سهم اقتصاد دیجیتال در ایران چقدر است؟/ سامانه ایران نوآفرین چگونه به کسب و کارها کمک می کند؟

امروزه به مدد فناوری، تکنولوژی‌های مختلفی در دنیا خلق شده است.از اقتصاد ٨٠ تریلیونی دنیا، حدود ٧٠ درصد مربوط به حوزه خدمات، پنج درصد کشاورزی و ۲۵ درصد صنعت است. بیشترین سهم اقتصاد دیجیتال به خدمات برمی‌گردد که در کشور ما نیز این میزان بیش از ۵۰ درصد است.سازمان فناوری اطلاعات ایران با راه اندازی سامانه «ایران نوآفرین» امکانی را برای حمایت از شرکت‌های نوپا، به عنوان درگاه واحد ارائه خدمات به زیست‌بوم نوآفرینی کشور به آدرس irannoafarin.ir طراحی و پیاده‌سازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، امروزه به مدد فناوری، تکنولوژی‌های مختلفی در دنیا خلق شده است. تکنولوژی‌هایی که صنایع مختلف را متحول کرده و مفهومی به نام اقتصاد دیجیتال را در دنیا شکل داده‌اند.

آن‌چه امروزه در کنار فناوری شکل گرفته، دریافت خدمات باکیفیت و با قیمت مناسب توسط شهروندان است.

اکنون از اقتصاد ٨٠ تریلیونی دنیا، حدود ٧٠ درصد مربوط به حوزه خدمات، پنج درصد کشاورزی و ۲۵ درصد صنعت است. بیشترین سهم اقتصاد دیجیتال به خدمات برمی‌گردد که در کشور ما نیز این میزان بیش از ۵۰ درصد است.

«سازمان فناوری اطلاعات ایران»، با راه اندازی سامانه «ایران نوآفرین» امکانی را برای حمایت از شرکت‌های نوپا، به عنوان درگاه واحد ارائه خدمات به زیست‌بوم نوآفرینی کشور به آدرس irannoafarin.ir طراحی و پیاده‌سازی شده است.

چشم‌انداز سامانه نوآفرین این است که به «پنجره واحد ارائه خدمات به حوزه نوآفرینی در کشور تبدیل شود و پایگاه داده یکپارچه و جامع جهت درج، نگهداری و تحلیل اطلاعات جهت سیاستگذاری‌های صحیح و کلان را ایجاد کند.

اکنون چهار هزار و ۶۶۶ شرکت نوپا، چهار هزار و ۳۴۷ تیم‌نوپا، ۴۶۴ شتاب‌دهنده و مرکز رشد، یک هزار و ۱۷۵ شخص حقیقی جویای کار، یک هزار و ۱۶۸ شرکت بزرگ رشد یافته، ۲۴۴ سرمایه‌گذار، ۶۲۰ علاقمند به حوزه نوآفرینی و ۳۴ سرمایه‌گذار بخش خصوصی که علاقمند به برقراری ارتباط با شرکت‌ها یا تیم‌های نوپای نیازمند سرمایه‌گذاری هستند در نوآفرین عضویت دارند.

فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات در صدر لیست

تقسیم‌بندی این تیم‌ها بر اساس نوع صنعتی که در آن فعال هستند صورت گرفته که نشان می‌دهد عمده فعالیت آنها در بخش فناوری انجام می‌شود. در این میان ۳۴ درصد از تیم‌ها در حوزه فناوری اطلاعات، ۸ درصد آموزش و یادگیری، ۶ درصد خرده فروشی و ۵۲ درصد سایر حوزه‌ها مانند تبلیغات، بازاریابی، سفر و گردشگری مشغول به کار هستند.

در بخش شرکت‌های فعال در نوآفرین نیز وضعیت به همین شکل است و بیش از۵۵ درصد از شرکت‌های نوپای ایران نوآفرین در بخش فناوری اطلاعات فعالیت دارند.

در این سامانه در سال ۱۴۰۰، سه هزار و ۴۸۷ کاربر برای دریافت ۲ هزار و ۶۰۲ خدمت ثبت‌نام کردند.

در سال ۱۴۰۰ خدماتی مانند صدور گواهینامه برای مراکز رشد و شتابدهنده‌ها و داشبورد آماری عمومی به این سامانه و ارائه خدمات اینترنت اشیا و مشاوره کسب‌وکار نیز به بخش بومواره اضافه شد.

«بومواره» طرحی برای حمایت از کسب‌وکارها

«بومواره» بخش دیگری از سامانه نوآفرین است. این خدمت از سال ۹۹ به عنوان یکی از مهم‌ترین خدمات سامانه ایران نوآفرین بستری را جهت تعامل شرکت‌ها با یکدیگر به وجود آورده است.

در این طرح که با حمایت دولت اجرایی شده است، شرکت‌های نوآفرین می‌توانند به صورت رایگان و با تخفیف از خدمات شرکت‌های بزرگ در بازه زمانی مشخص استفاده کنند.

شرکت‌های سرویس دهنده نیز در ازای ارائه این خدمات از دولت تسهیلات حمایتی دریافت می‌کنند. اکنون از ۴۴ شرکت مشارکت کننده، ۲۹ شرکت در حال ارائه خدمت به کسب‌وکارهای نوپا هستند.

در بخش بومواره، پنج هزار و ۹۹۹ تیم/شرکت ثبت‌نام کرده‌اند که حدود نیمی از آن‌ها برای دریافت خدمت مورد نظرشان ثبت سفارش کرده‌اند.

از میان خدماتی که از سوی نوآفرین ارائه می‌شود، خدمتی مانند ارائه فضای ابری، پردازش و ذخیره‌سازی با یک هزار و ۵۱۴ درخواست در صدر قرار دارد. خدمات دیگری مانند تبلیغات و بازاریابی، امنیت اطلاعات، توزیع محصولات و خدمات پستی، مشاوره حقوقی، نرم افزار و حسابداری نیز در رتبه‌های بعدی هستند.

طبق آخرین گزارش‌ها، در ۶ ماه پایانی ۱۴۰۰ چهار میلیارد و ششصد میلیون تومان تسهیلات از محل وجوه اداره شده و در قالب طرح «بومواره» به کسب‌وکارها ارائه شده است. این مبلغ از ابتدای اجرای طرح تا کنون چهارده میلیارد و سیصد میلیون تومان است.

همچنین مبلغ ۲۸۱ میلیارد ریال اعتبار نیز برای تخصیص به سرویس‌دهندگانی که در طرح بومواره فعالیت دارند، درنظر گرفته شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  4  =