افزایش ۸۲ درصدی سود خالص آرامکو

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ صورت گرفت؛

شرکت نفتی آرامکو عربستان که بزرگترین شرکت صادر کننده نفت جهان است، در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۸۲ درصد افزایش سود خالص داشت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کمپانی تولید کننده نفت آرامکو در عربستان سعودی روز یکشنبه گزارش کرد که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ سود خالص این کمپانی ۸۲ درصد افزایش داشته است.

همانطور که تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کردند، قیمت‌های بالای نفت موجب افزایش سود آرامکو شد.

به نقل از رویترز، آرامکو که با شرکت اپل به عنوان باارزش‌ترین شرکت دنیا در یک سطح قرار دارد، بزرگترین شرکت صادر کننده نفت جهان است.

درآمد خالص این کمپانی تا روز ۳۱ مارس یعنی پایان سه ماهه اول سال، ۳۹٫۵ میلیارد دلار بود. سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۱٫۷ میلیارد دلار بود.

بیشترین درآمد از ۲۰۱۹

پیش‌بینی ۱۲ تحلیلگر آرامکو از درآمد سه ماهه اول این کمپانی ۳۸٫۵ میلیارد دلار بود. عرضه اولیه آرامکو برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ انجام شد و ۱٫۷ درصد از سهام آن به فروش رفت.

عمده این سهام را نهادهای عمومی و منطقه‌ای سعودی خریداری کردند. درآمد آرامکو در این سه ماهه، از زمانی که این عرضه اولیه انجام شد، از هر سه ماهه دیگری بیشتر بود.

افزایش قیمت نفت خام، افزایش حجم فروش و افزایش سود بخش پایین دستی دلایل اصلی این مساله هستند.

بخش پایین دستی شامل پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و بخش انتقال و عرضه فراورده های نفت و گاز به مصرف کنندگان نهایی است.

آرامکو قصد دارد فرصت‌ها را برای بخش پایین دستی افزایش دهد. همانطور که در سه ماهه اول این بخش در آسیا و اروپا بیشتر گسترش یافت.

برای سایر شرکت‌های انرژی مانند بریتیش پترولیوم و شل حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد تا با افزایش قیمت کالاهای اساسی به بالاترین درآمد خود برسند.

نفت خام برنت در پایان ماه مارس امسال با ۷۰ درصد افزایش قیمت نسبت به سال گذشته به بشکه‌ای ۱۰۷٫۹۱ دلار رسید.

ائتلاف اوپک پلاس ماه گذشته با افزایش قیمت نفت موافقت کرد و گفت که اختلال در زنجیره منابع و افزایش قیمت به دلیل کاهش منابع روسیه است و نمی‌توان این ائتلاف بخاطر آن سرزنش کرد.

همچنین قرنطینه‌های کرونایی مداوم چین می‌تواند تقاضا در بازار نفت را تحت تاثیر قرار دهد.

طبق تخمین موسسه EFG Hermes قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال میلادی جاری کاهش می‌یابد و در نتیجه درآمد آرامکو هم افت می‌کند. اما این درآمد در سه ماهه دوم سال به اوج خود می‌رسد.

این کمپانی طبق انتظارات بازار باید در سه ماهه دوم سال ۱۸٫۸ میلیارد دلار سود پرداخت کند. همچنین به ازای هر ۱۰ سهم کمپانی یک سهم به صورت پاداش بین سهامداران توزیع می‌کند.

سهام آرامکو از آغاز سال ۲۰۲۲ ۳۷ درصد افزایش یافت که از شاخص عربستان سعودی که حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است، پیشی گرفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1