کدام دانشگاه ‌ها رشته بلاکچین تدریس می کنند؟

با اینکه تنها ۱۳ سال از عمر بیت‌کوین و فناوری بلاکچین می‌گذرد اما حالا برخی از دانشگاه‌های برتر این حوزه را به رشته‌های درسی خود اضافه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اینکه برترین دانشگاه‌های دنیا بلاکچین را به رشته‌های تحصیلی و دروس خود اضافه کردند نشان می‌دهد که بلاکچین دیگر در حد حرف نیست.

دنیای دارایی‌های دیجیتال در سال گذشته متحول شد. ارزش کل بازار رمزارزها به سه هزار میلیارد دلار رسید. این باعث شد تا دولت‌ها، افراد حقیقی و دانشگاه‌ها نگاه دقیق‌تری به این بازار داشته باشند. تا قبل از سال ۲۰۲۱ هنوز افراد زیادی بازار را جدی نمی‌گرفتند.

حضور کریپتو در اقتصادهای بزرگ جهان فرصت بزرگی برای استارت‌آپ‌های این حوزه ایجاد می‌کند. استارت‌آپ‌های این حوزه هم برای شروع کار خود به نیروی کار متخصص و نقشه راه نیاز دارند که اصولا توسط دانشگاه‌ها تامین و تدوین می‌شود. دانشگاه‌های برتر جهان حالا فهمیدند که کریپتوکارنسی در دنیای امروز بسیار مهم است و این رشته را به درس‌های خود اضافه کردند.

در این گزارش دانشگاه‌هایی که به حوزه بلاکچین قدم گذاشتند و رشته‌های مرتبط به بلاکچین را بررسی می‌کنیم:

موسسه تکنولوژی ماساچوست

در دنیای علم وقتی صحبت از تحقیق و پژوهش می‌شود موسسه فناوری ماساچوست یا همان MIT اول است. این موسسه به دلیل تحقیقات خود در برنامه درسی و رقابت‌های دانشگاهی معروف است و بعد از هاروارد در رتبه دوم برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارد. این دانشگاه اولین موسسه علمی معتبری بود که به پژوهش در اکوسیستم غیرمتمرکز پرداخت.

جالب اینجاست که رئیس فعلی بورس و اوراق بهادار آمریکا یعنی گری جنسلر در دانشگاه ماساچوست دوره بلاکچین تدریس می‌کند و قدیمی‌ترین باشگاه‌های بیت‌کوین دنیا در محوطه این دانشگاه شکل گرفتند. این دانشگاه در سال ۲۰۱۴ برای تکمیل دوره اول آموزش‌های خود ارز دیجیتال MIT را راه‌اندازی کرد. حتی در مقاطعی بیت‌کوین به دانشجویان داد و مجله معتبری در حوزه بلاکچین راه‌اندازی کرد.
در این دانشکده این سه درس با رویکردی عملی تدریس می‌شود:

دروس اخلاق بلاکچین، که در رابطه با تاثیر ارزهای دیجیتال بر رفتار بازار است.

مرز دیجیتال B که در رابطه با ظهور و استفاده از فرصت‌های حوزه بلاکچین است.

دفتر کل عمومی که در رابطه با ثبت داده‌ها و دفتر کل ارزهای دیجیتال است.

دانشگاه هاروارد

هاروارد بهترین، قدیمی‌ترین و پرافتخارترین دانشگاه آمریکا است. این دانشگاه حالا با همکاری موسسات فناوری قصد دارد شش دوره رایگان در رابطه با ارزهای دیجیتال برگزار کند. این دوره‌ها از مبتدی تا پیشرفته را در برمی‌گیرد و اولین دوره به صورت آنلاین و با عنوان «نوآوری موفقیت آمیز یعنی بلاکچین» به بررسی هوش مصنوعی و بلاکچین می‌پردازد.

هاروارد هر هفته نشست ارزهای دیجیتال دارد و امکانات زیادی برای استفاده از فناوری بلاکچین در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

دانشگاه ملی سنگاپور

همانطور که می‌دانید سنگاپور یکی از قطب‌های ارز دیجیتال در جنوب شرقی آسیا است. دانشگاه ملی این کشور هسته مرکزی پذیرش ارزهای دیجیتال بود و همین موضوع این دانشگاه را در زمره دانشگاه‌های پیشرو قرار داده است.

این دانشگاه مرکز بلاکچین دارد و این مرکز به شدت مشغول تحقیق و کارآفرینی در این حوزه است. مقالات این مرکز همیشه مورد توجه رسانه‌ها است. این مرکز دوره‌های تخصصی از مبتدی تا مدیران سطح بالا برگزار می‌کند و نقش زیادی در پذیرش بلاکچین در سنگاپور دارد.

این مدرسه دوره کارشناسی و ارشد بلاکچین با دروس زیر برگزار می‌کند.

بلاکچین و DLT سازمانی برای مدیران و بلاکچین و دفرت کل توزیع شده.

دانشگاه آکسفورد

آکسفورد یکی از برترین دانشگاه‌های جهان است. بزرگ‌ترین مطبوعات دانشگاهی و بزرگ‌ترین کتابخانه دانشگاهی جهان را دارد. همین اواخر یک مرکز بزرگ تحقیقاتی در حوزه بلاکچین ساخت و پیشرفت‌های زیادی در این حوزه کرده است.

مرکز کارآفرینی دانشگاه آکسفورد با ارز دیجیتال ریپل هم همکاری کرده و تاثیرات زیادی بر بازار رمزارزها داشته است. انجمن بلاکچین این دانشگاه هم جزو برترین انجمن‌های دانشجویی در این حوزه است.

درس‌های مهندسی نرم‌افزار بلاکچین، بلاکچین برای مدیران و برنامه استراتژی بلاکچین اکسفورد در این دانشگاه تدریس می‌شود.

دانشگاه کرنل

این دانشگاه به طور سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار را فقط صرف تحقیقات خود می‌کند. همچنین دارای یکی از برترین آمارها بعد از اتمام تحصیل دانشجویان است. یعنی دانشجویان این دانشگاه اصولا بعد از اتمام درس خود در سمت‌های بالای شرکت‌ها مشغول می‌شوند.

این دانشگاه در سال ۲۰۱۴ مقاله‌ای گیرا در رابطه با ارزهای دیجیتال در مجمع بین الملل ارائه کرد.

دروس ارزهای دیجیتال و دفتر کل توزیع شده، کاربردهای بلاکچین، مقدمه‌ای بلاکچین‌ها، قراردادهای هوشمند و ملزومات ارزهای دیجیتال در این دانشگاه تدریس می‌شود.

دانشگاه برکلی

برکلی هم مانند سایر دانشگاه‌های دیگر در لیست یکی از برترین موسسات در تحقیق و پژوهش است. آزمایشگاه بلاکچین این دانشگاه توسط بنیاد ریپل و خود دانشگاه تامین می‌شود و بودجه زیادی در اختیار دانشجویان برای راه‌اندازی پروژه‌های ارز دیجیتال قرار می‌گیرد.

همچنین این دانشگاه گواهی حرفه‌ای مبانی بلاکچین از طریق آموزش آنلاین ارائه می‌دهد و از تعداد دروس این دانشگاه از سایر دانشگاه‌ها بیشتر است.

دروس شبکه‌ها، الگوریتم‌ها، پیچیدگی و رمزگذاری بلاکچین، اقتصاد بلاکچین، آینده فناوری بلاکچین و قانون رمزارزها در این دانشگاه تدریس می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  6