اسب چموش اعتبار/روند ریسک های اعتباری در دنیا

اعتبار می‌تواند محرک عمده‌ای برای بازار باشد و موجب رونق صنعت و تولید باشد. باید از ریسک‌های این حوزه آگاهی داشت تا بتوان بیشترین نفع را از این بخش برده، دانست در کجاها سرمایه‌گذاری کرد و از ضرر جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نقش اعتبار در تورم چیست؟ آیا می‌تواند تورم کالاهای اساسی را کاهش دهد؟ ارزش ارزهای جهانی همچون دلار و یورو افزایشی خواهد بود یا کاهشی؟ قدرت فنی چه نقشی را ایفا می‌کند؟ و اساساً اسپردها در حوزه‌های مختلف به چه صورت خواهند بود؟

شاخص QE قدرت فنی، محرک بازارهای اعتباری است. ریسک‌‌های تورمی محتمل هستند و در دنیای روشن‌‌تر می‌‌تواند اشاره‌ای به کاهش و افزایش نرخ‌ها در پشت رشد اقتصادی باشد. ماشین خرید آماده برای بارگیری مجدد می‌‌تواند عامل تعیین‌‌کننده‌ای به جهت قدرت بیشتر بازار اعتباری در آینده نزدیک باشد. حتی برای بخش اعتبار، همه چیز به تورم، زنجیره تأمین، قیمت کالاها و متعاقباً نرخ‌ها مربوط می‌شود.

اکنون زمانی است که پویایی اعتبار واقعی در انتهای آخرین اولویت است. در شرایطی که اعتبار تحت تسلط توان فنی است، بسته به عوامل فوق، منصفانه است که گفته شود اصول واقعی اعتبار یا محرک‌های بازار اعتبار حرف چندانی برای گفتن ندارند. پس از همه این واقعیت که پویایی بازار اعتباری خود باید در سال 2022 بسیار پایدار باشد به این معنی است که طبقه دارایی به عنوان یک پناهگاه امن در نظر گرفته خواهد شد. این امر در بازده قابل اعتماد بخش‌‌های بتای پایین‌‌تر و غیر تورمی نشان داده می‌‌شود؛ زیرا اعتبار به معیارهای فنی و اعتبار قوی آن بستگی دارد.

اسپرد

همان‌طور که در شکل بالا نشان داده شده است، انتظار می‌رود که اسپردهای یورو IG در سال 2022 فشرده باقی بمانند، به ویژه با توجه به تصویر فنی قوی اعتبار، حتی کاهش CSPP یا کندی ورودی تأمین مالی نیز این تغییر را مشاهده نخواهد کرد. عرضه خالص تا 50 درصد دیگر در سال 2022 کاهش می‌یابد. بنابراین، با احتیاط چشم‌اندازی مثبت در نظر گرفته می‌شود. بدهی‌های بتای بالاتر و بدهی‌های با رتبه پایین‌تر ممکن است به دلیل فشار بیشتر ناشی از افزایش تورم، قیمت‌های بالاتر کالاها و افزایش نرخ‌ها، کمی کاهش عملکرد داشته باشند. علاوه بر این، انتهای بلند منحنی تحت فشار بیشتری از افزایش نرخ‌ها قرار خواهد گرفت؛ بنابراین انتظار می‌رود شیب منحنی‌های اعتباری تند باشد.

اعتبار دلار آمریکا تحت فشار بیشتری ناشی از افزایش بیشتر نرخ‌ها خواهد بود. انتظار می‌رود که 10 سال تا اواسط سال 2022، 80 درصد افزایش یابد و بنابراین کل بازده و جریان ورودی تحت فشار بیشتری قرار خواهد گرفت. پیش‌‌بینی می‌شود در اواسط سال آینده در ایالات متحده، شاخص 5 ساله 50 درصد افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که نرخ‌های 3 ساله تا اواسط سال 2022 به میزان 25 درصد افزایش یابد. با این افزایش نرخ‌ها، بازده کمتر خواهد بود و بنابراین سرمایه‌‌گذاران ممکن است به دنبال بازده اضافی در جای دیگری باشند و به همین دلیل انتظار می‌رود که جریان ورودی کمتری به دلار آمریکا را شاهد باشیم.

