ضوابط اجرایی ارائه خدمات غیرحضوری پایه بانک ها و موسسات اعتباری منتشر شد+ فایل

ضوابط اجرایی دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه خدمات غیرحضوری پایه به ارباب رجوع دربانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بانک مرکزی ضوابط اجرایی ارائه خدمات غیرحضوری بانک‌ها را ابلاغ کرد.

براساس این ضوابط‌نامه، احراز هویت الکترونیک باید بر مبنای بیش از دو عامل از عوامل اثبات هویت صورت گیرد.

تمامی بانک‌ها با اجرای این ضوابط اجازه گشایش حساب به جز حساب قرض‌الحسنه جاری را به صورت آنلاین دارند.

ضوابط اجرایی خدمات غیرحضوری بانک‌ها مشتمل بر چهار فصل و ۴۲ ماده است.

براساس این ضوابط، ارائه خدمات غیرحضوری به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است و ارباب رجوع حقیقی و حقوقی می‌توانند با رعایت ملزومات اقدام به دریافت کامل خدمات غیرحضوری کنند.

ثبت احراز هویت افراد بر مبنای اطلاعات کارت شناسایی هوشمند و دریافت ویدئو از متقاضی است.

در زمان به‌کارگیری سازوکارهای پردازش هوشمند از طریق تصاویر ویدئویی، اگر سطح اطمینان ۹۹ درصدی فراهم نشد، موسسه اعتباری موظف است از عامل انسانی استفاده کند.

بانک مرکزی این اجازه را به موسسه اعتباری داده که یکی از عناصر اثبات هویت غیرحضوری متقاضی را از طریق اعتبارنامه‌های تایید هویت صادرشده توسط اپراتورهای مجاز تلفن همراه مانند اعتبارسنجی مالکیت و دراختیار داشتن سیم کارت، اعتبارسنجی کند.

براساس ماده ۳۱ این ضوا‌بط‌نامه موسسه اعتباری موظف است علاوه بر اعتبارسنجی سالانه مالکیت سیم کارت و تلفن همراه معرفی شده توسط مشتری، از فعال بودن و در دسترس بودن آن از طریق روش‌هایی نظیر ارسال پیامک اطمینان حاصل کند.

نحوه ارائه غیرحضوری خدمات پایه

در مورد خدمات پایه بانک‌ها فقط امکان گشایش حساب و ارائه خدماتی که مستلزم عقد قرارداد هستند شامل این ضوابط می‌شود و سایر خدمات پایه به صورت غیرحضوری ممنوع است.

در مورد موسسات اعتباری افتتاح حساب‌های بانکی ریالی غیر از حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری مجاز است. همچنین موسسات اعتباری می‌توانند در اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع ابزارهای پرداخت، اجاره صندوق امانات، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه و اعطای تسهیلات با موضوعات غیرتجاری به اشخاص حقیقی در زمینه‌هایی مانند ساخت، تعمیر مسکن و خرید کالاهای ضروری مانند خودور و همچنین صدور ضمانت‌نامه برای اهداف غیرتجاری به صورت غیرحضوری سرویس دهند.

شرکت‌های لیزینگ نیز می‌توانند در اعطای تسهیلات با موضوعات غیرتجاری به اشخاص حقیقی به صورت غیرحضوری اقدام کنند.

موسسه اعتباری موظف است قابلیت دریافت یک نسخه از تصویر و عکس امضای نوشتاری مشتری را از طریق ابزار الکترونیکی او فراهم کند.

همچنین موسسه اعتباری باید پیش از ارائه این خدمات اعتبار شناسه شهاب مشتری را از سامانه نهاب استعلام کند.

همچنین در این ضوابط تاکید شده که این بخش‌نامه فقط مربوط به موسسات اعتباری و بانک‌هاست و شرکت‌های صرافی و صندوق‌های قرض‌الحسنه مجاز به ارائه غیرحضوری خدمات پایه به مشتریان خود نیستند.

بانک مرکزی در این ضوابط بارها در مواد مختلف تاکید کرده که موسسه اعتباری مکلف است امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات را فراهم کند و در واقع ایجاد امنیت را به خود بانک‌ها سپرده است.

در مجموع آن طور که از این ضوابط برمی‌آید، مراتب احراز هویت و این خدمات و امضای الکترونیک بانک‌ها شباهت بسیار زیادی به رویه خدمات غیرحضوری قوه قضائیه دارد و به نظر می‌رسد بانک مرکزی از الگوی سامانه ثنا برای اجرای خدمات غیرحضوری بانک ها استفاده کرده است.

نکته مهم این است که گرچه بانک مرکزی مجوز ارائه خدمات پایه غیرحضوری را به بانک‌ها و لیزینگ‌ها داده اما هنوز بسیاری از خدمات بانکی همچون خدمات ارائه دسته چک یا حساب قرض‌الحسنه جاری یا ارزی، امکان استفاده از خدمات غیرحضوری را نخواهند داشت.

فایل ضوابط ارائه خدمات پایه بانکی به صورت غیرحضوری

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

52  +    =  58