حواشی یک تغییر در دولت/ چرا محسن رضایی از کمیسیون اقتصادی حذف شد؟

یک روز پس از حذف محسن رضایی از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت، خبرگزاری دولت این تصمیم را گام مهمی در راستای چابک‌سازی این کمیسیون دانست. با این حال بسیاری این تصمیم را در راستای اختلافات چند ماه گذشته میان محمد مخبر و محسن رضایی درباره سیاست‌های اقتصادی دولت می‌دانند.‌

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از همان روزی که رئیس‌جمهور در حکمی محسن رضایی را به سمت معاون اقتصادی‌اش در دولت منصوب کرد، خیلی‌ها بر این باور بودند که عمر حضور رضایی در دولت سیزدهم زیاد نخواهد بود.

حالا خبر ابلاغ مصوبه حذف معاونان اجرایی و اقتصادی رئیس‌جمهور از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری این پیش‌بینی را قریب به یقین نشان می‌دهد.

براساس این خبر که روز یکشنبه اعلام شد، محسن رضایی معاون اقتصادی و صولت مرتضوی‌ معاون اجرایی رئیس‌جمهور از کمیسیون اقتصادی دولت حذف شده‌اند.

اعلام این خبر کافی بود تا خبرهای گذشته مبنی بر وجود اختلاف میان مخبر و رضایی یک بار دیگر داغ شود و معاون اول رئیس‌جمهوری به عنوان عامل این حذف اجباری معرفی شود. ‌هر چند ساعتی پس از اعلام این تغییر علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر، تغییر در ترکیب کمیسیون اقتصادی را بنا به درخواست خود این اعضا و به دلیل اشتغالات متعدد و عدم امکان حضور ایشان در جلسات کمیسیون، اعلام و تاکید کرد: چنین تغییراتی عادی بوده و قبلا نیز سابقه داشته است.

روز گذشته نیز پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نوشت: لغو عضویت معاونان اقتصادی و اجرایی رئیس‌جمهور از کمیسیون اقتصادی با درخواست خودشان و مسبوق به سابقه بوده است.

به گزارش جماران، در ادامه این مطلب آمده است: این تصمیم در راستای تسهیل در فرآیند بررسی لوایح دولت انجام شده تا حد نصاب قانونی مصوبات پیشنهادی این کمیسیون رعایت شده و قابلیت طرح در هیات دولت را داشته باشد. کمیسیون اقتصادی دولت، یکی از ۷ کمیسیون تخصصی ذیل دبیری هیات دولت است که وظیفه دارد لوایح اقتصادی را برای ارائه به هیات دولت آماده‌سازی کند. در تیم اقتصادی دولت هیچ تغییری ایجاد نشده و معاون محترم اقتصادی رئیس‌جمهور همچنان عضو ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا خواهند بود.

 ایرنا نیز این تصمیم مهم را در راستای چابک سازی این کمیسیون توصیف کرد. اما دلیل این تغییر هرچه هست، از آن جهت اهمیت دارد که محسن رضایی علاوه بر تصدی در سمت معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری، در سوم شهریور سال گذشته از سوی ابراهیم رئیسی به سمت‌های دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت نیز منصوب شده است.

پست‌هایی که اگرچه بسیاری از آن به عنوان هدیه رئیس‌جمهور به رضایی پس از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ تعبیر می‌کنند، اما از نظر جایگاه در دولت سیزدهم با اهمیت بوده‌اند. به دنبال این انتصاب‌ها بود که به تدریج خبرهایی مبنی بر بروز اختلاف میان محمد مخبر و محسن رضایی در رسانه‌ها مطرح شد که البته بارها ازسوی اعضای دولت تکذیب شد.

با این حال آذرماه سال گذشته انتشار خبری به نقل از رضایی مبنی بر دو برابر شدن رقم یارانه‌ها از ابتدای دی ۱۴۰۰ و تکذیب آن از سوی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اختلافات درونی دولت بر سر مسائل اقتصادی را آشکار کرد.

همین امر این‌بار به بروز شایعاتی درمورد اختلاف‌نظر شدید میان خاندوزی و رضایی دامن زد. از همین‌رو روز یکشنبه پس از اعلام خبر حذف رضایی و معاون اجرایی‌اش از ترکیب کمیسیون اقتصادی دولت باتوجه به اینکه ریاست این کمیسیون بر عهده احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نهاده شده است، شایعات درباره اوج گرفتن اختلافات میان این دو نفر مجدد مطرح شد.

همه اینها درحالی است که مرداد ماه سال گذشته ابراهیم رئیسی، مخبر را به عنوان مسوول هماهنگی تیم اقتصادی دولت معرفی کرده بود تا به گفته او از بگومگوهای احتمالی در آینده جلوگیری شود. با این حال به نظر می‌رسد اختلاف میان تیم اقتصادی بر سر مسائل اقتصادی در دولت سیزدهم چنان بالا گرفته که دیگر با تکذیب کردن قابل کتمان نیست.

در این میان بسیاری از منتقدان دولت بر این نظرند که اختلاف مخبر و رضایی درباره سیاست‌های اقتصادی دولت، یکی از دلایل ناکامی و ناهماهنگی دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی است و به همین دلیل مجموعه اقتصادی دولت تصمیم گرفته پس از حدود ۹ماه از آغاز به کار دولت به این ناهماهنگی پایان دهد و حذف رضایی از کمیسیون اقتصادی دولت گام اول در همین مسیر است.

در همین راستا روز یکشنبه خبرگزاری فارس، پس از انتشار خبر خروج محسن رضایی از کمیسیون اقتصادی دولت، موضوع اختلاف میان مخبر و رضایی را مطرح کرد و با طرح این سوال که آیا اختلافات در تیم اقتصادی دولت باعث این موضوع شده است، نوشت: سابقه این موضوع به ابتدای دولت سیزدهم باز می‌گردد زمانی که اسامی تیم اقتصادی دولت مطرح شد برخی نخبگان و اقتصاد‌دان‌ها بر این موضوع صحه گذاشتند که این تیم نمی‌تواند به اتفاق نظر و هماهنگی برسد همچنین در آن زمان از گوشه و کنار پاستور این خبر ارسال می‌شد که معاون اول با معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در شیوه اداره اقتصاد دارای اختلاف است.

خبرگزاری فارس همچنین نوشت: با پیگیری‌ها از دفتر معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مشخص نشد که آیا محسن رضایی قصد ماندن در دولت به عنوان معاون اقتصادی را دارد یا نه؟

غایب جلسه ستاد اقتصادی دولت

در این میان روز گذشته نیز خبرآنلاین خبری را مبنی بر غیبت محسن رضایی در جلسه ستاد اقتصادی دولت به ریاست ابراهیم رئیسی منتشر کرد و نوشت: محسن رضایی بعد از حذف از کمیسیون اقتصاد دولت با امضای مخبر، امروز‌(روز دوشنبه) در جلسه ستاد اقتصادی دولت غایب بود.این خبر در حالی منتشرشده که محسن رضایی مدتی است که بیمارشده و حتی چند روزی نیز ظرف روزهای گذشته در بیمارستان بستری بود. به همین دلیل می‌توان غیبت او در جلسه روز گذشته ستاد اقتصادی دولت را به دلیل بیماری‌اش نیز تلقی کرد.

دلیل عدم حضور در جلسات کمیسیون اقتصادی

در همین ارتباط روز گذشته یک منبع آگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با دنیای اقتصاد، در مورد دلیل عدم حضور رضایی و معاونش در جلسات کمیسیون اقتصادی دولت گفت: این شائبه وجود دارد که محسن رضایی به دلیل پایین بودن سطح اجرایی جلسات کمیسیون اقتصادی در این جلسات شرکت نکرده است، زیرا این جلسات بعضا با حضور مدیران کل یا معاونین وزرا تشکیل می‌شد.

این منبع همچنین وجود اختلاف نظر در تیم اقتصادی دولت سیزدهم و بین آقایان مخبر و رضایی را رد نکرد و گفت: بین افسران اقتصادی دولت اختلاف نظرهایی وجود داشته ولی آن‌قدر شدید نیست که برای حذف یکدیگر اقدام کنند.

از سوی دیگر جلال میرزایی، نماینده پیشین مجلس گفت: آقای محسن رضایی در شورای عالی اقتصادی دولت دبیر است و آنجا به نوعی سمتش بالاتر از کمیسیون اقتصادی است که گویا ایشان در جلسات این کمیسیون، اصلا شرکت نمی‌کردند، زیرا حساسیت چندانی نداشته است.

وی در گفت‌وگو با ایلنا درباره ابلاغیه مربوط به جدا شدن معاون اقتصادی و معاون اجرایی رئیس‌جمهور از کمیسیون اقتصادی که برخی آن را حاصل اختلاف در تیم اقتصادی دولت عنوان می‌کنند، گفت: اگر مروری بر موضع‌گیری‌های آقایان مخبر و رضایی و رئیس‌جمهور در طول این ۸ ماه داشته باشیم، متوجه می‌شویم اختلافاتی بین آقای رضایی و مخبر وجود داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  36