کاهش ۳.۷ درصد بسط پول در بازار باز نسبت به هفته اخیر

بررسی عملیات بازارهای بین بانکی در هفته آخر اردیبهشت؛

روند بسط پول در بازار باز در هفته پایانی اردیبهشت 1401 روندی نزولی پیدا کرده و نسبت به هفته قبل 3.7 درصد کاهش داشته است. طبق آمارهای بانک مرکزی باوجود آن که این کمترین میزان بسط پول در بازار باز در سه ماه گذشته بوده اما همچنان در کانال 80 همت قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکتروینک ، روند بسط پول در بازار باز در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1401 برابر با 83 هزار و 850 میلیارد تومان ثبت شده که در ادامه روند نزولی تزریق نقدینگی هفته های گذشته این بازار قرار گرفته است.

در این بازار بانک مرکزی با خرید اوراق بدهی از بانک های دارای نیاز سعی در بسط پول در بازار باز دارد. 20 بانک دارای کسری در آخرین هفته اردیبهشت 1401 اقدام به قرض پول از بانک مرکزی کرده که با پذیرش 100 درصدی این نهاد روبرو شدند.
کاهش تزریق پول در بازار باز

در هفته چهارم اردیبهشت ماه بانک ها در حدود 83 هزار و 850 میلیارد تومان اوراق به بانک مرکزی عرضه کردند که این نهاد با صد در صد آن موافقت کرد.

این دومین هفته متوالی است که نرخ پذیرش اوراق در بازار باز برابر با 100 درصد رقم می خورد.

اما تزریق نقدینگی در بازار باز در هفته های گذشته از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون مسیری نزولی را پیش گرفته و اکنون به کمترین میزان خود در سه ماه اخیر رسیده است.

نرخ سود معاملات بازار باز نیز دراین هفته برابر با 19 درصد و تاریخ سررسید اوراق نیز هفت روزه به ثبت رسیده است.

روند صعودی بسط نقدینگی در بازار بین بانکی

دومین بازاری که در آن بانک مرکزی با داد و ستد درآن سعی در مدیریت نقدینگی بانک ها و کنترل نرخ سود دارد بازار شبانه یا بازار بین بانکی است. در این بازار بانک های دارای کسری اقدام به قرض پول از نهادهای مالی دارای مازاد می کنند که نرخ سود آن به صورت توافقی بوده و بازه این نرخ در دامنه 14 تا 22 درصد قرار دارد. این نرخ را بانک مرکزی تعیین می کند و بالاترین سقف آن یعنی 22 درصد به اعتبارات قاعده‌مند تعلق دارد زمانی که این نهاد وام دهنده به سایر نهادهای مالی دارای کسری است.

در همین رابطه در هفته چهارم اردیبهشت 1401 بانک مرکزی در حدود 930 میلیارد تومان پول درنهادهای مالی تزریق کرده و همان میزان را مجدد از این نهادها جمع آوری کرد.

بررسی روند اعتبارات قاعده مند دراین بازار نشان می دهد با وجود کاهش روند هفتگی بازار باز در هفته های اخیر اما بسط پول بانک مرکزی دربازار بین بانکی نسبت به هفته قبل تقریبا دو برابر شده است.

منبع: اقتصاد نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =