برزیل؛ الگوی نوآوری پرداخت در آمریکای لاتین

یک نظرسنجی نشان داده است که حدود 90 درصد از مشتریان بانکی در آمریکای لاتین از بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند. برزیل با 98درصد استفاده ار بانکداری دیجیتال، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است، و مکزیک و کلمبیا هر دو با 94درصد پس از آن قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پرداخت‌های دیجیتال در سراسر جهان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است؛ تعداد افرادی که حساب بانکی دارند همچنان در حال افزایش است، و بانکداری دیجیتال نیز روش کلیدی تعامل افراد با مؤسسات مالی است.

یک نظرسنجی نشان داده است که حدود 90 درصد از مشتریان بانکی در آمریکای لاتین از بانکداری دیجیتال استفاده می‌کنند. برزیل با 98درصد استفاده ار بانکداری دیجیتال، جایگاه اول را به خود اختصاص داده است، و مکزیک و کلمبیا هر دو با 94درصد پس از آن قرار دارند.

برزیل نه تنها در بانکداری دیجیتال، بلکه در پرداخت های دیجیتالی هم پیشتاز است. دولت برزیل و سیستم بانک مرکزی برزیل از نوآوری دیجیتال بهره جسته‌اند و پلتفرم پرداخت آنی خود، به نام «پیکس»، را ارائه دادند که اکنون بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان این کشور از آن استفاده می‌کنند. سایر اشکال حوزه نوآوری دیجیتال، مانند ارزهای دیجیتال، نیز در حال استفاده گسترده هستند.

برزیل با ترویج پرداخت‌های دیجیتال، نمونه بارز کشوری است که پتانسیل رو به رشد فناوری را در آمریکای لاتین دارد.

گروه PYMNTS Intelligence در ماه آوریل به تحلیل این موضوع پرداخت که چگونه سیستم‌هایی مانند «پیکس» و ارزهای دیجیتال، برزیل را به رهبر منطقه خود در حوزه پرداخت‌ها تبدیل کرده‌ است.

پرداخت های دیجیتال متمرکز

پیکس

«پیکس» سنگ بنای نوآوری پرداخت دیجیتال در برزیل است، پلتفرم پرداخت فوری که توسط بانک مرکزی این کشور طراحی شده است. این سیستم که “نسخه دولتی «ونمو»” خوانده می‌شود، در پایان سال 2020 راه‌اندازی شد، و محبوبیتش به سرعت افزایش یافت، که البته تا حد زیادی به دلیل سادگی و سهولت استفاده از آن بود.

از هر 10 برزیلی 6 نفر به طور منظم از آن استفاده می کنند و در سال 2021 بیش از 8 میلیارد تراکنش در این پلتفرم ثبت شد. یکی دیگر از نشانه های محبوبیت «پیکس»، این است که 59درصد از مصرف کنندگان برزیلی گفتند که به دلیل فقدان گزینه‌ای برای پرداخت دیجیتال، از خرید آنلاین منصرف شده‌اند. تنها 18 درصد درکی از جذابیت پرداخت‌های فوری هنگام خرید آنلاین نداشتند.

«پیکس» در میان مصرف‌کنندگان با استقبال خوبی مواجه شده است، اما بازرگانان برزیلی سازگاری کمتری از خود نشان دادند. در یک نظرسنجی، فقط 32درصد از صاحبان تجارت آنلاین گفتند که پرداخت‌های «پیکس» را ارائه داده‌اند و 16درصد از آنها نیز گفتند که تنها به دلیل دشواری فنی ادغام سیستم‌های پردازش تراکنش فعلی‌شان، روش پرداخت «پیکس» را ارائه می‌دهند.

البته شرکت‌های دیگر نیز سعی دارند راه‌حل‌هایی ارائه دهند تا به خرده‌فروش‌ها کمک کنند پرداخت‌های «پیکس» را روی پلتفرم‌های خود فعال کنند. با این حال هنوز کسب‌وکارهای اندکی هستند که دشواری‌های فنی را مانع اصلی خود می‌دانند.

با این حال، 28درصد از برزیلی‌ها استفاده از کارت‌های بدهکار و کارت‌های اعتباری را ترجیح می‌دهند، 22درصد روش پرداخت از طریق «پیکس» را ترجیح می‌دهند و بسیاری از کسب‌وکارها با وجود دشواری‌های فنی، از روش پرداخت «پیکس» استفاده می‌کنند.

با این حال، «پیکس» تنها روش پرداخت جدیدی نیست که به سرعت مورد توجه قرار گرفته شده باشد. روش‌های تراکنش عجیب‌تری مانند ارزهای دیجیتال نیز در حال افزایش هستند و تنظیم‌کننده‌های برزیلی برای تطبیق با شرایط عادی جدید، چه بسا اضافه‌وقت کار می‌کنند.

ارز دیجیتال و مقررات مربوط به آن

بر اساس گزارش بانک مرکزی برزیل، شهروندان این کشور در سال گذشته بیش از 4 میلیارد دلار ارز دیجیتال خریداری کردند. بر اساس نظرسنجی Crypto.com، دلایل خرید ارز دیجیتال متفاوت بود و 66درصد از برزیلی ها گفتند که ارز دیجیتال برای آنها گزینه جایگزین برای سرمایه‌گذاری است.

یک سوم از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند که با خرید ارز دیجیتال، دارایی‌های خود را در برابر بی ثباتی اقتصادی محافظت می‌کنند، 31درصد گفتند که هدفشان از خرید ارز دیجیتال، تنوع بخشیدن به پرتفوی مالی خود است و 25درصد گفتند که ترجیح می‌دهند از مداخله دولت مصون بمانند. تنها 12درصد گفتند که مایل هستند از ارز دیجیتال برای انتقال پول یا پرداخت استفاده کنند.

با وجود اینکه علاقه زیادی به استفاده از آن به هدف پرداخت وجود ندارد، بسیاری به سرعت به ایده سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال علاقه نشان می‌دهند.

این نظرسنجی نشان داد که 59درصد از مصرف‌کنندگانی که ارز دیجیتال نداشتند، قصد داشتند در 12 ماه آینده برخی از آنها را خریداری کنند.

علاقه به خرید ارزهای دیجیتالی به طور پیوسته در حال رشد است، و این موضوع نهادهای دولتی را مجبور کرده تا برای نخستین بار اقدامات نظارتی را اجرا کنند.

مجلس سنای برزیل به اتفاق آرا در فوریه امسال لایحه‌ای را تصویب کرد که قوانینی را برای صندوق‌های ارز دیجیتال ایجاد می‌کند، دارایی‌های دیجیتال را تعریف می‌کند و ارائه‌دهندگان خدمات را طبقه‌بندی می‌کند و به دولت این اختیار را می‌دهد تا این صنعت را تنظیم کند.

این لایحه همچنین صرافی‌های ارزهای دیجیتال را ملزم می‌کند تا از پولشویی و پنهان‌کاری دارایی‌ها با هدف محدود کردن منبع حیاتی بودجه سازمان‌های جنایی و تروریستی جلوگیری کنند.

البته این لایحه هنوز مورد تصویب کنگره و رئیس جمهور قرار نگرفته تا به قانون تبدیل شود، اما این نخستین بار در کل آمریکای لاتین است که چنین قانونی در مجلس سنا تصویب می‌شود.

این مقررات، همراه با سیستم‌های پرداخت دیجیتالی تحت حمایت دولت و سایر نوآوری‌های پرداخت الکترونیکی، نقش برزیل را به عنوان پیشرو در اکوسیستم پرداخت آمریکای لاتین تثبیت می‌کند.

 

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: pymnts.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×  1  =