حرکت رو به رشد موسسات علمی در نظام رتبه بندی جهانی

ایرانداک با انتشار نمای فراگیر مؤسسات علمی در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد: شمار مؤسسه‌های ایرانی در بیشتر نظام‌های رتبه‌بندی فراگیر جهانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، طبق تازه‌ترین گزارش سامانه «نما»، شمار مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های رتبه‌بندی فراگیر جهانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته، هر چند که بخشی از این افزایش از تغییر روش‌شناسی نظام‌های رتبه‌بندی سرچشمه گرفته است.

در این گزارش ۱۷ نظام گوناگون رتبه‌بندی فراگیر جهانی بررسی و جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در آن‌ها پایش و گزارش شده‌اند.

طبق گزارش «نمای فراگیر مؤسسه‌ها ۲۰۲۱: جایگاه مؤسسه‌های ایرانی در نظام‌های فراگیر رتبه‌بندی» «مؤسسه آموزش عالی تایمز» در ویرایش ۲۰۲۲ خود که در سال ۲۰۲۱ میلادی منتشر شده، نام ۵۸ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های برتر جهان شناسایی کرده است.

نظام رتبه‌بندی «شانگهای» نیز در ویرایش ۲۰۲۱ میلادی ۱۱ مؤسسه علمی ایرانی را در میان ۱۰۰۰ مؤسسه برتر جهان رتبه‌بندی کرده است.

نظام رتبه‌بندی «کیو. اس.» هم ۶ مؤسسه ایرانی را در سیاهه مؤسسه‌های برتر ویرایش ۲۰۲۲ میلادی خود جای داده است.

طبق گزارش سال ۲۰۲۱ میلادی نظام «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی» یا «یورَپ» نیز ۵۹ مؤسسه ایرانی در میان ۳۰۰۰ مؤسسه برتر جهان هستند.

در ویرایش ۲۰۲۱ میلادی نظام رتبه‌بندی «لایدن» هم نام ۳۶ مؤسسه ایرانی به چشم می‌خورد و ۳۰ مؤسسه نیز در میان برترین‌های «یو مالتی رنک» در سال ۲۰۲۱ میلادی هستند.

در سال ۲۰۲۱ میلادی ۱۲ مؤسسه ایرانی در سیاهه پایانی نظام رتبه‌بندی «تایوان»، ۳۱ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی «یو. اس. نیوز»، ۳۹ مؤسسه در نظام «رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان»، ۱۲ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی «راوند»، ۴۲ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی «گرین‌متریک»، ۴۷ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی آسیایی «مؤسسه آموزش عالی تایمز»، و ۱۶۱ مؤسسه در نظام رتبه‌بندی «سکیمگو» جایگاهی جهانی به دست آورده‌اند.

«نمای فراگیر مؤسسه‌ها ۲۰۲۱» یکی از گزارش‌های کلیدی و کاربردی سامانه نما (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) است.

سامانه «نما» که توسط ایرانداک راه‌اندازی شده و به روزرسانی می‌شود به پایش و گزارش جایگاه علم، فناوری و نوآوری ایران در جهان می‌پردازد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  8