ابهامات درباره سیاست اصلاح ارزی دولت

مکانیزم استفاده از یارانه برای خریداری کالاهای اساسی چگونه است؟

در روزهای گذشته ۴۶هزارمیلیاردتومان برای پرداخت یارانه نقدی به ۹ دهک درآمدی تخصیص یافته است. اما در حال حاضر ابهامات زیادی در مورد سیاست اصلاح ارزی دولت وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در روزهای گذشته ۴۶هزارمیلیاردتومان برای پرداخت یارانه نقدی به ۹ دهک درآمدی تخصیص یافته است. اما در حال حاضر ابهامات زیادی در مورد سیاست اصلاح ارزی دولت وجود دارد.

این ابهامات در مورد «چگونگی استفاده از یارانه جدید»، «میزان و چارچوب نوبت‌‌‌های بعدی ارائه یارانه‌‌‌ها»، «مکانیزم شناسایی افراد و دهک‌‌‌بندی»، «چگونگی محاسبه و اعلام قیمت جدید کالاهای اساسی» و «منابع اعطای یارانه‌‌‌ها» است.

هرچند که وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، توضیحاتی را در مورد چارچوب یارانه حمایتی ارائه داده‌‌‌اند، اما همچنان سوالات زیادی در مورد سیاست جدید دولت وجود دارد و جامعه نیاز دارد درخصوص ابهامات اطلاع‌رسانی و شفافیت صورت گیرد.

کدام کالا؟ کدام فروشگاه؟

ابهام اول در مورد نوع استفاده از یارانه‌‌‌ نقدی است. برخی در این مورد معتقدند که به صورت نقدی و آزاد می‌توان از آن‌ استفاده کرد.

برخی دیگر معتقدند که با این یارانه نقدی تنها می‌توان کالاهای اساسی را خریداری کرد.

در این صورت این پرسش به وجود می‌‌‌آید که اگر قرار باشد با استفاده از این مبلغ تنها کالاهای اساسی خریداری کرد، آیا باید در فروشگاهای خاصی خرید صورت گیرد یا محدودیتی در این مورد وجود ندارد؟

از طرفی این پرسش وجود دارد که اگر این مبالغ برای خرید کالاهای خاصی باشد، این کالاها چه چیزهایی هستند؟

و به صورت کلی مکانیزم استفاده از یارانه برای خریداری کالاهای اساسی چگونه است؟

آیا دستگاه‌های فروشگاهی و خریدهای بانکی تشخیص می‌دهند که این یارانه نقدی فقط برای خرید کالاهای اساسی به کار گرفته می‌شود؟

ادامه یارانه نقدی؟‌‌‌

ابهام دومی که در مورد یارانه حمایتی وجود دارد، آن است که آیا پس از این دو نوبت یارانه‌‌‌ای که واریز شده است، مبلغ و نوع پرداخت یارانه‌‌‌ها به همین صورت است یا روش پرداخت این یارانه‌‌‌ها تغییر خواهد کرد؟

برخی معتقدند که ممکن است روش و مبلغ پرداخت این یارانه‌‌‌ها در آینده تغییر ‌کند اما قالب آن هنوز مشخص نیست.

مکانیزم شناسایی ثروتمند؟

ابهام سوم، در مورد مکانیزم شناسایی افراد مشمول دریافت یارانه است. در این مورد این پرسش وجود دارد که معیارهای شناسایی افراد ثروتمند، متوسط و فقیر برای تخصیص یارانه چه بوده است؟

صحبت‌‌‌هایی در این مورد ایراد شده است، اما همچنان ابهامات زیادی در این مورد وجود دارد. این مساله موجب شده است که افراد زیادی به جایگاه خود در دهک‌‌‌های درآمدی اعتراض داشته باشند.

برای مثال بسیاری معتقدند که به صورت حقیقی در دهک دهم درآمدی قرار ندارند اما در دسته یارانه‌بگیران قرار نگرفته‌اند.

همین افراد برای اعلام اعتراض خود به سایت وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌‌‌ها مراجعه کرده اما پاسخ شفافی دریافت نکرده‌‌‌اند و همین امر موجب به وجود آمدن نارضایتی در میان خانوارها شده است.

لیست قیمت کالاهای جدید

ابهام بعدی در مورد تاثیر سیاست‌‌‌های اتخاذشده بر تورم است. قیمت کالاهایی که یارانه آنها تغییر کرده است هنوز اعلام نشده است.

بعضی لیست‌‌‌ها در مورد برخی از کالاها منتشر شده اما از سوی مراجع رسمی تایید نشده است و همین مساله موجب به وجود آمدن سردرگمی در مورد قیمت بسیاری از کالاها شده است.

منابع تامین یارانه‌ها

آخرین ابهامی که در مورد یارانه‌‌‌های جدید و افزایش میزان آنها وجود دارد، مربوط به منابع تامین یارانه حمایتی است.

سوال اساسی که وجود دارد این است که منابع تامین این یارانه‌‌‌ها چیست؟

در دوره‌‌‌های گذشته در مورد تخصیص منابع توضیح آن بود که بانک مرکزی مسوول تامین این منابع است و بانک مرکزی نیز چون دارای ارز موردنیاز نبود، برای تامین منابع موردنیاز اقدام به خرید ارز نیمایی از بازار می‌‌‌کرد.

اما در حال حاضر هیچ توضیحی برای نحوه تامین منابع تامین یارانه حمایتی ارائه نشده است.

با وجود اظهارنظرهای متعدد، هنوز به‌روشنی به ابهامات طرح جدید پاسخ داده نشده و سیاست‌گذار باید سازوکار مشخصی برای روشن شدن ابعاد ابهامات و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به مردم ایجاد کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1