در همین حال، نرخ یورو 10 ساله باید 30 تا 40 درصد در سه ماهه دوم و سوم سال 2022 افزایش یابد، یورو 5 سال از قلمرو منفی خارج خواهد شد و انتظار می‌رود که به ترتیب در سه ماهه دوم تا سه ماهه سوم سال 2022 به ترتیب 15 تا 25 درصد افزایش یابد. در حالی که نرخ‌های 3 ساله تغییر چندانی نمی‌کنند، فقط حدود 10 درصد در اواسط سال 2022 افزایش می‌یابد. به طور کلی افزایش نرخ یورو در مقایسه با دلار حداقلی خواهد بود. همان‌طور که در شکل بالا مشاهده می‌شود، در حال حاضر، بهای تمام شده کل در سطوح بسیار پایینی قرار دارد. بنابراین انتظار می‌رود فشار کمتری بر بازده و متعاقباً جریان ورودی نسبت به دلار آمریکا وارد شود. با این حال، با افزایش بازده، زمانی که سطح بازده مطلق به طور موقت به سمت بالا می‌‌رود، ممکن است شاهد آمدن خریدارانی که تشنه بازدهی هستند، به بازار باشیم.

شکل زیر پیشرفت جالبی را نشان می‌‌دهد که به موجب آن اسپردها در زمانی که در بازدهی منفی هستند، تلاش می‌‌کنند تا هر چه بیشتر از سطوح فعلی کاهش پیدا کنند. تنها زمانی که بازدهی افزایش می‌یابد، پتانسیل عملکردی به میزان 10 درصد کاهش می‌یابد. با داشتن انتظار نرخ‌های بالاتر و متعاقباً بازدهی بالاتر، می‌توان شاهد انقباض بیشتری در سطوح اسپرد بود. این امر برای بازده مازاد خوب است، اما نه برای همه در بازده کل، زیرا بازدهی باید حداقل 20 درصد افزایش یابد. بنابراین، بازده کل بسیار کم و به طور بالقوه نزدیک به صفر (یا منفی) با کوپن‌های کم خواهد بود. این خود دلیل دیگری برای محافظه‌ کاری در سال 2022 است. اگرچه، با گفتن این امر، با بدهی‌های هیبریدی شرکت‌ها و حتی نرخ‌های پایین‌تر بدهی BBB+ /BB- با بازدهی بالاتر و بازدهی مثبت مواجه خواهیم بود.

ریگرسیون

ریسک‌های اصلی

ریسک اصلی برای اعتبار تا سال 2022 افزایش تورم، افزایش قیمت کالا/انرژی و کمبود زنجیره تأمین است. همه این عوامل ممکن است تأثیر منفی بر سود داشته باشد. در شکل‌های متعدد زیر، تفکیک فشار تورمی، کمبود زنجیره تأمین و مصرف انرژی در هر بخش وجود دارد. طبیعتاً در مورد اسامی در بخش‌هایی که ممکن است تحت فشار بیشتری از این عوامل باشند، باید محتاط بود.

به منظور برجسته کردن موضوع اعتبار شرکتی، مشاهده می‌شود که فشار حاشیه/درآمد ممکن است از کمتر از 43 درصد از بخش‌های وزنی iBoxx ناشی شود. پشتیبانی بالا از اعتبار ممکن است در همان جا از دست برود. افزودن بخش‌هایی با مقداری فشار، شرکت‌ها را به 55 درصد کل می‌‌رساند و به همین دلیل وضعیت مطمئن‌‌ترین فشار بر اسپردهاست. اعتقاد بر این است که این نگرانی‌‌ها به دلیل قیمت‌‌های انرژی بالاتر، یک عنصر کلیدی است که چرا شرکت‌ها در اوایل سال 2022 ضعفی را برای اسپردهای اعتباری در نظر گرفته اند. در آن زمان، شرکت‌ها شاهد ورود بخش مناسبی از عرضه به بازار نیز خواهند بود. و بنابراین، بازه زمانی خوب اعتبار می‌تواند هم از نظر تقاضا و هم از نظر عرضه کاهش یابد.

فشار تورمی

برای بسیاری از بخش‌ها، کمبود زنجیره تأمین در بالاترین حد خود قرار دارد. این امر به‌ ویژه در بخش‌های تولیدی و صنعتی بر درآمدها فشار وارد می‌‌کند و به همین دلیل ممکن است منجر به افزایش اسپرد شود. شکل زیر میزان کسب و کارهایی را نشان می‌دهد که کمبود نهاده را به عنوان عاملی برای ممانعت از تولید گزارش می‌کنند. بیشترین کاهش تولید در بخش خودرو دیده شده است. اکنون بخش‌‌های دیگری که به تراشه‌های کامپیوتری نیز وابسته هستند، از نزدیک دنبال می‌‌شود. با این حال، این مشکل گسترده‌‌تر از آن است که تصور می‌شد؛ زیرا اکثر بخش‌های تولیدی اکنون بالاترین میزان خود را در کمبود نیروی کار و تجهیزات گزارش‌شده نشان می‌‌دهند که مانع تولید می‌‌شود.

به طور طبیعی، تولید نیز با بیش از 40 درصد انرژی مصرف‌شده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی است. اکنون با افزایش و نوسان قیمت‌های انرژی و کالاها، شرکت‌هایی که مصرف انرژی بالایی دارند با این هزینه اضافی تحت فشار درآمد قرار خواهند گرفت. این امر ممکن است بیشتر بر اسپردها فشار بیاورد. همان‌طور که در شکل زیر نشان داده شده است، تولید، معدن، حمل و نقل و کشاورزی برخی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در اروپا هستند.

زنجیره تامین

تأمین برای همه

با این حال، هرگونه گسترش تا حد زیادی کاهش می‌یابد، نگرانی‌های انرژی در زمستان کاهش می‌یابد و تکنیک‌های قوی تسلط خواهند داشت و اسپردها را پشتیبانی می‌کنند. تصویر فنی در شکل زیر نشان داده شده است که به موجب آن شاهد کاهش عرضه خالص شرکت یورو به زیر صفر در حدود 30 میلیارد یورو هستیم. این کاهش 50 میلیارد یورو نسبت به سال 2021 و کاهش چشمگیر 140 میلیارد یورویی نسبت به سال 2020 است. این یک محرک مثبت واقعی برای اسپرد در سال 2022 است.

جزئیات نیز از این موضوع حمایت می‌کند، انتظار می‌رود عرضه شرکت‌ها در سال آینده کاهش یابد. پیش‌‌بینی می‌شود میزان عرضه به 290 میلیارد یورو برسد. در همین حال، بازخریدها در سال آینده بالاتر و به 223 میلیارد یورو خواهد رسید. تقاضا شامل جریان‌های ورودی تأمین مالی‌های مشترک اندکی کمتر اما مشابه سال جاری، حدود 5 میلیارد یورو است، و بانک مرکزی اروپا با سرعت 5/92 میلیارد یورو به خرید ناخالص در سال ادامه خواهد داد.

با این حال، تصویر فنی تصویر امور مالی به اندازه شرکت‌ها مثبت نیست. انتظار می‌‌رود عرضه مالی در سال آینده کمی افزایش یابد و به 290 میلیارد یورو (به استثنای اوراق قرضه تحت پوشش) برسد، بازخریدها با 179 میلیارد یورو در سال 2022 مطابقت بیشتری با سال 2020 دارد که از 205 میلیارد یورو در سال 2021 کاهش یافته است. بنابراین عرضه خالص به 110 میلیارد یورو می‌رسد. علاوه بر این، بدهی بانک هیچ حمایتی از خریدهای بانک مرکزی اروپا دریافت نمی کند. عرضه خالص پس از تقاضا به 100 میلیارد یورو برای امور مالی می‌رسد که در سال 2021، 60 میلیارد یورو افزایش یافته است.

اعتبار مالی

بانک مرکزی اروپا تا حد زیادی مورد توجه شرکت‌ها باقی خواهد ماند. انتظار می‌رود که خرید خالص CSPP به طور متوسط 5/5 میلیارد یورو در ماه ادامه یابد که این رقم تا پایان سال به حدود 65 میلیارد یورو می‌رسد. علاوه بر این، بازخریدهای بانک مرکزی اروپا را در حدود 5/17 میلیارد یورو در سال آینده محاسبه می‌شود که منجر به خرید ناخالص 5/82 میلیارد یورویی می‌شود. در واقع، حتی پس از اینکه بانک مرکزی اروپا خرید برنامه‌های کاربردی را متوقف خواهد کرد (احتمالاً در اواسط سال 2023)، هنوز میزان قابل توجهی از سرمایه‌گذاری مجدد برای چند سال آینده، به میزان حدود 2 میلیارد یورو در ماه، وجود دارد. با پایان یافتن PEPP در ماه مارس، اقتصاددانان انتظار دارند که پایان برنامه با یک دوره گذار همراه شود. این می‌تواند به شکل یک برنامه انتقال جدید یا به شکل افزایش خریدهای APP باشد. در هر صورت این امر عمدتاً برای خریدهای بخش دولتی خواهد بود، و انتظار می‌رود که خریدهای شرکتی در سال آینده با حدود 10 میلیارد یورو پایین‌تر از 65 میلیارد یورو معمولی در CSPP باشد.

سرمایه گذاری

جریان‌های تأمین مالی سرمایه‌گذاری مشترک در سال 2021 اندک اما مثبت بوده است. در سال 2021 تاکنون، جریان ورودی EUR IG به 8/3 درصد از AuM (8/10 میلیارد دلار آمریکا) رسیده است. این کمتر از ورودی‌هایی است که در سال گذشته به میزان 8 درصد از AuM (18 میلیارد دلار) مشاهده شد. جریان ورودی EUR HY در مجموع 4/2 درصد (4/3 میلیارد دلار) YTD بوده است. انتظار می‌رود که در سال آینده نیز جریان ورودی، با 8 میلیارد دلار دیگر یا بیشتر به EUR IG، با جریان ورودی کمتر در EUR HY با 2 تا 3 میلیارد دلار دیگر، مشابه اما کمی کمتر مشاهده شود.

به طور کلی، در هر دو واحد پولی یورو و دلار، جریان‌های تأمین مالی در پنج سال گذشته به طور مداوم جریان داشته است. با این حال، ESG طی چند سال گذشته شاهد افزایش زیادی در جریان ورودی بوده است. تقاضا سیری‌ناپذیر است. در دو نمودار زیر، واضح است که وجوه خاکستری به طور کلی با ESG جایگزین می‌‌شوند، به ویژه در زمان خروج و برگشت به طور کلی به ESG است.

تجمیع منابع مالی

 

نتیجه‌گیری

تصویر فنی همچنان در سال 2022 غالب خواهد بود و با وجود افزایش نرخ‌ها، اسپردها به خوبی پشتیبانی می‌شوند. کاهش 50 میلیارد یورویی عرضه خالص به این امر کمک می‌کند. تورم، افزایش قیمت انرژی/کالاها و کمبود زنجیره تأمین بزرگ‌ترین تهدید برای اعتبارات در سال 2022 است. بسیاری از بخش‌ها ممکن است تحت فشار درآمدی باشند. موجودی نقدی قوی معیارهای اعتباری را تضمین می‌کند و چرخش دارایی تنها با افزایش اندکی در نرخ‌ها بعید است. محتاطانه به سال 2022 نگریسته می‌شود و بیشتر در مورد بخش‌هایی که تحت فشار احتمالی تورم، قیمت انرژی و کمبود زنجیره تأمین هستند، تلاش می‌شود. کوپن‌های بیشتر و محصول با عمر کمتر می‌‌توانند عایق‌هایی در برابر افزایش نرخ‌ها در تهدید اسپرد باشد.

 

منبع: https://think.ing.com/articles/credit-outlook-2022-dont-stop-me-now-cautiously-optimistic

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  4  =