آمریکا آزادسازی اموال بلوکه شده ایران را تکذیب کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا «آزادسازی بخشی از پول‌‌های بلوکه شده ایران» را «تکذیب» کرد؛ این در حالی است که اواسط هفته گذشته خبری مبنی بر «‌آزادسازی ۷میلیارد دلار از اموال بلوکه‌‌شده ایران» منتشر شد و گمانه‌زنی‌‌های رسانه‌‌ای حاکی از آن بود که قرار است دارایی‌‌های ایران در کره جنوبی آزاد و به حساب بانک مرکزی ایران منتقل شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اخبار منتشرشده درباره آزادسازی بخشی از پول‌‌های بلوکه شده ایران، با تایید این خبر گفت: «اصل آزادسازی انجام می‌شود.»

با وجودی‌که خطیب‌‌زاده نامی از کشور مربوطه به میان نیاورد اما او روز دوشنبه درباره بدهی کره‌جنوبی به ایران گفت: «کره جنوبی بدهی قطعی از بابت فروش نفت و میعانات گازی به ایران دارد که متاسفانه با وجود تمامی تعهدات و بدیهیات قانون تجارت جهانی و مسلمات روابط خارجی این بدهی را تاکنون پرداخت نکرده است.»

همچنین سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: «این یک موضوع دوجانبه بین ایران و کره است و در چارچوب دوجانبه هم باید حل و فصل شود و به هیچ موضوع دیگری خارج از روابط دوجانبه ایران و کره مرتبط نیست.»با این حال با انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدودی ایران، غالب نگاه‌ها متوجه کره جنوبی شد. چرا که ایران بیش از ۸‌‌‌‌میلیارد دلار دارایی بابت فروش محموله‌های نفتی، در دو بانک کره‌‌‌‌جنوبی دارد که به علت تحریم‌های آمریکا ازسال ۹۷مسدود شده است.حتی زمستان سال گذشته شاهد بودیم که مقاماتی از کره جنوبی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران ارزی ایران تحت تاثیر تحریم‌های یک‌‌جانبه آمریکا، در یک نشست کاری با مقام‌‌هایی از ایران درباره اموال مسدود ایران در بانک‌های کره‌‌‌‌جنوبی به گفت‌وگو نشستند.

خطیب‌‌زاده تنها شخصی نبود که از آزادسازی بخشی از اموال بلوکه‌‌شده ایران خبر داد؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز روز چهارشنبه در دیدار با همتای عراقی خود گفت توافقی درباره آزادسازی مطالبات مالی ما در یکی از بانک‌های خارجی به دست آمده است.

به گزارش ایسنا، امیرعبداللهیان در ارتباط با آزادسازی برخی از منابع مالی بلوکه‌‌شده ایران توضیح داد: «توافقی درباره آزادسازی مطالبات مالی ما در یکی از بانک‌های خارجی ایجاد شده است. در گذشته هیاتی از یکی از کشورها برای پیگیری مراحل اجرای این توافق به تهران سفر کرد و رایزنی‌‌هایی را با بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت امور خارجه انجام داد.»

تایید خبر آزادسازی بخشی از اموال ایران درحالی از سوی سخنگوی وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه صورت گرفت که روز یکشنبه امیرعبداللهیان با انتقاد از «شروط جدید» آمریکا برای لغو تحریم‌ها، از جو بایدن، رئیس‌‌جمهور ایالات متحده خواسته بود برای اثبات «حسن نیت» خود دست‌‌‌‌کم «یک مورد از تحریم‌ها را با فرمان اجرایی» لغو کند.

امیرعبداللهیان همچنین گفته بود کشور به این نتیجه رسیده که نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا ندارد، به این دلیل که «آمریکایی‌‌‌‌ها هنوز روی زمین اقداماتی انجام نداده‌‌‌‌اند که بتوانیم چشم‌‌‌‌اندازی را در این زمینه مشاهده کنیم».

ازهمین رو برخی از کارشناسان خارج شدن بخشی ازدارایی‌‌های ایران از لیست اموال بلوکه شده را «چراغ سبزی» از سوی آمریکا تلقی می‌کنند. پیش‌‌تر نیز ایران دوبار (یک بار در خرداد سال ۹۹و بار دیگر در بهمن سال گذشته) با موافقت آمریکا موفق شده است حق عضویت خود به سازمان ملل را با برداشت از پول‌‌‌‌‌‌‌‌های بلوکه شده‌‌‌‌اش در کره‌جنوبی پرداخت کند.

سفری که انجام نشد

از دیگر سو خطیب‌‌زاده در نشست هفتگی روز دوشنبه گذشته خود گفت ‌‌یک هیات ارشد تا آخر هفته به این منظور به تهران سفر می‌کند و همزمان برخی منابع خبری عرب‌‌زبان نیز از سفر قریب‌‌الوقوع وزیر امور خارجه عمان به تهران خبر دادند. براساس این خبر به نقل از پایگاه خبری «العربی الجدید» «‌‌بدر بن‌‌‌‌حمد البوسعیدی‌‌» وزیر خارجه عمان قرار بود روز سه‌‌شنبه در صدر هیاتی وارد تهران شود؛ سفری که به گزارش «ایرنا» به آزاد شدن بخشی از دارایی‌‌های بلوکه شده ایران و نهایی کردن توافق تبادل زندانیان تهران و واشنگتن مربوط می‌شد و قرار بود این پول به حساب بانک‌مرکزی عمان واریز شود.

پیش از این ایرنا نیز در خبری اعلام کرده بود، یک مقام بلندپایه منطقه‌‌‌‌ای، روز سه‌‌شنبه به تهران سفر خواهد کرد که یکی از اهداف این سفر، نهایی کردن سازوکار آزادسازی ۷ میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران است.

اما سه‌‌شنبه وزیر خارجه عمان سفری به تهران نداشت و پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه ایرانی خبر داد که سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران که قرار بود روز سه‌‌‌‌‌‌شنبه انجام شود به تعویق افتاده‌است.

به گزارش انتخاب، این منابع که نخواسته‌‌‌‌‌‌اند نامشان فاش شود گفته‌‌‌‌‌‌اند «تحولات تازه‌‌‌‌‌‌»ای ممکن است باعث تعویق سفر «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان به تهران شده باشد. این منابع درباره نوع «تحولات تازه» توضیحی ندادند.
انتقاد فارس از معامله انجام نشده ایران و آمریکا

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و بعد از انتشار این اخبار درباره آزادی سه زندانی ایرانی – آمریکایی به عنوان بخشی از توافقات صورت گرفته برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدودی ایران، روز سه‌‌شنبه خبرگزاری فارس در گزارشی به نوعی این موضوع را تایید کرد. این خبرگزاری در این گزارش نوشت: «کسانی که در حال مذاکره با طرف آمریکایی هستند بر اساس کدام شاخصه به این نتیجه رسیده‌‌اند که باید نسبت به توافقی که در اردیبهشت سال گذشته خبرش منتشر شد و قرار بود چند نفر از ایرانیان در قبال جاسوس‌‌های آمریکایی آزاد شوند، کوتاه آمده‌‌اند؟ قطعا هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که این معامله یک‌‌طرفه و بدون آزادی هیچ ایرانی یا با چنین قیمت نازلی انجام شود و قطعا این معامله با چنین شاخصه‌‌ای، خلاف عزت و مصلحت خواهد بود.»

خبرگزاری فارس در گزارش خود که روز سه‌‌شنبه منتشر کرده، به نام‌‌های مراد طاهباز، باقر و سیامک نمازی اشاره کرده و نوشته است: «اهمیت رتبه‌‌ای این دو فرد برای سرویس امنیتی آمریکا کم نیست، ولی چرا باید در قبال ۷ میلیارد دلار این افراد آزاد شوند؟ چرا باید آمریکا با پول‌‌های بلوکه‌‌شده ایرانی و به‌‌صورت یک‌‌طرفه با ایران مذاکره و معامله کند و در این ‌‌بین، وزن مذاکرات به سمت طرف آمریکایی بیشتر بشود؟ چه کسی یا چه کسانی در موضوع تبادل در حال رایزنی هستند که این‌‌چنین ارزان به دنبال آزادی خائنان آمریکایی هستند؟ به نظر می‌‌رسد قیمت آزادی این دو فرد و نفر سوم، خیلی بیشتر از ۷میلیارد دلار باشد و باید مشخص شود که واقعا بر اساس چه شاخصه‌‌ای قرار است روی آزادی این افراد تخلیه‌‌شده، قیمت‌‌گذاری شود. از سوی دیگر، موضوع بسیار مهمی که مورد غفلت قرار گرفته است، آزادی سه زندانی آمریکایی در قبال منابع ارزی است و علی‌‌الظاهر در این میان، خبری از آزادی هیچ زندانی ایرانی به میان نیامده است! چرا؟»پیش‌‌تر روزنامه فرهیختگان درخبری اعلام کرده بود: «سه تن از جاسوسان دوتابعیتی به نام‌‌‌‌های سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز در ازای دسترسی ایران به پول‌‌‌‌های بلوکه‌‌‌‌شده خود در کره آزاد خواهند شد.»

آمریکا: هیچ گشایشی حاصل نشده است

اما ظاهرا امروز اختلافی پیش آمده که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید این اخبار صحت ندارد و هیچ اتفاقی در زمینه لغو تحریم‌ها و آزادی زندانیان پیش نیامده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا پول‌‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کرده و آیا در جریان است که هر یک از متحدان آمریکا مبالغی از پول‌‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کرده باشند، گفت: «تمامی تحریم‌های ما هنوز پابرجا هستند و پابرجا و فعال خواهند ماند، مادامی که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم.» وی تاکید کرد شنیدن برخی گزارش‌هایی که صحت نداشته‌‌اند و به کلی نادرست هستند، تاسف‌‌بار بوده است، نه تنها در زمینه مساله تحریم‌ها یا لغو تحریم‌ها بلکه باید بگویم در زمینه این مساله مربوطه و تلفیق آن با ادعاهایی غلط درباره توافقی در زمینه [آزادی] زندانیان.

پرایس ادامه داد: «‌واقعیت این است که متاسفانه ما هیچ خبری برای اعلام کردن درباره یک گشایش [در مذاکرات] نداریم.»

مذاکرات و آزادی زندانیان در دو مسیر موازی

وی با بیان اینکه هرگونه اطلاعات مربوط به زندانیان ما که در ایران در زندان به سر می‌‌برند، مستقیما از سوی وزارت امور خارجه ارائه‌‌ خواهد شد، ادامه داد: «ما در جریانیم که اطلاعات نادرست زیادی پخش شده است. از همه می‌خواهیم در زمینه این گزارش‌ها احتیاط کنند. اما الان آنچه مسلم است، این است که دو مسیر موازی در قبال ایران وجود دارد، یکی در چارچوب مذاکرات وین برای بازگشتی دوجانبه به اجرایی شدن کامل برجام و دیگری آزادسازی تمام چهار شهروند آمریکایی که در ایران زندانی شده‌‌اند.»

هیچ پولی آزاد نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین بیان کرد: «‌متاسفانه در این مرحله، هیچ یک از این مذاکرات به‌طور موفقیت‌آمیز به نتیجه نرسیده است و هر گزارشی درباره آزادسازی پول‌‌های ایران در حساب‌‌های مسدود شده در کشورهای طرف سوم[طرف سوم تحریم‌های آمریکا] نادرست هستند؛ نه شرکای ما این پول‌‌ها را به ایران داده‌‌اند و نه آمریکا انتقال این پول‌‌های بلوکه شده را مجاز یا تایید کرده است.»

او در پایان گفت: « ما با نهایت فوریت به پیشبرد این مذاکرات ادامه می‌‌دهیم.از ایران هم می‌خواهیم همین کار را بکند.از ایران می‌خواهیم بگذارد باقر و سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز که شهروندان آمریکا هستند به کشورشان و نزد عزیزانشان بازگردند.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄    =  6