دلایل ایلان ماسک برای توقف در معامله با توییتر چیست؟

تردیدها در بزرگ ترین معامله عصر تکنولوژی

در حالی که خرید ۴۴میلیارد دلاری توییتر توسط ایلان ماسک یک هفته پیش به تیتر اصلی بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده بود، حالا به عقیده برخی تحلیلگران شانس نهایی شدن این معامله نصف شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ایلان ماسک در روزهای اخیر بحث وجود بات‌های اسپم را به مهم‌ترین موضوع معامله با توییتر تبدیل کرده است.

او معتقد است که تعداد بات‌ها یا اکانت‌های جعلی در این شبکه اجتماعی بسیار بیشتر از ۵ درصدی است که مدیران این شرکت اعلام می‌کنند.

توییتر در جواب ماسک را به نقض قرارداد عدم افشا بین این شرکت و این سرمایه‌گذار متهم کرده است.

طی روزهای اخیر چندین بار بین مدیرعامل توییتر و ایلان ماسک بحث‌هایی در این مورد در این شبکه اجتماعی مطرح شده که نشان‌دهنده نارضایتی دوطرف از هم است.

از سوی دیگر تحلیلگران بحث‌های دیگری را هم به عنوان عامل اصلی تردید ماسک در خرید توییتر بیان می‌کنند.

به نظر می‌رسد افت بازار ارزهای دیجیتال در طی دو هفته اخیر بخش قابل توجهی از برنامه ماسک برای خرید این پلتفرم را به هم زده است.

دریافت وام بر اساس ارزش شرکت تسلا که سال گذشته میزان سودش از بازار بیت‌کوین بیش از میزان سود فروش خودروهایش بوده حالا و در عصر «یخبندان کریپتو» دست ایلان ماسک را برای حرکت در این معامله بسته است.

سهام شرکت تسلا به دنبال اعلام تردید در انجام معامله خرید توییتر تا ۵ درصد رشد کرد که نشان می‌دهد تا چه حد ارزش این شرکت خودروسازی به معامله این پلتفرم وابسته است.

حساسیت توییتر به رفتار ایلان ماسک

کنار کشیدن ماسک از این معامله به نفع سهامداران توییتر هم نیست. به محض اعلام تردید ایلان ماسک در خرید این پلتفرم و مشخص شدن تعداد واقعی اکانت‌های فیک سهام این شرکت ۳ درصد افت کرد.

برخی معتقدند که مانورهای توییتری ایلان ماسک با هدف پایین آوردن قیمت خرید این شبکه اجتماعی انجام می‌شود.

ایلان ماسک در چند توییت گفته که پیشنهاد او برای خرید توییتر بر اساس آمارهای منتشر شده این شرکت در بورس نیویورک تنظیم شده، اما حالا تحلیلگران مرتبط با او طی نمونه‌گیری رندوم از کاربران توییتر به این نتیجه رسیده‌اند که تعداد کاربران فیک یا بات‌های تبلیغاتی در این شبکه بسیار بالاتر از عدد اعلام شده و چیزی در حد ۲۰ درصد است.

پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر در پاسخی به ایلان ماسک نوشت اندازه‌گیری یک مشکل در توییتر صرفا با نمونه‌گیری ۱۰۰ اکانت توییتری درست نیست.

او نوشت: بررسی‌های چهار فصل اخیر مالی ما نشان می‌دهد که تعداد اکانت‌های فیک در این شبکه زیر ۵ درصد است.

او همچنین نوشت: ما بررسی خودمان را در این مورد یک هفته قبل در اختیار ایلان ماسک گذاشته‌ایم و به صحبت با او ادامه می‌دهیم.

او همچنین گفت: نتایج دقیق تخمین‌هایش را نمی‌تواند به صورت عمومی منتشر کند چراکه شامل داده‌های عمومی و خصوصی است (که ما نمی‌توانیم آنها را منتشر کنیم).

ماسک این توییت مدیرعامل توییتر را با گذاشتن یک ایموجی بحث‌انگیز پاسخ داد و سپس پرسید: پس چگونه آگهی‌دهندگان به توییتر قادر خواهند بود بفهمند پول‌شان چطور هزینه می‌شود؟ این یک موضوع اساسی در سلامت مالی توییتر است.

رفتار متغیر ماسک در خرید توییتر

ایلان ماسک از ابتدای مطرح شدن بحث خرید توییتر رفتارهای متغیر و بحث‌انگیزی داشته است. او ابتدا خود را یک سرمایه‌گذار منفعل در زمینه خرید این شبکه اجتماعی نشان داد و سپس چهره خود را به یک سرمایه‌گذار فعال در این زمینه تبدیل کرد.

او همچنین در ابتدا اعلام کرد در هیات‌مدیره توییتر حضور می‌یابد، ولی بعد با وجود آمادگی هیات‌مدیره از این موضوع هم اعلام انصراف کرد.

از زمان مطرح شدن خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر او بارها مواضع متنوعی گرفته که بسیاری را به این تحلیل رسانده که او اساسا به دنبال خرید توییتر نیست.

از جمله ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که هفته گذشته اعلام کرد که ایلان ماسک توییتر را با این قیمت عجیب نخواهد خرید.

ماسک هفته گذشته اعلام کرده بود که محدودیت دائمی ترامپ از حضور در توییتر باید برداشته شود و همین بحث‌های دیگری را به وجود آورد.

با این حال حتی اگر این تغییر مکرر رفتار ماسک در قبال این معامله به نوعی در جهت کاهش قیمت نهایی معامله باشد به نظر می‌رسد سهامداران توییتر فعلا راضی به آن نیستند.

توییتر دیروز اعلام کرد همچنان به معامله ۴۴میلیارد دلاری با قرار تعیین شده پایبند است.

تسلا و توییتر و کریپتو

تسلا مهم‌ترین منبع ثروت ایلان ماسک محسوب می‌شود و شاید به واسطه سهام ماسک در تسلاست که او پیشنهاد عجیب خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر را به این شکل ارائه کرده است.

تسلا امروز با ارزش بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شود.

هرچند حداقل از اواسط آوریل ارزش بازار این شرکت بالغ بر ۲۷ درصد افت کرده، اما همچنان یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها از نظر میزان ثروت در جهان است.

وضعیت تسلا از این جهت جالب است که این شرکت یکی از بزرگ‌ترین دارندگان بیت‌کوین در جهان هم هست به همین جهت اظهارنظرهای ایلان ماسک در ماه‌های گذشته بلافاصله بر قیمت این ارز دیجیتال و به خصوص دیگر رمزارز مورد علاقه او یعنی دوج‌کوین تاثیر گذاشته است.

نگاه داشتن مقادیر زیادی از بیت‌کوین تا آن اندازه برای تسلا با اهمیت است که بدانیم این شرکت سال گذشته بابت رشد قیمت بیت‌کوین بیش از میزان فروش خود سود کرده است.

حالا اما بازار ارزهای دیجیتالی دو هفته‌ای است با سقوط بزرگی همراه شده است.

در طی شش ماه بیش از یک تریلیون دلار از ارزش بازار ارزهای دیجیتالی کاسته شده و بیت‌کوین به تنهایی در یک هفته گذشته ۲۹ درصد ارزشش را از دست داده است.

در ماه نوامبر بیت‌کوین به بیش از ۶۷ هزار دلار و اتریوم به ۴ هزار و ۸۰۰ دلار رسید، اما حالا هر دو ارز اصلی فضای کریپتو بالغ بر ۶۰ درصد افت کرده‌اند.

چنین اتفاقی برای ایلان ماسک که بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌اش را در توییتر از طریق دریافت وام به واسطه تسلا پیش‌بینی کرده، کار را برای خرید این پلتفرم با قیمت ۴۴ میلیارد دلار بسیار سخت‌تر از قبل کرده است.

از همین‌رو پیش‌بینی تحلیل‌گران از نهایی شدن این خرید به زیر ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

87  +    =  95