آیا نقدینگی از مرز ۵ هزار همت عبور می کند؟/ ابر تورم در راه است!

مطابق با آخرین آمارها، نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۹، با افزایشی به مقدار ۱۱۴۸ هزار میلیارد تومان، معادل نرخ رشد ۳۳ درصد، به رقمی بالغ بر ۴۶۲۴ هزار میلیارد تومان رسید و در انتهای اسفندماه از رقم ۴۷۵۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد.پیش‌بینی می‌شود به‌زودی نقدینگی از مرز ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نبود استقلال بانک مرکزی و کسری دولت دو فاکتور رشد بالای نقدینگی بوده بنابراین برای کنترل نقدینگی، علاوه بر لزوم استقلال بانک مرکزی، افزایش نرخ بهره در بازار بین بانکی نیز می تواند راهکار دیگری باشد.

تغییرات نقدینگی به میزان برداشت دولت و بانک‌ها از بانک مرکزی وابسته است که اولی به چاپ پول مستقیم و دومی به چاپ پول غیرمستقیم منجر می‌شود که با بررسی آمارها می‌توان از میزان پول منتشر شده در اقتصاد اطلاع یافت.

رشد بیش از اندازه نقدینگی می‌تواند هشداری برای اقتصاد و انفجار تورم باشد که مسئولان باید برای تامین کسری بودجه و سایر مصارف خود به سمت بانک مرکزی نروند و بانک‌ها نیز برداشت‌های خود از بانک مرکزی را مدیریت کنند که منجر به اضافه برداشت نشود.

ابر تورم در راه است!

نقدینگی در کشور با سرعت رو به افزایش است با این حساب می‌توان وجود یک ابرتورم را پیش‌بینی کرد.

با سیاست­های نامناسب موجود، نه­‌تنها نمی‌توان امیدی به بهبود مهار نقدینگی داشت، بلکه این روند به شدت روبه گسترش است.

مطابق با آخرین آمارها، نقدینگی در بهمن ماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۹، با افزایشی به مقدار ۱۱۴۸ هزار میلیارد تومان، معادل نرخ رشد ۳۳ درصد، به رقمی بالغ بر ۴۶۲۴ هزار میلیارد تومان رسید و در انتهای اسفندماه از رقم ۴۷۵۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

این ارقام بدان معنی است که در سال ۱۴۰۰، نقدینگی در حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

ردیف حجم نقدینگی در ۱۴۰۰ماه
۱۳۴۹۰ هزار میلیارد تومان فروردین 
۲۳۶۰۰.۷ هزار میلیارد تومان اردیبهشت 
۳۳۷۰۵.۴ هزار میلیارد تومان خرداد 
۴۳۸۱۹.۹ هزار میلیارد تومان تیر 
۵۳۹۲۱.۴ هزار میلیارد تومان مرداد 
۶۴۰۶۷.۶ هزار میلیارد تومان شهریور 
۷۴۲۲۷.۴ هزار میلیارد تومان مهر 
۸۴۳۱۵.۹ هزار میلیارد تومان آبان 
۹۴۴۲۶.۹ هزار میلیارد تومان آذر 
۱۰۴۵۰۱.۴ هزار میلیارد تومان دی 
۱۱۴۶۲۴.۱ هزار میلیارد تومان بهمن 
124750 هزار میلیارد تومان
اسفند

 

همان‌طور که مشاهده می­‌شود، خلق روزانۀ نقدینگی نیز طی سال ۱۴۰۰، روندی صعودی را در پیش گرفته و طی شش‌ماهۀ دوم سال ۱۴۰۰ هم که مدیریت پولی کشور به دست تیم اقتصادی دولت جدید سپرده شده است، این روند ادامه داشته است.

خلق روزانۀ نقدینگی طی ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰، به‌طور متوسط ۳۱۸۰ میلیارد تومان بوده، اما این رقم طی ۹ ماه نخست و ۱۱ ماه نخست به‌ترتیب به مقدار ۳۴۴۵ و ۳۴۱۶ میلیارد تومان در هر روز رسیده و طی ۱۲ ماه نیز از این ارقام فراتر رفته است.

پیش‌بینی می‌شود به‌زودی نقدینگی از مرز ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان هم عبور کند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =