وضعیت پایه پولی و نقدینگی در بهمن ۱۴۰۰/ رکوردزنی در رشد ماهانه پول

طبق آماری که بانک مرکزی پیش از این از وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی ایران منتشر کرده بود پایه پولی در کشور به 580 هزار میلیارد تومان رسیده بود که در مقایسه با ماه قبل خود در حدود 2.24 درصد رشد داشته که روندی صعودی از این شاخص به شمار می آید. حجم پول در بهمن 1400 برابر با 916 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با ماه گذشته خود تقریبا 4.91 درصد افزایش داشته است. این میزان رشد ماهانه در شاخص پول در 9 ماه قبل خود سابقه نداشته و بالاترین سطح را در بهمن ماه ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، متغیرهای کلان اقتصادی در بهمن 1400 رکوردهای مهمی را از خود برجای گذاشته است. پیش از این بانک مرکزی اطلاعات پایه پولی و نقدینگی در این ماه را منتشر کرده بود.

اما در گزارش اخیر حجم پول و شبه پول که از اجزای مهم نقدینگی به شمار می روند در بهمن ماه روندی صعودی داشته و دو رکورد مهم را از خود برجای گذاشته است.

متغیرهای کلان اقتصادی

وضعیت پایه پولی و نقدینگی در بهمن 1400

طبق آماری که بانک مرکزی پیش از این از وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی ایران منتشر کرده بود پایه پولی در کشور به 580 هزار میلیارد تومان رسیده بود که در مقایسه با ماه قبل خود در حدود 2.24 درصد رشد داشته که روندی صعودی از این شاخص به شمار می آید.

متغیر نقدینگی در کشور نیز طی روند افزایشی خود با 2.7 درصد رشد ماهانه در بهمن ماه به 4 هزار و 624 هزار میلیارد تومان رسیده که در 4 ماه گذشته بی سابقه بوده است. مقایسه نقطه ای نقدینگی نیز نشان می دهد رشد سالانه این شاخص برابر با 39.7 درصد به ثبت رسیده است.

نسبت این دو متغیر ضریب فزاینده نقدینگی است که نشان می دهد هر واحد خلق پول در کشور چه میزان نقدینگی را افزایش می دهد؟

این نسبت در آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی دربهمن 1400 برابر با 7.96 واحد محاسبه شده که نسبت به ماه گذشته 0.04 واحد درصد بیشتر شده است.

رکوردزنی در رشد ماهانه پول در بهمن 1400

اما به طور کلی اجزای مهم نقدینگی پول و شبه پول است. حجم پول در آمار بانک مرکزی در بهمن 1400 برابر با 916 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با ماه گذشته خود تقریبا 4.91 درصد افزایش داشته است.

این میزان رشد ماهانه در شاخص پول در 9 ماه قبل خود سابقه نداشته و بالاترین سطح را در بهمن ماه ثبت کرده است.

رشد نقطه به نقطه این شاخص در بهمن ماه 1400 نیز برابر با 40.5 درصد ثبت شده که در این سال رشد بالایی به شمار می آمده است.

بخش دیگر نقدینگی در سال 1400 شبه پول است که موازی با سایرین رکوردهای قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

رکوردزنی شبه پول در بهمن 1400

میزان شبه پول در بهمن 1400 تقریبا 2.2 درصد رشد ماهانه پیدا کرده و برابر با 3 هزار و 707 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده که رکورد 4 ماه گذشته بوده است.

مقایسه این متغیر با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نیز نشان می دهد رشدی 39.5 درصدی در شبه پول رخ داده است.

آمار حجم نقدینگی

 

منبع: اکو ایران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  8