تغییر زمین بازی روسیه با حرکت به سمت استاندارد طلا

شورای امنیت روسیه اعلام کرد مسکو در حال تلاش برای پیوند دادن ارزش روبل به شمش طلا و سایر کالاهای بهادار است.بنابراین می توان گفت روسیه در حال حرکت به سمت یک نظام پولی مبتنی بر استاندارد طلا است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مسکو برای برای پیوند دادن ارزش روبل به شمش طلا در حال حرکت به سمت یک نظام پولی مبتنی بر استاندارد طلا است..

پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه از سوی کشورهای غربی در واکنش به اقدامات نظامی این کشور در اوکراین، مبادلات مالی روسیه تحت تأثیر قرار گرفت و ارزش روبل در مقابل دلار آمریکا کاهش یافت.

این مسئله موجب شد دولت روسیه اقداماتی را به منظور مقابله با تحریم های غرب و جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی در دستور کار خود قرار دهد.

اقدامات روسیه به منظور افزایش ارزش روبل

پس از آغاز روند کاهش ارزش روبل در برابر دلار آمریکا، مقامات روسیه در اولین اقدام خود به منظور مقابله با تحریم های غرب، هر گونه انتقال ارز به خارج از کشور را ممنوع اعلام کردند.

همزمان با این اقدام، کلیه صادرکنندگان روسی ملزم به بازگشت ارز های صادراتی خود و فروش آنها به بانک های روسیه شدند.

این اقدامات اگرچه در کوتاه مدت تأثیر بسزایی بر جلوگیری از خروج سرمایه و وقوع بحران ارزی در روسیه داشت، اما برای در امان نگه داشتن روبل از تکانه های ارزی ناشی از دلار کافی نبود.

مقامات روسیه در گام بعدی به دنبال راهبردی برای قطع وابستگی ارزش روبل به دلار آمریکا بودند.

راهبردی که بتواند ابزار دلار برای اعمال فشار علیه روسیه را برای همیشه بی اثر کند.

تغییر زمین بازی با حرکت به سمت استاندارد طلا

در همین راستا شورای امنیت روسیه اعلام کرد مسکو در حال تلاش برای پیوند دادن ارزش روبل به شمش طلا و سایر کالاهای بهادار است.

نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در مصاحبه ای تأکید کرد برای تضمین حاکمیت هر سیستم مالی ملی، لازم است پول ملی آن به عنوان ابزار پرداخت دارای ارزش ذاتی و ثبات قیمت باشد و به ارزهای خارجی نظیر دلار وابسته نباشد.

بنابراین کارشناسان روسی در حال کار بر روی پروژه ای برای ایجاد یک سیستم پولی و مالی دو حلقه ای در این کشور هستند. این پروژه شامل پیوند دادن روبل روسیه با طلا و طیف وسیعی از کالاهایی است که ارزش روبل را نشان می دهند.

در نتیجه این اقدام، نرخ مبادله روبل با برابری قدرت خرید واقعی آن مطابقت خواهد داشت.

در اوایل ماه گذشته میلادی نیز بانک مرکزی روسیه قیمت ثابتی را برای خرید طلا با روبل اعلام کرد.

بر این اساس قیمت هر گرم طلا معادل ۵۰۰۰ روبل (۵۹ دلار در آن زمان) تعیین شد.

بنابراین می توان گفت روسیه در حال حرکت به سمت یک نظام پولی مبتنی بر استاندارد طلاست.

عده ای از کارشناسان معتقدند با توجه به نقش روسیه در تأمین انرژی اروپا، پیوند دادن ارزش روبل به طلا و انرژی می تواند زمین بازی را در شرایط تحریم به نفع روسیه تغییر داده و تا حد زیادی موجب کاهش تأثیرات تحریم های غرب بر اقتصاد روسیه شود.

منبع: راشاتودی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

77  +    =  78