قیمت هر ساتوشی چقدر است؟

ساتوشی یکی از اولین اصطلاحاتی است که طرف‌داران ارزهای دیجیتال بعد از شناخت ارز بیت‌کوین با آن آشنا می‌شوند. دنیای کریپتو پر از اصطلاحات و مفهوم‌هایی است که دانستن آن‌ها به سرمایه‌گذاری ما کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، ساتوشی یکی از اولین اصطلاحاتی است که طرف‌داران ارزهای دیجیتال بعد از شناخت ارز بیت‌کوین با آن آشنا می‌شوند. دنیای کریپتو پر از اصطلاحات و مفهوم‌هایی است که دانستن آن‌ها به سرمایه‌گذاری ما کمک می‌کند.

هرچند که اکثر کاربران با این نام‌آشنا هستند اما بد نیست اطلاعات بیشتری راجع‌به ساتوشی به دست آوریم. در انتها نحوه محاسبه قیمت هر ساتوشی را آموزش می‌دهیم، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

ساتوشی چیست؟

عمدتاً ارزهای ملی معتبر جهان مانند دلار و یورو از واحد‌های شمارش خردتری تشکیل شده‌اند. دلار از واحد کوچک‌تری بنام «سنت» که یک‌صدم دلار است، تشکیل شده‌است. استفاده از واحد‌های کوچک‌تر امکان محاسبه و نقل و انتقالات مالی در واحد‌های مختلف را راحت‌تر می‌کند. ارز دیجیتال محبوب و معروف «بیت‌کوین» از این قاعده مستثنی نیست و دارای واحد خردتری به نام «ساتوشی» است. هر ساتوشی معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین است و کوچک‌ترین واحد آن به‌حساب می‌آید. به‌افتخار خدماتی که خالق بیت‌کوین «ساتوشی ناکاموتو» انجام داد، نام کوچک‌ترین واحد بیت‌کوین را «ساتوشی» گذاشتند.

تاریخچه ساتوشی

هدف اصلی خالق بیت‌کوین، ساخت پولی بود که جایگزین ارزهای فیات مانند (دلار، یورو و ریال) شود که تمامی افراد به‌صورت غیرمتمرکز به آن دسترسی داشته‌اند. از ابتدای راه فکر واحد کوچک‌تر را کرده بود اما نامی را برای آن انتخاب نکرده بود. یکی از دلایلی بی‌توجهی به واحدهای خرد، کم‌ارزش بودن واحدهای بیت‌کوین بود. در اوایل پیدایش قیمت هر واحد این رمزارز از چند سنت فراتر نمی‌رفت و کسی در هنگام انجام عملیات از واحد کوچک‌تر استفاده نمی‌کرد. اما پس از رشد قیمت بیت‌کوین، نیاز به وجود واحد خردتر احساس شد، چرا که ارزش دلاری این رمزارز بالا رفت و همه افراد نمی‌توانستند یک بیت‌کوین کامل را خریداری کنند. اولین‌بار 15 نوامبر سال 2010، شخصی به نام ریباک (Rebuck) در انجمن بیت‌کوین تاک نیاز به وجود واحد کوچک‌تر بیت‌کوین را مطرح کرد اما این ایده چندان موردتوجه قرار نگرفت. پس از گذشت زمان در فوریه 2011 دوباره این موضوع مطرح شد و کاربران زیادی همراه شدند. با موافقت همه، این توافق تاریخی شکل گرفت و واحد خردتر بیت‌کوین به نام «ساتوشی» ایجاد شد.

واحدهای دیگر بیت‌کوین

قیمت هر ساتوشی چقدر است؟

به‌طورکلی هر بیت‌کوین می‌تواند به 100 میلیون واحد ساتوشی تقسیم شود و در زمان خریدوفروش قادر هستیم هر مقدار که بخواهیم را در صرافی‌ها معامله کنیم. انتخاب صرافی مطمئن آینده سرمایه‌گذاری ما را تغییر می‌دهد. با خرید بیت‌ کوین تبدیل می‌توانیم با پرداخت کارمزد پایین و سرعت بالا معاملات خود را انجام دهیم. واحدهای دیگری برای بیت‌کوین وجود دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.
• ۱ بیت‌کوین BTC: معادل ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ساتوشی
• میکرو بیت‌کوین uBTC : معادل ۱۰۰ ساتوشی
• میلی بیت‌کوین mBTC: معادل ۱۰۰.۰۰۰ ساتوشی
• ساتوشی Satoshi: معادل ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت‌کوین

چگونه ساتوشی را به بیت‌کوین تبدیل کنیم؟

در نگاه اول این محاسبه ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد اما در واقع این‌طور نیست. کافی‌ست بدانیم هر واحد بیت‌کوین شامل 100 میلیون ساتوشی است و هر ساتوشی (0.0000001 بیت‌کوین) خردترین واحد بیت‌کوین است. اما برای اینکه در ارسال و یا دریافت این رمزارز، مبلغ اشتباهی را وارد نکنیم و اطمینان و دقت کارمان بالا برود از محاسبه‌گرهای آنلاین «تبدیل ساتوشی به بیت‌کوین» استفاده می‌کنیم. سایت «btcsatoshi.com» از جمله پلتفرم‌های آنلاینی است که می‌توانیم مقدار دلاری هر ساتوشی را محاسبه کنیم. مقدار موردنیاز ساتوشی را در آن وارد می‌کنیم و پلتفرم معادل دلاری را به ما نشان می‌دهد. امکان تبدیل ساتوشی به ارزهای فیات مانند دلار آمریکا، یورو، پوند و دلار کانادا وجود دارد.

