منع حضور بانک‌ ها در بازار ارز و طلا، چه تاثیری بر قیمت‌ ها دارد؟

وزارت اقتصاد، اخیرا از بسته‌ای با عنوان «راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی»، رونمایی کرده است که حضور بانک‌ها در بازار ارز و طلا را منع می‌کند. اما این ممنوعیت چه تاثیری بر بازار دارد؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، وزارت اقتصاد، اخیرا از بسته‌ای با عنوان «راهبردها و سیاست‌های بخش بانکی»، رونمایی کرده که حضور بانک‌ها در بازار ارز و طلا را منع می‌کند.

به عبارت دیگر، این بسته هرگونه سرمایه‌گذاری بانک‌ها، در زمینه ارز، طلا، سکه، املاک و مستغلات را ممنوع می داند و از آنها خواسته است، منابع خود را به سمت فعالیت‌های مولد، سودآور، ارزش‌آفرین و تولید دانش‌بنیان هدایت کنند.

وزارت اقتصاد در این بسته تاکید کرده است که نه خود بانک‌ها و نه زیرمجموعه‌های آنها، حق حضور در بازارهای مورد اشاره را ندارند.

اما مصوبه جدید، چه تاثیری در بازار طلا و ارز دارد؟

علی طباطبائی، کارشناس بازارهای مالی معتقد است منع بانک‌‌ها از سرمایه‌گذاری در این زمینه، تاثیر مسقیمی بر بازارها نمی‌گذارد.

حضور بانک‌ها در بازار ارز و طلا پررنگ نیست

او توضیح می‌دهد: مداخلات ارزی بانک‌ها، تحت نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود و عایدی چندانی نیز برای آنها ندارد.

طباطبائی می‌افزاید: در سال‌های اخیر، ذخیره‌سازی طلا و سکه نیز در میان بانک‌ها مرسوم شده است اما میزان آن به حدی نبوده که بر بازار تاثیر خاصی گذاشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی، ادامه می‌‌دهد: همچنین، تراز ارزی که بانک‌ها در سال‌های اخیر ارائه می‌کنند، از سوی خود بانک مرکزی شکل می‌گیرد.

در نتیجه منع حضور آنها در بازار دلار و طلا، اثر چندانی در پی ندارد.

به گفته او، حضور بانک‌ها در بازار ارز و طلا، چندان سوداگرانه نبوده است و آنها بیشتر مجری سیاست‌های بانک مرکزی هستند.

طباطبائی می‌گوید: هدف وزارت اقتصاد از این مصوبه، بیشتر معطوف به بازار املاک و مسکن است که بانک‌ها در این بخش حضور پررنگی دارند.

زمزمه‌هایی نیز برای آغاز دوباره ملک‌داری آنها شنیده می‌شد.

این کارشناس بازارهای مالی تاکید می‌کند: این مصوبه، می‌تواند جریان پولی بانک‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری مولد هدایت کند.

در چنین شرایطی، نخستین انتخاب ممکن است بازار سرمایه باشد. استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. ‌

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =