حمام خون در بازار رمزارزها/ ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه ای که طی یک ماه سوخت شد

با احتساب معاملات امروز بازار رمزارزها، طی یک ماه اخیر حدود ۸۰۰ میلیارد دلار در این بازار از دست رفته و ارزش آن در مجموع به حدود ۱۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در معاملات امروز بازار رمزارزها، قیمت بیت‌کوین کاهش یافت و در مقاطعی به زیر ۳۰ هزار دلار هم رسید که البته با گذشت روز نرخ آن کمی بهبود یافت.

بر این اساس و با احتساب معاملات امروز، طی یک ماه اخیر حدود ۸۰۰ میلیارد دلار در بازار رمزارزها از دست رفته و ارزش آن در مجموع به حدود ۱۴۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

قیمت بیت‌کوین که حدود ۴۰ درصد بازار رمزارزها را در اختیار دارد هفته پیش تا ۴۰ هزار دلار هم پیش رفته بود؛ بالاترین نرخ این رمزارز حدود شش ماه پیش (نوامبر ۲۰۲۱) ثبت شد که به ۶۹ هزار دلار هم رسید.

بدین صورت می‌توان گفت که ظرف شش ماه اخیر ارزش این رمزارز کمتر از نصف شده است.

ارزش بازار رمزارزها در دوم آوریل، ۲۲۰۰ میلیارد دلار بود؛ و در ماه نوامبر پارسال که بالاترین نرخ‌ها ثبت شده بود ارزش کلی این بازار ۲۹۰۰ میلیارد دلار برآورد شد.

یکی از دلایل افت شدید رمزارزها بی‌ثباتی اقتصاد جهان و بالارفتن تورم در بسیاری از کشورهای جهان و به تبع آن نگرانی از افزایش بیشتر نرخ سود بانکی است.

اتفاق اخیر در حالیست که بازارهای سرمایه در جهان هم طی روزهای اخیر شاهد افت بوده‌اند.

به گفته فعالان بازار با بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی جهان بسیاری از سرمایه‌گذاران، پول خود را روانه بازارهای امن‌تری نظیر طلا کرده‌اند.

خرید بیت‌کوین ارزان از سوی السالوادور

با افت ارزش رمزارزها، رئیس جمهوری السالوادور از این فرصت برای خرید ارزان استفاده کرده است.

نایب بوکله، رئیس جمهوری السالوادور، اعلام کرده دولت این کشور ۵۰۰ بیت‌کوین را به قیمت متوسط ۳۰ هزار و ۷۴۴ دلار خریداری کرده است.

این خرید رقمی بیش از ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار را شامل می‌شود.

خرداد ماه پارسال، این کشور آمریکای لاتین به عنوان اولین کشور جهان، مبادلات مالی برای خرید کالاها و خدمات با رمز ارز بیت‌کوین را به رسمیت شناخت و آن را قانونی اعلام کرد.

این قانون به این معنی بود که کسب و کارها باید بیت‌کوین را بپذیرند مگر آنکه بدلیل محدودیت‌های فنی نتوانند تراکنش را انجام دهند.

اقتصاد الساوالوادور به شدت متکی بر پولهایی است که از خارج به این کشور ارسال می‌شود؛ این پولها حدودا ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد.

همچنین بخوانید:

قیمت هر ساتوشی چقدر است؟

سقوط قیمت بیت کوین بر اساس همبستگی با اس اند پی ۵۰۰

ارزش غول‌های فناوری یک تریلیون دلار ریزش کرد

 

فروکش تب رمزارزها؟

بازار رمزارزها طی سال‌های اخیر افت و خیز زیادی را تجربه کرده است.

قیمت بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی زیر ۱۰۰۰ دلار بود که بعد از آن با اقبال عمومی شروع به رشد کرد.

در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت بیت‌کوین اوج گرفت و تا ۲۰ هزار دلار هم بالا رفت ولی بعدا این قیمت فروکش کرد و تا ۳۳۰۰ دلار هم پائین آمد.

طی سالهای گذشته عوامل مختلفی از جمله اظهارنظر افراد تاثیرگذار و اعلام احتمال پذیرش آن به تقویت این بازار کمک کرده‌اند یا بر عکس باعث افت آن شده‌اند.

بعنوان مثال خرید ۱/۵ میلیارد دلار بیت‌کوین توسط شرکت خودروسازی تسلا در فوریه پارسال (۲۰۲۱) قیمت بیت‌کوین را به نزدیک ۴۴ هزار دلار رساند.

رمرزارز چیست؟

رمزارز یا “کریپتوکارنسی” نوعی دارایی رمزنگاری شده است که از شبکه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کند و در شبکه اجرایی می‌شود.

رمز ارزها تحت نظارت نهادهای مالی و بانکی خاصی نیستند از همین رو دارندگان آن می‌توانند بسیاری از نهادهای ناظر را دور بزند که همین مایه نگرانی بانکهاست.

ارزهای دیجیتال که تا چند سال پیش برای بسیاری ناشناخته بودند با گذشت زمان وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند؛ و حالا استفاده از آن در معاملات مانند بسیاری از ارزهای معتبر جهانی نظیر دلار و یورو تقویت شده است.

اما اتفاقات اخیر طی ماههای گذشته بویژه پس از حمله روسیه به اوکراین، بحران انرژی و تورم جهانی باعث شده این بازار رونق سابق را از دست بدهد و بسیاری از سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی بازارهای مطمئن‌تری را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  18