دو سوم آنها قصد دارند حداقل 30 درصد از اپلیکیشن‌ها و داده‌های خود را در مدت سه سال در فضای ابری قرار دهند (این رقم نزدیک به سه برابر تعداد بانک‌هایی است که توانستند در این امر گام‌های عملی بردارند و وارد فضای ابری شوند).

با این حال، بانک‌های آمریکای شمالی کمترین سطح تمایل را در پذیرش فضای ابری دارند، به طوری که تنها 29 درصد از بانک‌های این منطقه قصد دارند ظرف سه سال اپلیکیشن‌های مورد استفاده مشتریان خود را وارد فضای ابری کنند.

موانع پیش روی پذیرش فضای ابری

موانع اصلی پذیرش فضای ابری در میان شرکت‌کنندگان در این تحقیق به شرح زیر بود:

نگرانی‌های امنیتی ـ 42 درصد

فقدان مهارت‌های ابری ـ 36 درصد

نبود درک کافی از مزایای تجاری فضای ابری (بیشتر در میان مدیران غیراجرایی) ـ 31 درصد

شکاف میان هدفگذاری و اجرای فضای ابری در بانک‌ها

این گزارش شکاف میان هدفگذاری و اجرای فضای ابری در بانک‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. طبق این تحقیق، تنها 44 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که رهبران تجاری در بانک‌شان امکانات و فرصت‌های مربوط به کسب‌وکار حوزه فضای ابری را خوب درک می‌کنند، و تنها 34 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند هیات‌مدیره‌های غیر اجرایی به این درک رسیده‌اند.

این گزارش همچنین نشان داد که تعداد زیادی از بانک‌ها سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن‌های مدرن و مبتنی بر این فضا را در اولویت قرار نمی‌دهند، و این فرصت را در اختیار بازیگران جدید حوزه ابر یا بانک‌های کوچک‌تر با ذهنیت تحول دیجیتالی قرار می‌دهند تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورند.

علاوه بر این، 22 درصد از مدیران بانک‌ها با این موضوع به شدت موافق بودند که در راستای سرمایه‌گذاری ابری و پیاده‌سازی آن، سرعت کافی را ندارند.

گسترده سازی فضای ابری و درک مزایای آن

در واقع، 36 درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیق با این موضوع به شدت موافق بودند که بانک‌های آنها تا به امروز مزایای تجاری سرمایه‌گذاری‌های ابری خود به حداکثر نرسانده‌اند.

در این میان، 44 درصد مزیت اصلی پذیرش فضای ابر را در افزایش توانایی اتوماسیون فرآیندها عنوان کردند، و 40 درصد مزیت اصلی آن را در افزایش توانایی برای توسعه محصولات و خدمات جدید می‌دانستند.

تفاوت‌های منطقه‌ای

تنها 29 درصد از رهبران بانک‌های آمریکای شمالی ارتقای توانایی در به کارگیری تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها (هوش مصنوعی / یادگیری ماشین) را مزیت فضای ابری می‌دانستند.

این در حالی بود که 40 درصد از رهبران بانک‌های واقع در اروپا، خاورمیانه، و آفریقا و 58 درصد در آسیا و اقایانوسیه به مزایای فضای ابر در تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها پی برده بودند.

تنها 60 درصد از بانک‌های آمریکای شمالی برای افزایش سرمایه‌گذاری در فضای ابر طی سه سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این در حالی است که 82 درصد در آسیا و اقایانوسیه و 83 درصد در اروپا، خاورمیانه، و آفریقا در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: https://www.finextra.com/pressarticle/92680/banks-show-wide-gap-between-ambition-and-execution-in-cloud-adoption/markets

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

87  −    =  80