چرا هر واحد بیت‌کوین، 100 میلیون ساتوشی است؟

ممکن است این سؤال ذهن شما را هم درگیر کرده باشد که چرا واحدهای بیت‌کوین این‌قدر کوچک در نظر گرفته شده‌اند. برای گرفتن پاسخ این سؤال بهتر است مدل اقتصادی طراحی شده برای بیت‌کوین را بررسی کنیم. شبکه کلی به‌گونه‌ای طراحی شده در نهایت با فرآیند ماینینگ فقط 21 میلیون بیت‌کوین را می‌توانیم استخراج کنیم. تولید سکه‌های جدید هر چهار سال نصف می‌شود و به‌مرورزمان کاهش پیدا می‌کند. در سال‌های اولیه پیدایش این رمزارز، پاداش هر بلوک بیت‌کوین حدود 50 تا سکه بیت‌کوین بود. این مقدار هر 4 سال یکبار نصف می‌شود و مقدار فعلی این پاداش برابر 6.25 بیت‌کوین است. باتوجه‌به این نکاتی که ذکر شد، درمی‌یابیم که قیمت بیت‌کوین در طی زمان با افزایش روبه‌رو خواهد بود. به همین دلیل مقدار هر ساتوشی برابر با یک صد میلیونم بیت‌کوین در نظر گرفته شده‌است. چنانچه این مقدار وجود نداشت، بیت‌کوین در معاملات روزمره کاربردی نداشت.

نحوه محاسبه قیمت ساتوشی

قیمت هر ساتوشی چقدر است؟
به دلیل قیمت بالایی که این ارز دارد فقط افراد ثروتمند توان خرید یک واحد کامل بیت‌کوین را دارند. به همین دلیل کاربران از واحد کوچک‌تر یعنی ساتوشی برای خریدوفروش استفاده می‌کنند. مثلاً برای خرید یک پیتزا مقدار 0.0005 بیت‌کوین را انتقال می‌دهیم. در قسمت قبلی با ساتوشی و ارزش هر واحد آن آشنا شدیم، حالا به سراغ نحوه محاسبه قیمت ساتوشی به دلار و تومان می‌رویم.

قیمت ساتوشی به دلار چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه قیمت ساتوشی به دلار در ابتدا باید «قیمت بیت کوین» را در لحظه داشته باشیم. قیمت پرچمدار بازار دائماً در حال نوسان است و به همین دلیل قیمت ساتوشی نیز ثابت نیست و در حال تغییر است. با انجام یک محاسبه ساده، داشتن قیمت بیت‎کوین و دانستن این نکته که هر ساتوشی چند بیت کوین می‌شود به‌راحتی می‌توانیم قیمت لحظه‌ای هر ساتوشی را به دلار محاسبه کنیم.
فرض می‌کنیم قیمت هر واحد بیت‌کوین برابر با 40 هزار دلار است. همان‌طور که در قسمت‌های قبلی گفتیم هر واحد بیت‌کوین برابر با 100 میلیون ساتوشی است. با یک محاسبه ساده می‌توانیم قیمت هر ساتوشی را از تقسیم یک بیت‌کوین به 100 میلیون به دست آوریم. اگر 40 هزار دلار را تقسیم بر 100 میلیون کنیم، به مقدار 0.0004 می‌رسیم. در نهایت هر ساتوشی با فرض قیمت 40 هزاردلاری برای بیت‌کوین، برابر با 0.0004 دلار یا 0.04 سنت است.

قیمت ساتوشی به تومان چگونه محاسبه می‌شود؟

باتوجه‌به این که واحد پولی کشور ما ریال یا تومان است، ما بیشتر با تبدیل بیت‌کوین به تومان سروکار داریم. پس از بررسی این‌که هر بیت‌کوین چند ساتوشی می‌شود به این نتیجه رسیدیم که برای محاسبه قیمت ساتوشی به دلار باید قیمت بیت‎کوین را تقسیم بر تعداد ساتوشی‌ها یعنی 100 میلیون واحد کنیم. حالا برای محاسبه قیمت ساتوشی به تومان باید نسبت دلار به تومان را حساب کنیم. در مثال قبل دیدیم که قیمت هر ساتوشی برابر 0.04 سنت شد. با فرض اینکه هر قیمت هر دلار 30 هزار تومان باشد، قیمت هر ساتوشی 12 هزار تومان است.

گفتار پایانی

در نهایت فهمیدیم که تبدیل بیت‌کوین به صد میلیون واحد کوچک‌تر، راه افزایش قیمت بیت‌کوین را برای سال‌های آینده باز کرده‌است. باتوجه‌به تحولات اخیر سیاسی و اقتصادی می‌توان گفت بیت کوین در آینده نه‌چندان دور می‌تواند به 100 هزار دلار برسد. به همین دلیل اکثر سرمایه‌گذاران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال ساتوشی را به‌چشم یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه می‌کنند. اما باید به این نکته توجه کنیم که بازار ارزهای دیجیتال به‌طورکلی غیرقابل‌پیش‌بینی است. یعنی هر لحظه ممکن است یک اتفاق تازه در این دنیا رخ دهد. خرید ساتوشی و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال گرچه سودآور است اما خطراتی را به دنبال دارد که نباید آنها را نادیده بگیریم و سرمایه خود را به خطر بیندازیم. ما باید با تمامی ابزارها، سایت‌ها و کیف‌ پول‌ها و هر چیزی که در حوزه‌های ارزهای دیجیتال با آن سروکار داریم را آشنا شویم و درباره آنها تحقیق کنیم تا بتوانیم کسب درآمد کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

12  ⁄  3  =