تامین مالی دانش بنیان ها با افتتاح دو شعبه ملی پلاس

دو شعبه تخصصی شرکت های دانش بنیان در بانک ملی با عنوان «ملی پلاس» و به منظور ارائه مشاوره و تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروز دو شعبه تخصصی شرکت های دانش بنیان در بانک ملی ایران با عنوان “ملی پلاس” با هدف ارائه خدمات و مشاوره های پولی، مالی و سرمایه گذاری راه اندازی شد.

علیرضا دلیری، دستیار ویژه معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در ابتدای این مراسم با شاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان طی سال‌های متمادی همواره مورد تاکید و اشاره مقام معظم رهبری بوده است، گفت: اعتقاد کلی در نظام این است که تنها راه نجات اقتصاد کشور، از طریق فعالیت‌های دانش‌بنیان است.

او افزود: ما در ایران در تولید علم جایگاه شانزدهم را از آن خود کرده‌ایم اما طی سال‌های گذشته در تبدیل علم به محصول با مشکل مواجه بودیم و از همین رو شاخص نوآوری در کشور خوب نبود.

در سال ۲۰۱۴ بین ۱۴۱ کشور در جایگاه ۱۲۰ بودیم. باگ موجود ناشی از بوروکراسی در تولید بود و علاوه بر آن نهادهای حاکمیتی و دستگاه‌های اجرایی فرایند سخت‌گیرانه‌ای داشتند.

دلیری ادامه داد: اما در چند سال گذشته بستر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شد و جایگاه ایران از ۱۲۰ به ۶۰ ارتقا یافت و قدم‌های خوبی برای ایجاد زیرساخت‌های دانش‌بنیان برداشتیم.

یکی از حوزه‌های زیرساختی نهادهای مالی و بازار پول ماست که خوشبختانه اتفاقات خوبی در بانک‌ها افتاده که باعث شده فضای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین شکل بگیرد.

فناوری‌های نوین بانکی را سرعت می‌بخشیم

دستیار ویژه معاون علمی فناوری ریاست جمهوری معتقد است بانک‌ها ورود خوبی به حوزه دیجیتالی کردن انجام داده‌اند و در حوزه سفته الکترونیکی و … قدم های میمونی برداشته شده است.

او در ادامه گفت: افق ‌آینده نه چندان دور بازار پول اجرای فین‌تک و لندتک در کشور است و اگر بوروکراسی را سرعت ببخشند رگ‌تک‌ها را نیز فعال خواهیم کرد.

دلیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در دوره جدید ریاست بانک مرکزی توافقی برای ایجاد کارگروه فناوری‌های نوین صورت گرفته و در نظر داریم فناوری‌های نوین بانکی را سرعت ببخشیم. در این راستا لندتک و رگ‌تک عملیاتی خواهد بود.

ارائه مشاوره و تامین مالی به دانش‌بنیان‌ها در شعب ملی‌پلاس

محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به افتتاح دو شعبه ملی پلاس فخر رازی و باهنر گفت: امروز شعب مشاوره و ارائه خدمات ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان افتتاح کردیم تا در سال جاری بخش عمده اقدامات لازم در حوزه تامین مالی و مشاوره به شرکت‌های دانش‌بنیان در این شعب صورت پذیرد.

او افزود: بانک ملی ایران تا کنون ۶۸۷ شرکت دانش‌بنیان را با هزینه بالغ بر ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال تامین مالی کرده و الان دنبال این هستیم که بسته جدید تامین مالی برای را آن شرکت‌ها نیز تامین کنیم اما به دلیل تفاوت‌هایی که در ساختار شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد نمی‌توان برای آن‌ها بسته واحدی تعیین کرد.

امیدوارم این شعبه‌ها در همکاری با سایر شعب رویه‌ها را ساده و تخصصی و زمان را کوتاه کند و منجر به تسهیل شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

فرزین با اشاره به توانایی بالای ایرانی‌ها در خلق ایده،‌حلقه مهم و مفقوده در این بین را تبدیل ایده به محصول تجاری دانست و گفت: برای تجاری‌سازی ایده‌ها به تامین مالی نیاز هست و اگر ما بانک‌ها در این حوزه ورود دقیق‌تری داشته باشیم می‌توانیم رتبه ایران در این حوزه را بهبود ببخشیم.

اهمیت ورود نظام بانکی به حوزه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل بانک ملی ایران اقدام بانک ملی در حوزه راه‌اندازی شعب تخصصی برای ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان را شروعی برای ورود بیشتر نظام بانکی به حوزه تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: در مراحل مختلف بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان نظام بانکی کشور باید این شرکت‌ها را تامین مالی کند.

فرزین همچنین در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت‌ها در نظام بانکی برای تامین مالی به وثیقه، حسن شهرت و … نیاز دارند، گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان دارایی مادی کمتری دارند و معمولا بسیار جوان هستند باید به دنبال مدل جدیدی برای تامین مالی می‌بودیم.

او ادامه داد: هدف اصلی شعب ملی‌پلاس در ابتدا مشاوره تامین مالی است، یعنی ما شرکت‌های مراجع را با تشخیص درست از روش‌های متفاوتی تامین مالی خواهیم کرد. برخی با صندوق‌های خطرپذیر، برخی تسهیلات و تلاش می‌کنیم متناسب با مرحله تکاملی روش تامین مالی را انتخاب می‌کنیم.

فرزین با اشاره به شعب متعدد خارجی بانک ملی گفت: علاوه بر تامین مالی ریالی توانایی تامین مالی ارزی و سایر خدمات بانکی لازم را نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم. همچنین CVC (سرمایه‌گذاران خطرپذیر شرکتی) نیز به زودی راه‌اندازی خواهد شد و روش دیگر تامین مالی هم لندتک‌ها هستند که با مدل جدید آن را هم راه‌اندازی خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران در مورد کاهش شعب بانکی نیز گفت: بانک ملی در راستای برنامه ششم توسعه شعب خود را از ۳۲۰۰ به حدود ۲۸۰۰ شعبه کاهش داده اما باید توجه داشت که بانک ملی باید در همه ایران حضور داشته باشد و ما نمی‌توانیم با حذف شعب، خدمت تامین مالی به ایرانیان را کاهش دهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  4  =